پیراهن مشهور دایانا در هنگام رقص با جان تراولتا، ۲۶۴هزار پوند فروش رفت

دو ماه قبل از مرگ دایانا، این پیراهن برای مصارف خیریه، فروخته شده بود

 نانسی ریگان از تراولتا خواست که از شاهدخت تقاضا کند تا با هم برقصند-Alamy Stock Photo

پیراهنی که پرنسس دایانا در ضیافت شام کاخ سفید در سال ۱۹۸۵ پوشیده بود، در یک حراجی به قیمت ۲۶۴ هزار پوند فروخته شد. 

شاهدخت ویلز، پیراهن سورمه‌ای تیره و دوخت ویکتور ادلستاین را در مهمانی به تن داشت که به میزبانی رونالد ریگان، رییس‌جمهور وقت ایالات متحده و نانسی ریگان، بانوی اول آن زمان، در نهم نوامبر برگزار شد. 

این پیراهن یقه‌باز تا روی شانه است، دامن مخملش روی زمین کشیده می‌شود و با یک پاپیون و لایه‌های تور تزئین شده است. 

با آن که این پیراهن به خودی خود خبرساز شده بود، اما پس از انتشار عکسی از رقص دونفره شاهدخت دایانا  با جان تراولتا، بازیگر فیلم گریس در مهمانی کاخ سفید، در سطح جهان، باعث شد که این پیراهن به یکی از شاخص‌ترین لباس‌های دایانا بدل شود. 

حراجی کری تايلور در لندن، تخمین زده بود که پیراهن تا ۳۵۰ هزار پوند فروخته می‌شود. 

با این حال پیشنهادهای مزایده در حراجی روز دوشنبه، بیش از ۲۰۰ هزار پوند نرفت. 

پیراهن سپس در حراجی بعدی، به قصرهای تاریخی رویال (هیستوریک رویال پلسز)، خیریه مستقلی که اداره برخی از قصرهای خالی از سکنه بریتانیا را برعهده دارد، فروخته شد. 

الرد لین، مدیر این خیریه گفت:‌ «بسیار خوشحالیم از این که این پیراهن شب نمادین را برای مجموعه لباس‌های رسمی- مجموعه مخصوص و دارای اهمیت ملی و بین‌المللی- ۲۰ سال پس از آن که کاخ کنزینگتون را ترک کرد، به دست آورده‌ایم.» 

 او گفت:‌ «این پیراهن  نه تنها پیراهن تراولتا است و نمونه‌ای فوق‌العاده از خیاطی سفارشی طراحی شده برای درخشیدن روی صحنه است، بلکه نماینده لحظه‌ای مهم در سیر تحول مد سلطنتی قرن بیستم به شمار می‌رود.» 

لین همچنین در ادامه گفت که پرنسس دایانا کسی بود که به نمادی «بی‌زمان» و «شیک» در جهان مد تبدیل شد. 

این پیراهن معروف یکی از لباس‌های محبوب دایانا بود و آن را در چندین مناسبت به تن کرد، از جمله در یک دیدار رسمی از تروش در سال ۱۹۸۶، و یک بار دیگر در اپرای رویال در سال ۱۹۹۱. او همچنین این لباس را برای پرتره خود توسط لرد اسنوندن در سال ۱۹۹۷ به تن داشت. 

در ژوئن ۱۹۹۷، فقط دو ماه قبل از مرگ، دایانا این پیراهن را برای جمع‌آوری پول برای خیریه‌های فعال در زمینه مقابله با ايدز، به قیمت ۱۰۰ هزار پوند به حراج گذاشت. 

مائورین نانکل، بازرگان مستقر در فلوریدا پیراهن را خرید و تا مارس ۲۰۱۳ که آن را به قیمت ۲۴۰ هزار پوند فروخت، نزد خود نگه داشت.

به گفته گزارشگران، یک مرد بریتانیایی این پیراهن را برای خوشحال کردن همسرش خرید و به او هدیه داد. 

تراولتا در سال ۱۹۸۵، در مصاحبه با نشریه پیپل گفت که به دعوت نانسی ریگان به مهمانی کاخ سفید دعوت شده بود چرا که نانسی ریگان می‌خواست که او با دایانا برقصد. 

تراولتا گفت:‌ «از من سؤال کرد که آیا مایلم بعدا در مهمانی با پرنسس دایانا برقصم.»

پال بورل در پستی نوشت:‌ 

«به یاد خانواده و دوستانی هستم که در آمریکا روز شکرگزاری را جشن می‌گیرند. برای سال‌ها شاهدخت دایانا دلش می‌خواست که خانه‌ای در آمریکا داشته باشد که بتواند سبک زندگی متفاوتی را تجربه کند. او در یک عصر سرد نوامبر، با یک رییس جمهور آمریکا و یک سوپراستار درجه یک در کاخ سفید رقصید و جهان به تماشای آن ایستاد. به من گفت که از آن شب بسیار لذت برده است و احساس می‌کرده که با پوشیدن یکی از محبوب‌ترین پیراهن‌هایش یک ملکه واقعی است. پیراهن سورمه‌ای تیره از جنس ابریشم و مخمل را، ویکتور ادلستاین برای او دوخته بود و به گران‌ترین پیراهن از مجموعه لباس‌های او تبدیل شد که در ۲۵ ژوئن ۱۹۹۷، دو ماه قبل از تصادف و مرگ تراژیک او در پاریس، در حراجی کریستیز در نیویورک به فروش رفت. یادش گرامی… روز شکرگزاری مبارک.» 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Paul Burrell RVM (@officialpaulburrell) on

«از او پرسیدم که آیا چنین کاری مناسب است، و خانم ریگان لبخند زد و گفت: البته که مناسب است. این یکی از آرزوهای اوست. وقتی که موسیقی  فیلم تو به گوش می‌رسد، اگر اشکالی ندارد از او دعوت کن که آیا مایل است برقصد.» 

تراولتا، بازیگر هالیوود افزود که از مهارت‌های رقص پرنسس دایانا متاثر شده بود، گفت که رقص او «ریتمی عالی» داشت. 

تاریخ انتشار این مطلب دسامبر ۲۰۱۹ بوده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی