سخنرانی احمدی‌نژاد در پاسارگاد: کوروش قابل حذف نیست

«کسانی که به‌دنبال محو هویت ایرانی‌اند بدانند که فقط آبروی خود را می‌برند»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در سخنانی که در جوار آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد استان فارس ایراد کرد، با بیان اینکه کوروش قابل حذف نیست، گفت: «آن‌هایی که به‌دنبال محو هویت ایرانی‌اند، بدانند که فقط آبروی خود را می‌برند.»

متن سخنرانی روز جمعه در وب‌سایت «دولت بهار» منتسب به هواداران احمدی‌نژاد منتشر شده، اما به تاریخ حضور او در پاسارگاد اشاره‌ای نشده است. با این حال حساب توییتری «مهر فردا» با انتشار عکسی در همین ارتباط، تاریخ آن را ۲۸ آبان درج کرده است.

آقای احمدی‌نژاد در ابتدای سخنرانی خود گفته است: «امروز در کنار مزار مردی ایستاده‌ایم که همه تاریخ در برابر او سر تعظیم فرود آورده است. مردی که اندیشه، گفتار و عمل انسانی او علی‌رغم گذشت ۲۵ قرن و تجربه انواع زمامداری‌ها توسط جامعه بشری، همچنان می‌درخشد.»

او با تشریح مختصر تاریخ ایران باستان در سه دوره پادشاهی هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، از منشور کوروش به عنوان «نماد اندیشه توحیدی و انسانی» یاد کرد و مدیریت او را عالی‌ترین شیوه «زمامداری انسان‌محور» در ۲۵ قرن توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری سابق ایران گفت: «مردم ایران‌زمین همواره به دنبال آزادی، عدالت، صلح و کرامت انسانی برای همگامی و همچنین همزیستی مسالمت‌آمیز با دیگران بوده‌اند. تعصب نژادی و مذهبی در سرزمین ایران راه نداشته است. ایران هیچ‌گاه یک نژاد یا یک قوم خاص نبوده است.»

او در ادامه این پرسش را مطرح کرد که چرا اکنون عده‌ای و جریان‌هایی اصرار دارند این تاریخ درخشان و به‌ویژه نام بلند کوروش را محو کنند. احمدی‌نژاد افزود: «در دوران معاصر دو گروه به دنبال محو تاریخ یا اصل ایران‌اند: گروه اول استعمار پیرو نظام سلطه و گروه دوم عده‌ای که هیچ هنری ندارند و از مقایسه خود با توانمندی‌های تاریخی ایرانیان وحشت دارند.»

به عقیده محمود احمدی نژاد، هر دو گروه اصرار دارند تاریخ ایران به دوران بعد از اسلام محدود شود و تلاش کرده‌اند و می‌کنند تا ملیت ایرانی را در مقابل دیانت قرار دهند. او گفت گروه دوم اصرار دارد که شخصیت کوروش به عنوان نمادی ایرانی انکار یا مخدوش شود.

او اضافه کرد: «متاسفانه عده‌ای در داخل کشور بر اثر جهل یا ماموریت، به‌دنبال کوبیدن کوروش یا محو نام و یاد او از اذهان‌اند. اینان باید بدانند که با این کار نه کوروش را کوچک می‌کنند و نه خودشان بزرگ می‌شوند.

آقای احمدی‌نژاد تاکید کرد: «کوروش قابل حذف نیست؛ همانطور که ایران و ملت ایران قابل حذف از جغرافیا نیستند و آنان که به‌دنبال محو هویت ایرانی‌اند، بدانند که فقط آبروی خود را می‌برند و زحمت ما می‌دارند.»

در ایران، روز هفتم آبان ماه به‌طور غیررسمی «روز کوروش»، نخستین پادشاه و بنیانگذار سلسله هخامنشی نامگذاری شده است و در سال‌های اخیر، بسیاری مردم از نقاط مختلف ایران در این روز برای ادای احترام به او به پاسارگاد می‌روند. با این حال حکومت جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند مانع از حضور و تجمع مردم در این مکان شود.