قدرت‌های غربی خواهان خروج مزدوران خارجی از لیبی شدند

لیبی که از دوران «بهار عربی» دستخوش جنگ داخلی است، قرار است ماه دسامبر انتخابات همگانی برقرار کند

صبح جمعه در نشستی در پاریس، سران فرانسه، لیبی، آلمان، ایتالیا و مصر و نیز معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از انتخاباتی که قرار است روز ۲۴ دسامبر برگزار شود و نیز تلاش‌ها برای بیرون راندن نیروهای خارجی از لیبی حمایت کردند- Yoan Valat/ Pool via REUTERS

سران قدرت‌های منطقه مدیترانه روز جمعه در پاریس توافق کردند علیه هر کشوری که بخواهد در انتقال قدرت سیاسی در لیبی اخلال ایجاد کند، از ابزار تحریم استفاده کنند.

کشور نفت‌خیز لیبی در شمال آفریقا که از زمان قیام سال ۲۰۱۱ موسوم به «بهار عربی» دستخوش بحران و جنگ داخلی است، قرار است در ماه دسامبر انتخابات همگانی برگزار کند.

صبح جمعه در نشستی در پاریس، سران فرانسه، لیبی، آلمان، ایتالیا و مصر و نیز معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از انتخاباتی که قرار است روز ۲۴ دسامبر برگزار شود و نیز تلاش‌ها برای بیرون راندن نیروهای خارجی از لیبی حمایت کردند.

شش هفته مانده به انتخابات یاد شده، جناح‌ها و سازمان‌های سیاسی لیبی هنوز بر سر قواعد حاکم بر انتخاباتی که قرار است رئیس‌جمهوری و اعضای جدید مجلس را تعیین کند، به توافق نرسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه‌ای که پس از نشست مجازی روز جمعه در پاریس منتشر شد، آمده است: «افراد حقیقی یا حقوقی از داخل یا خارج لیبی که بخواهند در روند انتخابات و انتقال قدرت سیاسی مانع بتراشند، اخلال کنند یا در آن دستکاری و تشکیک کنند» ممکن است با تحریم روبه‌رو شوند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیامی ویدیویی هشدار داد: «هر طرفی که عمدا مخل صلح باشد، باید حساب پس بدهد.»

شورای امنیت سازمان ملل پیش‌تر توافق کرده بود که چهره‌های سیاسی لیبی را بابت نقش آن‌ها در جنگ داخلی تحریم کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاریس ابتدا می‌خواست سران روسیه و ترکیه هم در نشست حضور داشته باشند. بنابر این گزارش، ترکیه که بیم داشت فرانسه خروج سریع‌تر نیروهای ترکیه از لیبی را خواستار شود، مانند روسیه هیئتی دون‌پایه به این نشست اعزام کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در پایان این نشست گفت که بر اساس تعهد نیروهای شرق لیبی به بیرون بردن ۳۰۰ مزدور خارجی از این کشور، روسیه و آنکارا هم باید نیروهای خود را از لیبی بیرون بکشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مزدوران «گروه وانگر» روسیه در کنار ارتش ملی لیبی در شرق این کشور که از حمایت روسیه، مصر و امارات متحده عربی برخوردار است، می‌جنگند.

بر اساس این گزارش، دولت سابق طرابلس مورد حمایت ارتش منظم ترکیه بود و جنگجویانی از سوریه نیز برای آن می‌جنگیدند.

به گفته دیپلمات‌ها، بعید است پیش از خروج نیروهای خارجی از شرق لیبی، آنکارا دست به اقدامی بزند.

بیشتر از جهان