مدار عجیب «ابرزمین‌ها»؛ ردپای عوامل ناشناخته

نظریه جدید برای توضیح مدار سیاره‌هایی که در مدارهای عمود برهم به دور یک ستاره می‌گردند

سیاره سوم به دور محور استوای ستاره در گردش است و این نشان می‌دهد که یک نیروی هنوز کشف نشده در آن نقش دارد - M. KORNMESSER / AFP

ستاره شناسان برای توضیح یک سامانه ستاره‌ای عجیب با سیاره‌هایی که در مدارهای عمود برهم به دور این ستاره می‌گردند، نظریه جدیدی دارند.

پژوهشگران دانشگاه ژنو کشف کردند که دو سیاره به‌صورت عمودی به دور ستاره‌ای با نام اچ دی ۳۱۶۷ (HD3167) که در فاصله ۱۵۰ سال نوری از ما واقع شده است در گردش‌اند و از قطب‌های این ستاره عبور می‌کنند. سیاره سوم به دور محور استوای ستاره در گردش است و این نشان می‌دهد که یک نیروی هنوز کشف نشده در آن نقش دارد. 

دو سیاره‌ای که به طور عمودی به دور ستاره اچ دی ۳۱۶۷ در گردش‌اند در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کشف شدند و گمان می‌رود که ابرزمین (در اندازه‌های بین زمین و نپتون) باشند. یکی از آن‌ها هر ۸.۵ روز به دور ستاره می‌گردد در حالی که گردش سیاره دیگر تقریبا ۳۰ روز طول می‌کشد. سیاره سوم که اسرارآمیزتر است و تخمین زده می‌شود که جرم آن پنج برابر جرم زمین باشد، در مقایسه با دو سیاره دیگر به ستاره نزدیک‌تر است  و هر روز زمینی یک بار به دور ستاره می‌گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشف این جرم کوچک (که  اچ دی ۳۱۶۷ بی نامیده می‌شود) به دلیل ابعاد کوچک آن برای ستاره شناسان دشوار بود اما آن‌ها با استفاده از تلسکوپ‌ وی ال تی (VLT) در شیلی و طیف‌سنج «اسپرسو» (ESPRESSO) موفق شدند مدار این سیاره کوچک را کشف و مشخص کنند.  

ونسان بوریه، محقق دانشگاه ژنو و سرپرست این پژوهش که در مجله «آسترونومی اند آستروفیزیکز» (Astronomy & Astrophysics) منتشر شده است، می‌گوید: «ما برای اینکه بتوانیم سیگنال‌های چنین سیاره کوچکی را اندازه بگیریم به بیشترین میزان نور و یک طیف‌سنج بسیار دقیق نیاز داشتیم.» «هر دو شرطی که اسپرسو، در تلفیق با توان تلسکوپ‌ وی آل تی در جمع‌آوری نور برآورده می‌کند.»

اگرچه که هیچ‌کدام از این سیاره‌ها سکونت پذیر نیستند، اما اگر فضانوردی تلسکوپی داشت و به سایر سیاره‌ها نگاه می‌کرد، می‌دید که این سیاره‌ها در آسمان به‌صورت عمودی حرکت می‌کنند. این طرز قرار گرفتن عجیب سیاره‌ها از وجود سیاره چهارم که به‌مراتب بزرگ‌تر از بقیه است، خبر می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که این سیاره ناشناخته تقریبا به‌اندازه مشتری است و فقط نزدیک بودن سیاره اچ‌دی ۳۱۶۷ بی  به ستاره است که آن را در مدار عادی نگه داشته است. اما دو ابرزمین دیگر توانستند تحت تاثیر گرانش این سیاره اسرارآمیز دیگر که احتمالا هر ۸۰ روز یک‌بار به دور ستاره می‌گردد از نیروی کشش ستاره  و قرار گرفتن در مدار عادی بگریزند. بنا به تحقیق‌های شوتا دلل از دانشگاه اکستر- این سیاره چهارم مدار آن‌ها را از افقی به عمودی تغییر داده است.

© The Independent

بیشتر از علوم