اسرائیل:‌ حماس از برج رسانه‌ای غزه در گنبد آهنین اختلال ایجاد می‌کرد

از این واحد برای ساخت سامانه اخلال الکترونیکی استفاده می‌شد که قرار بود علیه سامانه پدافند گنبد آهنین مورد استفاده قرار بگیرد»

اسرائيل پیش از نابودی این برج ۱۲ طبقه‌ای به ساکنان آن هشدار داد و از همین رو برج تخلیه شده بود - MAHMUD HAMS / AFP

اسرائيل می‌گوید برج رسانه‌ای که در جریان درگیری اخیر در نوار غزه  و حملات هوایی این کشور نابود شد، مورد استفاده گروه شبه‌نظامی حماس بود که می‌خواست با آن در سامانه پدافند موشکی «گنبد آهنین» اخلال ایجاد کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس و تلویزیون الجزیره در این برج که «الجلا» نام داشت، دفتر داشتند و نابودی آن در روز ۱۵ مه، انتقادهای گسترده بین‌المللی را در پی داشت.

اسرائيل پیش از نابودی این برج ۱۲ طبقه‌ای به ساکنان آن هشدار داد و از همین رو برج تخلیه شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید هیچ شواهدی مبنی بر حضور تهدیدآمیز حماس در این ساختمان به آنان ارائه نشده و از این رو تحقیقات مستقل در این‌باره را خواستار شده است.

روز سه‌شنبه، گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در آمریکا و سازمان ملل، در دفتر مرکزی آسوشیتدپرس در نیویورک حاضر شد و ضمن این دیدار، اظهار داشت: «از این واحد برای ساخت سامانه اخلال الکترونیکی استفاده می‌شد که قرار بود علیه سامانه پدافند گنبد آهنین مورد استفاده قرار بگیرد.»

اردان با گری پروییت، رئیس آسوشیتدپرس، دیدار کرد و عکس‌هایی از این دیدار در توییتر منتشر کرد. او در توییت‌های خود با توضیح موضع اسرائیل نوشت: «اسرائيل هر کاری که می‌توانست انجام داد تا اطمینان کسب کند هیچ کارمند یا شهروند غیرنظامی در حین این عملیات مهم آسیب نمی‌بیند.» او در ضمن گفت که تل‌آویو حاضر است در کار بازسازی دفتر آسوشیتدپرس در غزه کمک کند و اضافه کرد که بعید می‌داند کارمندان این خبرگزاری هیچ‌ خبری از حضور حماس در این ساختمان داشته باشند. این سفیر تاکید کرد که «آسوشیتدپرس از مهم‌ترین نهادهای خبری جهان است».

آسوشیتدپرس گفت‌وگو با سفیر اسرائیل را «مثبت و سازنده» خوانده و اعلام کرده که از توضیح اردان قدردان است اما تاکید می‌کند که همچنان شواهدی برای این ادعا ارائه نشده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال ارتش اسرائیل هم بیانیه‌ای منتشر کرد و مدعی شد که حماس تجهیزات ویژه‌ای را در برج جلا نگاه می‌داشته که هدف آن ایجاد اختلال در گنبد آهنین بوده است. این ارتش می‌افزاید: «هدف از این حمله ویران کردن این ساختمان برای تضمین نابودی این شیوه‌های ویژه برای اخلال بود. این هدف ارزش نظامی بالایی برای حماس داشت و طبق روندهای اکید درون ارتش اسرائيل و در انطباق با قانون بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفته بود.»

سامانه پدافند موشکی «گنبد آهنین» موشک‌هایی هوشمند به سوی راکت‌های حماس شلیک و آن‌ها را قبل از رسیدن به هدف منهدم می‌کند. در طول جنگ ۱۱ روزه غزه، بیشتر چهار هزار و ۳۰۰ راکتی که حماس شلیک کرد، با این پدافند سرنگون شدند. نهایتا ۱۳ شهروند اسرائيلی در این درگیری‌ها کشته شدند و در مقابل، ۲۵۰ فلسطینی در حملات هوایی اسرائيل جان خود را از دست دادند.

کریستوف دلوآ، دبیرکل سازمان خبرنگاران بدون مرز گفت: «هدف گرفتن عامدانه نهادهای رسانه‌ای، جنایت جنگی است. ارتش اسرائیل با نابود کردن عامدانه نهادهای رسانه‌ای نه فقط به عملیات خبررسانی آسیب مادی غیرقابل‌پذیرشی وارد کرده که در سطح وسیع‌تر پوشش رسانه‌ای مخالف خود را که بر جمعیت غیرنظامی تاثیر می‌گذارد، سد کرده است. ما از دادستان دیوان بین‌المللی می‌خواهیم بررسی کند که آیا این حملات هوایی جنایت جنگی محسوب می‌شوند یا خیر.»

آسوشیتدپرس و گروه‌های کنشگر تحقیقات مستقل در مورد ادعای حضور حماس در برج الجلا را خواهان شده‌اند. نوار غزه در سیطره حماس است و این گروه پیش از این هم در استفاده از بسیاری از ساختمان‌ها برای شلیک راکت به اسرائیل سابقه داشته است.

از روز ۲۶ مه، با میانجیگری مصر آتش‌بسی بین اسرائيل و حماس برقرار شده است. اسماعیل هنیه، رهبر حماس، روز سه‌شنبه وارد قاهره شد تا با مقامات دولتی مصر درباره تلاش‌های این کشور برای دائمی کردن آتش‌بس و نیز ایجاد آشتی بین حماس و سایر گروه‌های فلسطینی صحبت کند.

از ۱۴ سال پیش که حماس نوار غزه را در اختیار گرفت، چهار بار به درگیری نظامی با اسرائيل وارد شده است که در طی آن، هزاران فلسطینی و شمار بسیار اندکی از شهروندان اسرائیل کشته شده‌اند.

مذاکرات وحدت بین حماس و سایر گروه‌های فلسطینی که شاخص‌ترینشان، فتح به رهبری محمود عباس، رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین، است هفته آینده در قاهره آغاز می‌شود و انتظار می‌رود نزدیک به ۳۰ گروه مختلف در آن‌ شرکت کنند.