برگزاری نشست «تروییکای گسترش‌یافته» در اسلام‌آباد

وزیر خارجه طالبان قرار است در حاشیه نشست با نمایندگان کشورهای پاکستان، چین، آمریکا و روسیه ملاقات کند

این نشست با سخنرانی شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، آغاز شد‌ـ عکس از توییتر @ambmansoorkhan

نخستین نشست تروییکای گسترش‌یافته پس از تسلط طالبان بر افغانستان، امروز پنجشنبه ۱۱ نوامبر با حضور نمایندگان پاکستان، آمریکا، روسیه و چین در اسلام‌آباد برگزار شد.

منصور احمدخان، سفیر پاکستان در افغانستان، در توییتی از آغاز نشست تروییکای گسترش‌یافته با حضور نمایندگان چهار کشور عضو در این نشست خبر داد. به گفته منصور احمدخان، نشست مذکور با سخنرانی شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، آغاز شد.

هم‌زمان با آغاز این نشست، روزنامه «اکسپرس تریبون» پاکستان گزارش داد که قرار است ملا امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان که دیروز چهارشنبه وارد اسلام‌آباد شد، در حاشیه نشست با نمایندگان کشورهای پاکستان، چین، آمریکا و روسیه ملاقات کند.

این نخستین نشست تروییکای گسترش‌یافته پس از تسلط طالبان بر افغانستان و همچنین نخستین ملاقات یک مقام بلندپایه طالبان با نمایندگان روسیه، آمریکا، پاکستان و چین به‌صورت هم‌زمان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع خبری پاکستان به اکسپرس تریبون گفته‌اند در این نشست، در مورد به رسمیت شناختن دولت طالبان بحث نمی‌شود و تمرکز بر یادآوری و صحبت در مورد انتظارهای جامعه جهانی از طالبان مبنی بر ایجاد دولت فراگیر، رعایت حقوق بشر و تامین حقوق اقلیت‌ها و اقوام است. شرکت‌کنندگان نشست همچنین در مورد ایجاد اجماع بین‌المللی در مورد مواجهه با وضعیت کنونی افغانستان بحث می‌کنند.

رهبران کشورهای جهان در سه ماه اخیر بارها در مورد به رسمیت شناختن دولت طالبان پیش‌شرط‌هایی را از جمله شکل‌گیری دولت فراگیر، حمایت از زنان، رعایت حقوق بشر و اطمینان از استفاده نشدن از خاک افغانستان به‌عنوان پناهگاه امن تروریست‌ها مطرح کرده‌اند.

یک مقام سیاسی غربی به اکسپرس تریبون گفته است طالبان تاکنون نتوانسته است شرایط و پیش‌شرط‌های جامعه جهانی را برآورده سازد و جهان به عمل طالبان توجه می‌کند نه به گفتارش.

در نشست مذکور همچنین قرار است در مورد اقدام آمریکا به مسدودسازی ۹.۵ میلیارد دلار ثروت بانک مرکزی افغانستان بحث شود. نمایندگان کشورهای روسیه، چین و پاکستان پیش‌تر بارها از آمریکا خواسته‌اند ذخایر پولی بانک مرکزی افغانستان را آزاد سازد تا طالبان امکان اجرای وعده‌های داده‌شده‌ را داشته باشند.

توماس وست، نماینده ویژه ایالات‌ متحده در امور افغانستان، که برای نخستین بار پس از عهده‌دار شدن این مسئولیت، هم‌زمان با نمایندگان کشورهای چین، روسیه و پاکستان، با امیرخان متقی ملاقات می‌کند؛ قرار است در مورد انتظار آمریکا از طالبان، نحوه تعامل و ارتباط با این گروه و عملی شدن بخش‌های باقی‌مانده توافقنامه دوحه صحبت کند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، گفته است امیرخان متقی با حضور در نشست مذکور با نمایندگان کشورهای روسیه، پاکستان، چین و آمریکا در مورد کمک‌های بشری، روابط سیاسی طالبان با کشورهای جهان و وضعیت اقتصادی افغانستان بحث خواهد کرد.

 

بیشتر از جهان