جمعیت‌ هلال‌احمر: زلزله به ۱۳۷ روستا در استان هرمزگان خسارت زد 

تا صبح دوشنبه دست‌کم ۹۹ مصدوم و یک کشته در زلزله گزارش شده است

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران وقوع بیش از ۱۱ پس‌لرزه را تاکنون تایید کرده است-عکس از فرهیختگان

به دنبال وقوع دو زمین‌لرزه به بزرگی ۶.۴ و ۶.۳ ریشتر در هرمزگان که عصر روز یکشنبه (23 آبان) اتفاق افتاد، بسیاری از مردم این استان یکشنبه شب را در خیابان‌‌ها، سوله‌های ورزشی، مکان‌های عمومی و پارک‌ها به صبح رساندند. 
اگرچه کانون اصلی زلزله مناطق لافت و فین استان هرمزگان بود اما شدت آن در برخی کشورهای همسایه و استان‌های هم‌جوار نیز احساس شد. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد این حادثه در برخی مناطق استان هرمزگان، ریزش، کوه، خرابی‌ کابل‌های برق، تخریب منازل و فروریختن دیوارهای مکان‎‌‌های عمومی مثل مسجد فین را در پی داشت. 
موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران وقوع بیش از ۱۱ پس‌لرزه را تاکنون تایید کرده است. همچنین گزارش‌ها از ایجاد ترافیک سنگین در جاده‌های بندرعباس و قطعی برق در بخش‌هایی از استان حکایت دارد. 
فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در گفت‌و‌گو با ایسنا از از افزایش مصدومان زلزله در این استان به ۹۹ نفر خبرداد و گفت در حال حاضر ۱۰ نفر بستری هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


وی با بیان اینکه ۸۸ نفر پس از دریافت اقدامات درمانی سرپایی مرخص شدند، عنوان کرد: اغلب این افراد دچار پیچ خوردگی و تنگی نفس شده اند. به گفته او یک نفر نیز جان خود را از دست داده است. همچنین جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور نیز از آماده‌باش بیمارستان‌های استان‌های کرمان و هرمزگان خبر داد و گفت که هلیکوپتر و قایق اورژانس برای ارزیابی و کمک‌رسانی به مصدومان به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است.
اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران نیز از آماده‌باش تمامی نیروهای امدادی و خدماتی در پی زلزله ۶.۴ ریشتری رخ داده در بندرعباس خبر داد. او که پیشتر تعداد جان‌باختگان زلزله را دو نفر اعلام کرده بود در گفت‌وگوی جدید خود با خبرگزاری ایلنا این خبر را اصلاح کرد و گفت که تعداد کشته‌شدگان یک نفر بوده است.
درحالی‌که گزارش‌های میدانی از بندرعباس و دیگر شهرهای استان هرمزگان از قطعی برق و بروز مشکلاتی در آب‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده حکایت دارد، رئیس سازمان مدیریت بحران، وجود هرگونه مشکلی را انکار کرد و گفت: «به‌طورکلی برق، آب و تلفن روبه‌راه است و مشکل خاصی وجود ندارد در برخی از نقاط که با قطعی برق مواجه بودیم همکاران وزارت نیرو تلاش کردند تا به‌سرعت مشکل را رفع کنند.»
او همچنین مدعی شد که خسارت‌های ناشی از زلزله عمیق نبوده است با این حال به گزارش خبرگزاری ایسنا زلزله به روستاهای گیشان غربی، رضوان، فین، سرزه و سیاهو خسارت وارد کرده است. کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا تعداد روستاهای خسارت‌دیده را ۱۳۷ روستا اعلام کرد و از استقرار تیم‌های کمک‌رسان جمعیت هلال‌احمر در ورزشگاه‌ها و مدرسه‌ها برای فراهم کردن شرایط اسکان اضطراری مردم خبر داد. بر اساس اعلام اداره کل آموزش وپرورش هرمزگان، تمامی کلاس‌های درس حضوری و غیرحضوری مدارس این استان روز دوشنبه ۲۴ آبان تعطیل است.