صحنه‌های دیدار منصور ستاری با اکبر هاشمی‌رفسنجانی از یک فیلم سینمایی حذف شد

محسن هاشمی: سازمان اوج برای اینکه کسی را بزرگ نشان دهد، دیگران را کوچک می‌کند

فیلم سینمایی «منصور» درباره زندگی منصور ستاری و محصول جدید سازمان هنری-رسانه‌ای اوج، وابسته به سپاه پاسداران است - toranji

سکانس‌های مربوط به دیدار منصور ستاری با اکبر هاشمی‌رفسنجانی، از یک فیلم سینمایی حذف شده‌اند. سازندگان محصول جدید سازمان هنری-رسانه‌ای اوج، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ادعا کرده‌اند نسخه قابل اکران فیلم سینمایی «منصور» کامل است اما شواهد نشان می‌دهد که حدود ۱۷ دقیقه از این فیلم سینمایی ۱۱۷ دقیقه‌ای حذف شده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که مخالفت خانواده هاشمی رفسنجانی، به حذف سکانس‌های دیدار منصور ستاری با اکبر هاشمی رفسنجانی منجر شده‌ است اما محسن هاشمی گفته که بعد از مشاهده فیلم نظرات خود را با سازندگان در میان گذاشته و نمی‌داند چه اتفاقی برای آن افتاده است.

فیلم سینمایی «منصور» درباره زندگی منصور ستاری، محصول جدید سازمان هنری-رسانه‌ای اوج، وابسته به سپاه پاسداران، قرار است از روز چهارشنبه ۱۹ آبان، در سینماهای ایران به نمایش درآید. به گزارش پایگاه خبری سینماپرس، با وجود اینکه سازندگان این فیلم ۱۱۷ دقیقه‌ای پیش‌تر اعلام کرده‌ بودند که در اکران عمومی هیچ‌یک از بخش‌های آن حذف نخواهد شد، شنیده‌ها حاکی از آن است که برای اکران عمومی، ۱۷ دقیقه از این فیلم حذف شده است.

سکانس‌های حذف شده به دیدار منصور ستاری با اکبر هاشمی رفسنجانی مربوط است. پس از اعلام این خبر، تردیدها درباره اینکه این سکانس‌ها با خواست خانواده هاشمی حذف‌ شده‌اند تقویت شد اما محسن هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با ایسکانیوز این موضوع را رد کرد و گفت: «ما درخواست داشتیم که فیلم اصلاح شود نه اینکه سکانسی حذف شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسن هاشمی با بیان اینکه چند ماه پیش از او خواسته شد فیلم سینمایی منصور را ببیند و نظرات خود را بیان کند، گفت: «در این فیلم این‌طور نشان داده می‌شد که شهید ستاری به‌شدت در پی خودکفایی در نیروی هوایی بوده است. به همین منظور برای دستیابی به هدف خود به مکان‌های مختلفی مراجعه می‌کند و یکی از مکان‌هایی که این شهید برای درخواست کمک و مساعدت مراجعه کرده، دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است.»

هاشمی با اشاره به اینکه این سکانس به‌گونه‌ای نمایش داده می‌شود که انگار هاشمی رفسنجانی به منصور ستاری اهمیتی نمی‌دهد، گفت: «این مسئله صحت ندارد؛ چرا که شهید ستاری با آیت‌الله هاشمی ارتباط بسیار عمیقی داشت و به‌راحتی رفت‌وآمد داشتند و با یکدیگر ملاقات می‌کردند.»

او افزود: «این سکانس طوری نمایش داده شده است که شهید ستاری نزد آیت‌الله هاشمی می‌رود اما سر حاج‌آقا شلوغ بوده و شهید نمی‌تواند با ایشان در دفترشان صحبتی داشته باشد و زمانی که آیت‌الله هاشمی از دفتر کار خود خارج می‌شود، در راه مجلس و در راه‌پله‌ها با ایشان ملاقات می‌کند.»

فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه از عوامل فیلم خواسته است این صحنه «اصلاح» شود و «واقعیت» در آن به نمایش درآید، گفت که قرار بود پس از تغییرات دوباره نظرم را درباره آن اعلام کنم.

محسن هاشمی رفسنجانی با انتقاد از «روش فیلمسازی» سازمان هنری-رسانه‌ای اوج گفت: «روش فیلمسازی در سازمان اوج به‌گونه‌ای است که گاه برای اینکه یک فرد را در فیلم بزرگ نشان دهند ۱۰۰ نفر دیگر را کوچک می‌کنند که این روش درستی نیست و این اتفاق در سایر فیلم‌های ساخت این سازمان نیز مشاهده می‌شود.»

هاشمی افزود: «زمانی که یک تهیه‌کننده یا تاریخ‌نگار مستقل کاری را تهیه و نظرات خود را با هزینه شخصی در فیلم یا کتابش منتشر می‌کند، قضیه فرق دارد. اما این مسئله از سازمانی مانند سازمان اوج که به سپاه پاسداران وابسته است، قابل‌قبول نیست.»

رئیس سابق شورای شهر تهران در ادامه صحبت‌های خود به صحنه دیگری از فیلم سینمایی منصور اشاره کرد و گفت: «در صحنه دیگری از این فیلم نشان داده می‌شد که شهید ستاری یک سگ را نوازش می‌کند که این چیز خوبی برای نمایش دادن نیست؛ البته این صحنه ایرادی ندارد ولی به نظر بنده خوب نبود چرا که حمایت از حیوانات در این صحنه به موضوع اصلی فیلم ربطی نداشت.»

محسن هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه نظرات خود را بعد از تماشای فیلم ارائه داده است، گفت که در جریان اینکه برای فیلم چه اتفاقی افتاده‌ است، نیست.

سازمان هنری-رسانه‌ای اوج نهادی زیر مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در سال‌های اخیر محصولات پرهزینه‌ای را در حوزه سینما، تلویزیون و انیمیشن تولید کرده است. فیلم سینمایی «به‌وقت شام»، درباره حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا نیز با حمایت مالی این سازمان ساخته شد.

بیشتر از فیلم