چرا لباس انتقام دایانا چنین نمادین مانده و چه ماجرای در پس پرده بوده است؟

برای دایانا این لباس حامل پیام نمادین بسیار بزرگی بود که تا امروز ادامه یافته است

حراجی کریستی در نیویورک، ۸۰ تکه از لباسهای پرآوازه شاهدخت ولز، دایانا را در زمستان ۱۹۹۷به نمایش گذاشته بود- «FP

در دو روز آخر هفته‌ای که گذشت، تصاویر دبیکی روی صحنه فیلم‌برداری در لباس سیاه‌رنگ معروف به «لباس انتقام» که دایانا در ضیافت تابستانی گالری «سِرپِنتاین» در سال ۱۹۹۴ بر تن داشت، خبرساز شد. این لباس دکلته حریر کار کریستینا استامبولیان، طراح یونانی بود.

یقه دکلته این لباس در ناحیه سینه به شکل قلب بود و دنباله کوتاهی از شیفون سیاه داشت. دایانا این لباس را با کفش‌های پاشنه‌بلند «مانولو بلانیک»، جوراب مشکی نازک، و یک گردن‌بند مروارید «یقه‌ای» (گردن‌بندی که تنگ دور گردن می‌نشیند) همراه کرد.

این لباس به «لباس انتقام» معروف شد، زیرا دایانا آن را در شبی بر تن کرد که شاهزاده چارلز در مستند «چارلز: مردی تودار، نقشی عمومی» آشکارا به رابطه‌اش با کامیلا پارکر-بولز اعتراف کرد. 

دایانا در ابتدا قصد داشت لباس جدیدی بر تن کند، اما پس از آن که طراح سازندهٔ آن لباس در بیانیه‌ای این موضوع را افشا کرد، دایانا نظرش را در مورد پوشیدن این لباس تغییر داد.

درعوض، او لباس طرح کریستینا استامبولیان را که در سال ۱۹۹۱ در یک سفر خرید همراه با برادرش خریده بود، انتخاب کرد.

پیش‌تر، استامبولیان گفته بود که مدتی بوده دایانا قصد پوشیدن این لباس را داشته، اما آن را بیش از حد باز و دکلته می‌دیده است. 

او گفت: «[شاهدخت] تصمیم گرفت نقش اوُدِت [دختر بی‌گناه و معصومی که در باله دریاچه قو به خاطر طلسمی که روی او گذاشته شده روزها به شکل یک قوی سفید و شب‌ها به صورت انسان درمی‌آید] را بازی نکند. او به وضوح خشمگین بود و می‌خواست در نقش اوُدیل [جادوگر بد ذاتی که در همان باله در نقش یک قوی سیاه  قصد داشت با حیله عشق اودت را از او بگیرد] در لباس سیاه ظاهر شود. او گفت: بیا امشب بدجنسی کنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنا هاروی، سردبیر سابق مجله خوش‌پوشی ووگ که سال‌ها مشاور لباس دایانا بوده است، در گفت‌وگو با این مجله گفت: «او می‌خواست مثل یک میلیون دلار [خیره‌کننده] باشد و همین هم شد.» 

به گفته تینا براون، دایانا ابتدا دعوت به شرکت در ضیافت آن شب را رد کرده بود.

او در کتاب «گاه‌نگار دایانا» می‌نویسد: «او تا دو روز پیش از ضیافت، این دعوت را نپذیرفته بود، تا اینکه در تبلیغ این رویداد، خبر خیانت چارلز نشت کرد و پخش شد.» 

او در ادامه می‌گوید: «و این زمانی بود که به یکی از برگزارکنندگان این ضیافت که دوست خانوادگی ودیرینه دایانا بود تلفنی شد که انتظارش را نداشت. او [دایانا] گفت که بالاخره می‌خواهد در این ضیافت شرکت کند. به او گفتم چه نقشه‌ای دارید؟ در پاسخ گفت: خواهی دید.»

روز بعد [از ضیافت]، لباس دایانا نقل صفحه نخست نشریات شد، داستان مستند همسرش را تحت‌الشعاع قرار داد، و بار دیگر دایانا را در مرکز توجه عموم قرار داد. برای دایانا این لباس حامل پیام نمادین بسیار بزرگی بود که تا امروز ادامه یافته است.

 

مری گرین وِل، دوست و آرایشگر دایانا، به نشریه تلگراف گفت: «او می‌خواست خیلی زیبا بشود و اندامی را داشت که در این لباس عالی نشان دهد. همین هم شد.»

از لباس انتقام دایانا در فرهنگ عامه و به ‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی بارها صحبت شده است.

در سال ۲۰۱۸، الواز مورگان به دنبال جدایی از همسرش حساب کاربری اینستاگرام @ladydirevengelooks را راه‌اندازی کرد. امروز این حساب کاربری، که به لباس‌های دایانا پس از ضیافت آن شب اختصاص داده شده است، بیش از ۱۱۸هزار دنبال‌کننده (فالوئر) دارد.

پنجمین فصل سریال «تاج»، داستان دایانا را تا رابطه چارلز و کامیلا و به دنبال آن طلاق دایانا از چارلز دنبال می‌کند. این سریال در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) پخش خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی