جهاد کشاورزی بوشهر نخل‌های فضای سبز جام جهانی قطر را تامین کرد

ویدیوهایی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که نشان می‌داد نخل‌های شهرستان دشتستان استان بوشهر را از ریشه درآورده‌اند

معاون سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا مدعی شد که صادرات نخل غیرقانونی نیست - دوباره‌سفر

رئیس انجمن ملی خرما خبر صادرات نخل از ایران به کویت و قطر را تایید کرد. به گفته محسن رشید فرخی، کشورهای قطر و کویت خریداران اصلی نخل‌های ایرانی‌اند.

در روزهای گذشته، ویدیوهایی در رسانه‌های مجازی منتشر شد که نشان می‌داد نخل‌های شهرستان دشتستان استان بوشهر از ریشه درآورده و به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شوند. پس از انتشار این ویدیو‌ها که واکنش‌های بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی را در پی داشت، یاسر حیدری، دادستان دشتستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، صادرات نخل‌های ایرانی به کشورهای همسایه را تکذیب کرد و با ادعای اینکه نخل‌های کنده شده «غیر مثمر» و «دارای محصول با کیفیت پایین» بوده‌اند، گفت: «فردی که صاحب این درخت‌های نخل بود، حدود ۱۸ درخت را به دلیل بی‌کیفیت بودن محصول به قیمت هرکدام حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشد و کارشناسان جهاد کشاورزی نیز غیرمثمر بودن و نداشتن صرفه اقتصادی نخل‌ها را تایید کرده‌اند.» او حتی صادرات همین نخل‌ها به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را هم منکر شد و گفت که از آن‌ها برای فضای سبز منطقه استفاده شده است.

کمتر از یک روز پس از طرح این ادعا، محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرما، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، صادرات نخل‌های ایرانی به کشورهای همسایه را تایید کرد و از وزارت جهاد و کشاورزی خواست که به این موضوع بپردازد و تا این کار به یک شغل تبدیل نشده است، جلو آن را بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با تاکید بر وظایف وزارت جهاد و کشاورزی افزود: «اگر کندن نخل از ریشه و صادرات نخل‌ها با این ادعا که شوری آب در این منطقه بالا رفته است صورت می‌گیرد، این وظیفه وزارتخانه است که به میدان بیایید و برای رفع این مشکل اقدام کند.»

رشید فرخی در واکنش به ادعای دادستان شهرستان دشتستان نیز گفت: «به این نکته توجه کنیم که درخت نخل توان سازگاری با رطوبت کم و کم‌آبی را دارد. پس این اظهارات که این درختان خشک و غیرمثمرند، از اساس درست نیست.»

رشید فرخی «قاچاق» اعلام شدن صادرات نخل به کشورهای دیگر را خواستار شد و با بیان اینکه این زنگ‌ خطر باید جدی گرفته شود، گفت: «باید با جدیت از تردد لنج‌هایی که این محموله‌ها را حمل می‌کنند، مانع شویم.»

در حالی‌ که فعالان حوزه خرما از دولت انتظار دارند جلو صادرات نخل‌ ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را بگیرد، معاون سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا مدعی شد که صادرات نخل غیرقانونی نیست.

خسرو عمرانی با اعلام این خبر که در مدت سه سال و نیم گذشته حدود چهار هزار اصله نخل ایرانی از استان بوشهر به قطر صادر شده است، گفت: «قطر از این نخل‌ها برای توسعه فضای سبز مربوط به جام‌جهانی استفاده می‌کنند. ما معتقدیم که اساسا جام‌‌جهانی قطر یک فرصت اقتصادی برای تمام کشورها است و استان بوشهر نیز می‌تواند در حوزه توسعه فضای سبز جام‌جهانی از این فرصت استفاده کند.»

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر با طرح این ادعا که نخل‌های صادراتی جزو «ذخایر ژنتیکی» ایران نبوده‌اند، افزود: «صادرات نخل در سال‌های اخیر به هیچ‌وجه ممنوع نبوده است و تنها صادرات ارقامی از نخل از جمله خاصویی، شکر و کبکاب که جزو ذخایر ژنتیکی کشورند، ممنوع است.» او همچنین مدعی شد که نخل‌های صادراتی مسن بودند و قابلیت تکثیر در کشور مقصد را نداشتند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که کندن درخت از ریشه با قوانین زیست‌ محیطی مغایرت دارد و به قول رئیس انجمن ملی خرما، «حتی اگر بپذیریم این درخت‌ها غیرمثمرند، کندن و جابه‌جا کردن آن‌ها نباید صورت بگیرد چراکه تخریب محیط‌ زیست را سبب می‌شود.»

بیشتر از اقتصاد