نماینده جدید آمریکا در امورافغانستان سفرهای‌ خود را آغاز کرد

توماس وست، نخست به بروکسل، پایتخت بلژیک، خواهد رفت تا با شرکا و متحدان بین‌المللی آمریکا در مورد افغانستان گفت‌وگو کند

توماست وست، نماینده جدید آمریکا برای صلح افغانستان - @FletcherPolRisk twitter

توماس وست پس از دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، در توییتی نوشته است که روز یکشنبه، ۱۶ آبان، برای دیدار و گفت‌وگو با متحدان و شرکای آمریکا در مورد اقدام‌های بعدی در افغانستان، نخست به اروپا و سپس به آسیا سفر خواهد کرد. او در ادامه این توییت ضمن بیان حس افتخار خود بابت بر عهده گرفتن نقش نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان، افزوده است که برای پیشبرد منافع حیاتی آمریکا و حمایت از مردم افغانستان تلاش می‌کند.

او در ادامه، از جامعه جهانی خواسته است تا برای اینکه تلاش‌های جدید آمریکا برای افغانستان موثر و مفید باشند، متحدانه و هم‌راستا عمل کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز پس از دیدار روز یکشنبه با توماس وست، در توییتی ضمن ابراز خرسندی از این دیدار نوشته است: «از ملاقات با نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان خوشحالم و آقای وست به‌زودی سفرهایش را به اروپا و بعد آسیا را آغاز می‌کند. نخست به بروکسل، پایتخت بلژیک، خواهد رفت و در آنجا با شرکای بین‌المللی و متحدان آمریکا در مورد افغانستان ملاقات خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توماس وست در تاریخ ۲۶ مهر و پس از آن به سمت نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای روند صلح افغانستان منصوب شد که زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین آمریکا در این زمینه، از سمتش کنار رفت. کناره‌گیری خلیل‌زاد هم پس از آن صورت گرفت که دولت ۲۰ ساله افغانستان به دست طالبان ساقط شد و هرج‌ومرجی عمیق در آن کشور پدید آمد.

امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، و شماری دیگر از سیاست‌مداران افغان، تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد برای تقویت طالبان را یکی از عوامل پیروزی این گروه و سقوط دولت افغانستان می‌دانند.

اکنون توماس وست که به جای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان شده است، تلاش‌های سیاسی آمریکا در امور افغانستان را رهبری خواهد کرد.

پس از سقوط دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، ایالات متحده آمریکا با خارج کردن تمام نظامیان و دیپلمات‌هایش از کابل، سفارت خود در افغانستان را هم تعطیل کرد.