یائسگی چگونه می‌تواند بر سلامت روان اثر بگذارد

برخی زنان در دوران یائسگی ممکن است با مشکل خواب و کاهش میل جنسی مواجه شوند

یائسگی که معمولا بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی رخ می‌دهد، شامل تغییراتی در هورمون‌ها و کاهش سطح استروژن است- Pexels

​​در ماه آوریل، زنی به نام لیندا سالمون در سن ۵۶ سالگی پس از شدت گرفتن اضطرابش در جریان همه‌گیری، جان خود را ستاند.

اکنون دیوید، همسر داغدیده او، از مردم می‌خواهد تا آگاهی خود را درخصوص تاثیر یائسگی بر سلامت روان زنان افزایش دهند.

او به بی‌بی‌سی گفت: «شاید جنبه فیزیکی عوارض را ببینید، اما جنبه‌های ذهنی پنهان است. من نمی‌دانستم که همه این عارضه دیگر وجود دارد. صادقانه فکر می‌کردم که یائسگی این است که آدم کمی احساس گرگرفتگی می‌کند و خلقش کمی نوسان می‌کند و بعد وقتی برنامه‌ای را دیدم که خودکشی را برجسته می‌کرد، همه چیز برایم روشن شد.»

در زیر آنچه باید درباره تاثیر یائسگی بر سلامت روان بدانید، آمده است.

چرا یائسگی ممکن است بر سلامت روان تاثیر بگذارد؟

یائسگی که معمولا بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی رخ می‌دهد، شامل تغییراتی در هورمون‌ها و کاهش سطح استروژن است.

به گفته سازمان ملی بهداشت بریتانیا، در نتیجه این تغییرات هورمونی، عوارض متعددی از جمله عارضه‌های فیزیکی شامل گُرگرفتگی، تعریق شبانه، سردرد، و سفتی عضلات ایجاد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، تغییرات هورمونی ممکن است بر وضعیت روانی فرد نیز تاثیر بگذارد، چنان که سازمان ملی بهداشت «تغییر خلق، مانند افسردگی یا اضطراب» را در میان عوارض ذکر کرده است.

چند مطالعه نیز ارتباطی بین افسردگی و یائسگی پیدا کرده‌اند. با این حال، روان‌پزشکان اشاره کرده‌اند که به‌ندرت ممکن است فردی بدون سابقه افسردگی یا اضطراب، در طول یائسگی به افسردگی شدید مبتلا شود.

این عوارض چقدر شایع هستند؟

دقیقا مشخص نیست که چه شماری از زنان یائسه منحصرا علایم روانی یائسگی را تجربه خواهند کرد. با این حال، سازمان ملی بهداشت می‌گوید که از هر ۱۰ زن، هشت نفر این عوارض را تا حدودی تجربه می‌کنند.

علاوه بر تغییرات در روحیه، برخی زنان در دوران یائسگی ممکن است با مشکل خواب و کاهش میل جنسی مواجه شوند که هر دو می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر سلامت روان داشته باشد.

چگونه می‌توان این عوارض را درمان کرد؟

درمان اصلی برای علایم یائسگی درمان جایگزینی هورمونی (با مخفف انگلیسی اچ‌آرتی) است.

با این حال، درمان‌های دیگری نیز برای برخی از عوارض موجود است.

درمان جایگزینی هورمون، بر مبنای جبران و جایگزینی هورمون‌های از دست رفته عمل می‌کند. برای برخی از زنان، این کار می‌تواند به تنظیم خلق و خوی آن‌ها و کاهش عوارض سلامت روانی که تجربه می‌کنند، کمک کند.

کنشگران درباره یائسگی و سلامت روان چه می‌گویند؟

گروه‌های متعددی در بریتانیا مشغول کارزار برای افزایش آگاهی درباره یائسگی هستند.

یکی از حوزه‌های اصلی تمرکز آنها ترویج آموزش عمومی از سنین پایین است تا مردم درک بهتری از عوارض یائسگی داشته باشند و آگاه باشند که این عوارض می‌تواند روان‌شناختی باشد.

دایان دانزبرینک، بنیانگذار سازمان خیریه «منوپاز ساپورت» (پشتیبانی یائسگی)، می‌گوید: «درک خوبی از سلامت روان و یائسگی وجود ندارد.»

«وقتی مردم به یائسگی فکر می‌کنند، گُرگرفتگی و توقف عادت ماهانه به ذهن‌شان می‌آید، و نه بسیاری از عوارض دیگر.»

«جنبه سلامت روان می‌تواند برای برخی از زنان ویرانگر باشد. و به دلیل کمبود اطلاعات، افراد زیادی به مشکلات سلامت روان دچار می‌شوند، بی‌آن‌که بدانند که این مشکل با یائسگی مرتبط است.»

«بسیاری از زنان عوارض روانشناختی خود را از دست دادن حس شادی توصیف می‌کنند، و اگر ندانید که منشاء آن چیست، تنها اثرش اضطراب مضاعف است.»

دانزبرینک اضافه می‌کند که این می‌تواند برای اطرافیان فرد نیز مضر باشد.

او ادامه می‌دهد: «دوستان و اعضای خانواده نیز ممکن است آن را درک نکنند، و آن هم به‌نوبه خود می‌تواند منجر به انواع مشکلات دیگر شود.»

به عنوان بخشی از کارزار #MakeMenopauseMatter، سازمان منوپاز ساپورت خواستار گنجانده شدن آموزش یائسگی به برنامه درسی است تا مردم از سنین پایین آموزش ببینند.

آن‌ها همچنین خواستار آنند که همه پزشکان عمومی آموزش اجباری یائسگی را بگذرانند. در اینجا می‌توانید تومار آن‌ها را امضا کنید.

© The Independent