سیارات فراخورشیدی، رنگین کمانی از ترکیبات شیمیایی

برخی از سیارات فراخورشیدی مشابهی در منظومه شمسی ما ندارند

برخی از این ستاره‌ها مقدار زیادی کلسیم داشتند، اما در همه آن‌ها مقدار سیلیکون بسیار پایین و مقدار منیزیم و آهن بسیار بالا بود- NASA

به گفته دانشمندان، سیارات فراخورشیدی نزدیک زمین ممکن است بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌کردیم، متنوع و با زمین ما متفاوت باشند.

به گفته محققان، برخی از سیارات فراخورشیدی نه تنها به گونه قابل توجهی با سیاره ما متفاوت هستند، بلکه حتی مشابهی هم در منظومه شمسی ما ندارند. 

وقتی ستاره‌ای مانند خورشید خودمان همه انرژی‌‌اش را مصرف می‌کند، متورم می‌شود، سپس به یک «غول سرخ» (red giant) بدل می‌شود. پس از آن دوباره کوچک می‌شود و به یک «کوتوله سفید» (white dwarf) تبدیل می‌شود. در اثنای این فرایند، سیارات فراخورشیدی مجاور را می‌بلعد و مواد سنگی‌ای که‌ از آن سیارات  آمده است، «کوتوله سفید» را آلوده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقاله جدیدی که در مجله «نیچر کامیونیکیشنز» منتشر شده است، محققان جو ۲۳ کوتوله سفید مجاور را بررسی کرده‌اند و توانسته‌اند انواع موادی را که در این ستارگان یافت می‌شود، شناسایی کنند.

برخی از این ستاره‌ها مقدار زیادی کلسیم داشتند، اما در همه آن‌ها مقدار سیلیکون بسیار پایین و مقدار منیزیم و آهن بسیار بالا بود. نویسندگان مقاله این فرضیه را مطرح می‌کنند که این یافته‌ها احتمالا منعکس‌کننده ترکیبات سیارات فراخورشیدی اطراف آن ستاره‌ها، قبل از بلعیده شدن‌شان است.

مقایسه آن ترکیبات با ترکیبات زمین و سایر سیارات در منظومه شمسی، نشانگر تفاوت زیاد آن‌‌ها با زمین و سیارات دیگر منظومه ما است.

دانشمندان می‌گویند، به این ترتیب سیارات فراخورشیدی و منظومه‌های ستاره‌ای که خانه آنها هستند، نسبت به آنچه قبلا تصور می‌کردیم، احتمالا دارای تنوع بسیار گسترده‌تری از سیاره‌ها هستند که آن‌ها نیز به نوبه خود از ترکیب‌های متفاوت‌تری از انواع مختلف سنگ‌ها ساخته شده‌اند.  

محققان امیدوارند بتوانند بررسی کنند که چرا آن دیگرسیاره‌ها می‌توانند تا این اندازه با زمین ما متفاوت باشند، و نیز دریابند که آیا این تفاوت‌ها تصادفی رخ می‌دهد یا نتیجه اجتناب‌ناپذیر نحوه شکل‌گیری ستاره‌ها و سیاره‌ها است.

مقاله‌ای که این تحقیق را توصیف می‌کند، تحت عنوان «کوتوله‌های سفید آلوده، از وجود انواع سنگ‌‌فلزهای گوشته‌ای عجیب و غریب در سیارات فراخورشیدی در همسایگی خورشیدی ما خبر می‌دهند»، [دوم نوامبر] در «نیچر کامیونیکیشنز» منتشر شد.

© The Independent

بیشتر از علوم