عبدالرضا کاهانی از انتشار آنلاین فیلمش منصرف شد

کاهانی علت این تصمیم را «ایجاد دردسر برای همکارانش» عنوان کرد

فیلم سینمایی «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» در سال ۱۳۹۴ با بازی مهناز افشار، طناز طباطبایی، سحر دولتشاهی و آیدا ماهیانی ساخته شد‌ـ عکس از سینما پرس

عبدالرضا کاهانی، کارگردان فیلم توقیف‌شده «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا»، از انصراف از انتشار این فیلم در بسترهای آنلاین خبر داد و گفت این کار «ارزش دردسر» برای همکارانش را ندارد.

فیلم سینمایی «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» در سال ۱۳۹۴ با بازی مهناز افشار، طناز طباطبایی، سحر دولتشاهی و آیدا ماهیانی ساخته شد، اما سازمان سینمایی در سال ۱۳۹۵ آن را «غیرقابل اکران» اعلام کرد. عبدالرضا کاهانی، کارگردان و یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم، تا پیش از مهاجرت به خارج از کشور برای رفع توقیف آن تلاش کرده بود.

پس از بی‌نتیجه ماندن تلاش‌ها برای خروج فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» از توقیف، عبدالرضا کاهانی به‌تازگی خبر داده بود که قصد دارد هم‌زمان با اکران فیلمش در سینماهای اروپا و آمریکا، آن را به‌صورت آنلاین برای علاقه‌مندان منتشر کند. با این حال، او روز چهارشنبه ۱۲ آبان در یادداشتی که در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام منتشر کرد، گفت از این کار منصرف شده است چون «ارزش دردسر» برای همکارانش را ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاهانی با عذرخواهی از تمام کسانی که پیگیر تماشای فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» بودند، نوشت برای «چنین مبارزه نابرابری» به «حمایت شرکای اصلی فیلم»، «دلگرمی برخی بازیگران اثر» و «اتحاد جامعه‌ صنفی سینما» نیاز دارد که از آن‌ بی‌بهره است. او خطاب به علاقه‌مندانش گفت: «بدانید همه‌ تلاشم را کردم. من تنها هستم، بسیار تنها.»

کاهانی در ادامه یادداشت اینستاگرامی‌اش نمایش این فیلم را به «زمانی که نمی‌داند» موکول کرد و اضافه کرد: «باافتخار اعلام می‌کنم شخصیت‌های فیلمم را دوست دارم و خوشحالم به توصیه‌ وزارت ارشاد عمل نکردم که آن‌ها را خشونت‌آميز به سزای عملشان برسانم و تماشاگر را به‌دروغ لبریز از پیام‌‌های دروغین اخلاقی کنم.»

کاهانی دختران فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» را محصول «فساد اجتماعی و اقتصادی» کشوری دانست که تمام اجزایش ریشه در «تظاهر» دارد و افزود: «آن‌ زمان که احساس کردم دیگر نمی‌شود تصویر واقعی مردم را به خود مردم نشان داد، ایران را ترک کردم.»

این کارگردان با بیان اینکه فیلمش بر مبنای «دروغ‌» ساخته نشده است، در ادامه یادداشتش نوشت که فیلمش با وجود اینکه «اخلاق‌مدار» نیست و «آموزگار»، «کشمکش» و «تعلیق» ندارد اما «هیچ‌» دارد و «نمایش یکنواخت و بدون اوج و فرود زندگی برخی دختران کشورش» در سال ۱۳۹۴ است. او یادداشتش را با این جمله به پایان رساند: «من به‌دروغ باختم. عذر مرا بپذیرید.»

عبدالرضا کاهانی از سینماگران معترض ایران است که فیلم‌های دیگرش نیز با سروصدای زیادی همراه بوده است. فیلم‌های «هیچ» و «استراحت مطلق» او پس از اصلاحیه‌های زیاد، اکران شدند. فیلم «اسب حیوان نجیبی است» شکایت نیروی انتظامی را در پی داشت و فیلم «بی‌خود و بی‌جهت» نیز در اکران با مشکل مواجه شد و حوزه هنری اعلام کرد این فیلم را در سینماهایش نمایش نمی‌دهد. پس‌ از این تصمیم، کاهانی اعلام کرد از نمایش اثرش در سینماهای محدود نیز صرف‌نظر می‌کند.

او در سال ۱۳۸۸، هنگام دریافت جایزه‌ در جشنواره فیلم «کارلووی واری» در جمهوری چک، از حاضران خواست برای ادای احترام به «مبارزه مردم ایران»، از جای خود برخیزند.

 

بیشتر از فیلم