ماراتن استانبول؛ ۴۰ هزار نفر بین دو قاره دویدند

رهبران احزاب سیاسی با شماره پیراهن ورزشی برای هم شاخ‌وشانه کشیدند

عبور عابر پیاده، توقف خودروها و خروج از وسایل نقلیه روی پل‌های سه‌گانه به دلایل امنیتی ممنوع است-YASIN AKGUL / AFP

اهالی استانبول سالی یک‌بار می‌توانند با گذشتن از روی پل مشهور شهر، پیاده از آسیا به اروپا بروند البته به شرطی که برای شرکت در ماراتن استانبول اسم نوشته باشند.

امروز صبح در استانبول مه‌گرفته و بارانی ۴۰ هزار شرکت‌کننده ماراتن از قاره آسیا به سمت اروپا دویدند.

شرکت‌کنندگان در سه دسته شامل ماراتن کامل ۴۲ کیلومتر، مسابقه کوتاه‌تر ۱۵ کیلومتر و دوی عمومی که در مسیری ۸ کیلومتری برگزار می‌شود، به رقابت پرداختند. داشتن مدارک واکسیناسیون کرونا و یا تست منفی برای شرکت در این مسابقه ورزشی الزامی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویکتور کیپلانگات دونده اوگاندایی موفق شد مسیر ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متری ماراتن استانبول طی ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه و ۱۸ ثانیه بدود و در جایگاه نخست قرار گرفت. شیلا جروتیچ دونده کنیایی برنده بخش زنان هم این مسیر را در ۲ ساعت و ۲۴ دقیقه و ۱۵ ثانیه دوید.

مسابقه عمومی که بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان را هم دارد از منطقه آلتونی زاده در سمت آسیایی آغاز شد و در نزدیکی دلمه باغچه، کاخ دوران عثمانی در سمت اروپایی پایان یافت.

عبور و مرور بر روی سه پل آسیایی و اروپایی در استانبول توسط پلیس ویژه در تمام طول سال کنترل می‌شود. عبور عابر پیاده، توقف خودروها و خروج از وسایل نقلیه روی این پل‌ها به دلایل امنیتی ممنوع است. در چند سال گذشته علاوه بر حوادث مربوط به کودتا، اقدام برای خودکشی باعث شده است که پلیس مراقبت ویژه‌ای از این پل‌ها تدارک ببیند؛ اما در یک روز مردم، یا بهتر بگوییم شرکت‌کنندگان ماراتن استانبول، می‌توانند این شانس را داشته باشند که پیاده از یک قاره به قاره دیگر بروند.

اگرچه بالا رفتن تعداد شرکت‌کنندگان برای شهرداری استانبول که این ماراتن را برگزار می‌کند یک افتخار است اما جمعیت چند ده‌هزارنفری شرکت‌کنندگان یک مشکل بزرگ بر سر راه مدیران شهری قرار گرفت: ارتعاش ناشی از دویدن!

در سال ۲۰۱۱ جمعیت در حال دویدن روی پل بوغاز، باعث ایجاد لرزش‌های خطرناکی شدند که ممکن بود باعث ناپایداری سازه پل شود.

 به همین علت در مسابقات بعدی برای عبور از پل برنامه‌های جدیدی اجرا شد. از جمله عبور گروه‌ها در فواصل چند دقیقه و کنترل تعداد و سرعت دویدن. همین‌طور توقف برای گرفتن عکس گرفتن هم ممنوع شد. تصور کنید ۴۰ هزار نفر بخواهند روی عکس سلفی بگیرند!

 تعداد شرکت‌کننده‌ها در ماراتن به جز سال ۲۰۲۰ که به دلیل همه‌گیری کرونا به‌صورت بسیار محدود برگزار شد، هرسال بیشتر شده است. در سال ۲۰۱۳، حدود ۲۰ هزار ورزشکار داخلی و خارجی در رده‌های مختلف در این ماراتن شرکت کردند ازجمله معلولان با صندلی چرخ‌دار. امسال دوره ۴۳ این رویداد با شرکت ۴۰ هزار نفر برگزار شد.

احزاب سیاسی هم سعی کردند برای هم شاخ‌وشانه بکشند. سران حزب مخالف دولت که کنترل شهرداری استانبول (برگزارکننده این رویداد) را در دست دارند با شماره‌های نمادینی از جمله ۱۹۲۳ (سال اعلام جمهوریت) و ۲۰۲۳ (تاریخ انتخابات بعدی در ترکیه) در ماراتن شرکت کردند تا پیامی برای رجب طیب اردوغان بفرستند که دولتش در گیر سقوط ارزش پول ملی شده و درباره بیماری‌اش هم شایعاتی در کشور بر سر زبان افتاده است.

جدای از سیاست یکی از موارد مورد توجه در ماراتن استانبول شرکت گسترده زنان و دختران در این رویداد است. در بخش عمومی دیدن خانواده‌هایی که دسته‌جمعی در این رویداد ورزشی شرکت کرده‌اند بسیار معمول است.

ازآنجاکه سگ و گربه‌های این ابرشهر در همه رویدادهای شهری حضور دارند، در ماراتن استانبول هم حضور حیوانات منعی ندارد و اگر دوست دارید می‌تواند سگ و گربه به بغل بدوید.

بیشتر از ورزش