سومین نشست امنیتی در مورد افغانستان در دهلی آغاز شد

این نشست تلاشی برای ایجاد اجماع منطقه‌ای به منظور حل بحران فعلی افغانستان است

در این نشست، بر لزوم اجماع عمومی به منظور افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید شد - IndiaTV

سومین نشست امنیتی در مورد افغانستان به میزبانی هند، روز چهارشنبه، دهم نوامبر، در دهلی آغاز شد. در این نشست امنیتی، مشاوران شورای امنیت هفت کشور همسایه افغانستان حضور دارند و پاکستان و چین دو غایب مهم این نشست امنیتی‌اند. دولت افغانستان در این نشست نماینده‌ای ندارد.

رئیس این نشست امنیتی اجیت دووال، مشاور شورای امنیت ملی هند، است. او در سخنرانی افتتاحیه این نشست اظهار داشت: «حالا زمان لازم برای رایزنی‌های نزدیک بین ما، همکاری و تعامل بیشتر و همکاری کشورهای منطقه است. من مطمئنم که گفت‌وگوهای ما ثمربخش و مفید خواهند بود و به مردم افغانستان کمک می‌کند و مهم‌تر از همه امنیت جمعی را تقویت می‌کند.»

آقای دووال افزود: «ما تحولات در افغانستان را با دقت دنبال کرده‌ایم. این تحولات نه تنها بر مردم افغانستان که بر کشورهای همسایه افغانستان نیز تاثیرهای بسیار مهمی داشته است.»

کریم ماسیموف، رئیس کمیته امنیت ملی قزاقستان، هم در سخنرانی‌ خود گفت: «ما از وخامت اوضاع در افغانستان نگرانیم.» به گفته ماسیموف، وضعیت اقتصادی و اجتماعی افغان‌ها رو به وخامت است و این کشور با بحران انسانی روبه‌رو است. او بر لزوم اجماع عمومی به منظور افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید کرد.

نصرالله محمودزاده، دبیر شورای امنیت ملی تاجیکستان، نیز در سخنانی، تحولات حال حاضر افغانستان را نگران‌کننده توصیف کرد و اظهار داشت: «از آنجا که ما با افغانستان مرزی طولانی داریم، وضعیت فعلی در آن کشور خطر و احتمال قاچاق مواد مخدر، تروریسم و ناامنی در این منطقه را بیشتر می‌کند. وضعیت در مرزهای تاجیکستان و افغانستان همچنان پیچیده است.» او افزود: «تاجیکستان حاضر است در هر برنامه‌ای که به مردم افغانستان کمک می‌رساند، شرکت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، نیز که در این نشست حضور دارد، در سخنرانی خود چنین گفت: «در حال حاضر بحران انسانی در افغانستان به‌شدت نگران‌کننده شده است؛ اما مهم‌ترین مسئله بحران مهاجرت افغان‌ها به‌سوی اروپا است.» به باور شمخانی، این بحران تنها یک راه‌حل دارد و آن‌هم این است در افغانستان یک دولت فراگیر با شرکت تمام اقوام روی کار بیاید. او اظهار امیدواری کرد تا در نشست‌های این‌چنینی، سازوکار لازم برای حل بحران مهاجرت از افغانستان پیشنهاد شود.

مراد امام قلوف، دبیر شورای امنیت قرقیزستان، در سخنان خود وضعیت افغانستان را متشنج و نگران‌کننده خواند و گفت: «تحولات افغانستان در سه ماه گذشته، در منطقه و حتی در جهان وضعیتی دشوار به وجود آورده است.» به باور دبیر شورای امنیت ملی قرقیزستان، عمده‌ترین نگرانی جهان وجود سازمان‌های تروریستی در خاک آن کشور است.

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه که در این نشست حضور پیدا کرده است، از لزوم برگزاری نشست‌های چند جانبه در مورد افغانستان سخن گفت. او اظهار داشت: «برگزاری نشست‌های چند جانبه در مورد وضعیت موجود در افغانستان و بحران‌هایی که این کشور با آن روبه‌رو است، می‌تواند مسیر توسعه در افغانستان و کمک برای حرکت در این مسیر را مهیا کند.» به گفته پاتروشف، موضوع‌های مطروحه در این نشست‌ها باید مقابله با چالش‌های شکل گرفته ناشی از وضعیت افغانستان، تهدیدهای که از سوی افغانستان برای کشورهای همسایه و منطقه متصور است و برقراری صلح و ثبات دائمی در آن کشور باشد.

چاریمیرات امانوف، دبیر شورای امنیت ملی، و ویکتور محموداف، دبیر شورای امنیت ملی ازبکستان، نیز از دیگرسخنرانان این نشست بودند که بر تلاش مشترک کشورهای منطقه برای رسیدن به یک راه‌حل جمعی به منظور کمک به بهبود اوضاع افغانستان تاکید کردند.

نشست امنیتی هند که سومین نشست از این نوع در مورد افغانستان است، یک روزه برگزار شده است. در این نشست، دبیران شورای امنیت ملی کشورهای همسایه از جمله روسیه تلاش خواهند کرد تا برای حل بحران فعلی افغانستان به اجماع برسند اما به نظر می‌رسد غیبت پاکستان و چین که رابطه بسیار نزدیک و مهمی با گروه طالبان دارند، تا حدی بر جایگاه و تاثیرگذاری این نشست تاثیر منفی گذاشته است.