بریتانیا «حماس» را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد

این سازمان طبق مانیفست خود، قصد نابودی اسرائیل را دارد

ایالات متحده، اسرائیل و اتحادیه اروپا که همگی حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی می‌کنند - MAHMUD HAMS / AFP

برخی رسانه‌های بریتانیایی گزارش دادند که این کشور قصد دارد گروه حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

به نوشته گاردین، بر اساس قانون هر کسی که از حماس حمایت کند، پرچم آن را به اهتزاز درآورد و یا جلساتی برای این سازمان ترتیب دهد، قانون را نقض می کند.

همچنین تایمز نوشت که پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، این موضوع را هفته آینده به پارلمان ارائه خواهد کرد و قرار است تصمیم اخیر در واشنگتن و هفته آینده اعلام شود.

این اقدام، بریتانیا را با ایالات متحده، اسرائیل و اتحادیه اروپا که همگی حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی می‌کنند، همسو می‌کند. بریتانیا تاکنون تنها فعالیت شاخه نظامی - گردان‌های عزالدین قسام - را ممنوع کرده است، اما با تصمیم اخیر، کل سازمان حماس زیر چتر قانون مبارزه با تروریسم قرار می گیرد.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل از گزارش های منتشر شده در مورد این تصمیم استقبال کرد. 

او در یک پست توییتری، ضمن تشکر از بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نوشت: «حماس یک گروه اسلامی رادیکال است که اسرائیلی‌های بی‌گناه را هدف قرار می‌دهد و به دنبال نابودی اسرائیل است. من از تصمیم بریتانیا برای اعلام کل حماس به‌عنوان یک سازمان تروریستی استقبال می‌کنم.»

حماس مخفف نام «حرکت مقاومت اسلامی» است که در سال ۱۹۸۷ و پس از آغاز انتفاضه علیه اشغال کرانه غربی و نوار غزه متولد شد. این سازمان طبق مانیفست خود، قصد نابودی اسرائیل را دارد. به همین دلیل بسیاری از کشورها یا کل گروه و یا شاخه نظامی آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان حماس که ماهیت خود را بر مبارزات مسلحانه بنا نهاده است، در سال ۲۰۰۵ توانست در انتخابات بر رقیب خود یعنی «فتح» پیروز شود. پس از این موضوع بین دو گروه فتح و حماس درگیری‌هایی شکل گرفت و در نهایت حماس توانست بر فتح چیره شود. از آن زمان حماس بخش غزه را از کرانه باختری جدا کر و آن را به‌صورت تک صدایی کنترل می‌کند.

در پی این ماجرا، اسرائیل و مصر غزه را محاصره کردند. این دو کشور دولت خودخوانده حماس در غزه را به رسمیت نمی‌شناسند.

با اینکه در سال ۲۰۱۴ دو گروه حماس و فتح دست آشتی به سوی هم دراز کردند، اما تا به امروز هیچ اقدام عملی برای خروج از بن بست سیاسی بین فلسطینی‌ها برداشته نشده است.

بیشتر از جهان