اولین «بیمار تغییرات اقلیمی» جهان کانادایی است

تشدید بیماری این زن هفتاد و چند ساله در تابستان و پس از آغاز موج گرما تشخیص داده شد

تظاهرات در حمایت از ضرورت مقابله با تغییرات اقلیمی در مونترال کانادا-Andrej Ivanov / AFP

پزشکان می‌گویند یک کانادایی که با مشکلات تنفسی مواجه است، احتمالا اولین بیمار «تغییرات اقلیمی» در جهان است، زیرا به گفته آنها، موج گرما و کیفیت بد هوا عامل تشدید بیماری او است.

دکتر کایل مریت، پزشک معالج این شهروند بازنشسته اهل نلسون در بریتیش کلمبیا که به آسم مبتلا است، گفت این اولین بار در دهه اخیر است که او عامل بیماری را تغییرات اقلیمی قید کرده است.

این پزشک فوریت‌های پزشکی در مصاحبه با گلشر مدیا (Glacier Media) گفت: «اگر به علت‌های که پشت بیماری است توجه نکنیم و فقط علایم را درمان کنیم، مدام و هرچه بیشتر عقب می‌افتیم.»

او افزود: «فقط ... دارم سعی می‌کنم آنچه مشاهده می‌کنم، درک و هضم کنم.»

کانادا امسال در ماه ژوئن به موج گرمایی بی‌سابقه‌ای دچار شد و در پی آن فصل مه‌دود غلیظی فرا رسید که عامل آن آتش‌سوزی‌های ناخواسته (در طبیعت) بود.

در ماه ژوئیه رکورد تاریخی دمای بریتیش کلمبیا، غربی‌ترین استان کانادا، شکست و گمان ‌می‌رود جان ۵۰۰ نفر را گرفته باشد. آتش‌سوزی جنگل‌ها موجب شد کیفیت هوا در ماه‌های ژوئیه و اوت نسبت به وضعیت ایمن، ۴۳ برابر افت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر مریت به این خبرگزاری گفت: «ما در بخش فوریت‌های پزشکی هستیم و از همه اقشار جامعه فقیر و غنی، کودک و جوان و پیر مراقبت می‌کنیم و از هر طبقه‌ای بیمار می‌بینیم. مشاهده رنج و تاثیرپذیری مردم از این وضعیت، مخصوصا اقشار آسیب‌پذیرتر جامعه دشوار و ناراحت کننده است.»

تشدید بیماری این فرد را که زنی هفتاد و چند ساله است، در تابستان و بلافاصله بعد از رخ دادن موج گرما تشخیص دادند و دکتر مریت می‌گوید موج گرما در وخیم‌تر شدن بیماری او نقش مستقیم داشته است.

«او مرض قند دارد. تا حدی به نارسایی قلبی دچار است... در یک تریلی زندگی می‌کند که دارای هیچ‌گونه دستگاه تهویه نیست. تمام بیماری‌های او وخیم‌تر شده است و بدنش واقعا برای جذب آب مشکل دارد.

تشخیص دکتر مریت سبب شد تا سایر پزشکان این ایالت به اجرای طرحی ابتکاری به نام پزشکان و پرستاران در خدمت بهداشت زمین اقدام کنند.

متخصصان امور بهداشتی در تارنمای این طرح گفته‌اند که این گروه را برای بهبود بخشیدن به وضعیت بهداشت از مسیر حفاظت از محیط‌ زیست، به‌کار می‌گیرند.

در تارنمای این گروه آمده است: «ما عمیقا از بحران زیست‌محیطی و اثر آن بر سلامتی نگرانیم. تابستان امسال بیماران ما با رویدادهای شدید آب‌وهوایی مثل گنبد گرمایی، خشکسالی، و آتش‌سوزی‌های شدید ناخواسته در طبیعت دست‌به‌گریبان بودند.»

در شرایطی که سیلاب‌های شدید، خشکسالی، آتش‌سوزی، و موج گرما سرخط خبرها را به خود اختصاص داده‌اند، اوضاع حاد آب‌وهوایی در کانادا نیز یکی از رشته مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی در جهان است.

سران جهان در نشست کاپ ۲۶ در گلاسکو در پی آن بودند تا اهداف مقابله با تغییرات اقلیمی را سخت‌گیرانه‌تر کنند تا بتوان در سال‌های آینده از اثرات منفی شدیدتر جلوگیری کرد و برای نخستین بار، وعده دادند که به منظور نگه داشتن گرمایش در محدوده زیر ۲ درجه سانتی‌گراد، انتشار گازهای گلخانه‌‌ای را کاهش دهند. اما اقلیم‌شناسان هشدار داده‌اند که این هدف‌گذاری هم کافی نیست.

© The Independent

بیشتر از جهان