فدراسیون جهانی هندبال: زنان دیگر مجبور نیستند شورتِ بیکینی بپوشند

این تغییر پس از ماه‌ها فعالیت مدافعان حقوق زنان رخ می‌دهد

در بسیاری ورزش‌ها زنان مجبورند لباس‌هایی بپوشند که بدنشان را بیشتر نشان می‌دهد - AFP

فدراسیون بین‌المللی هندبال با تغییر قوانین خود اعلام کرده است که ورزشکاران زن در رشته هندبال ساحلی دیگر مجبور نیستند به عنوان پوشش ورزشی قسمت پایین‌تنه، شورت بیکینی (مایو دو تکه) بپوشند. این تغییر در پی ماه‌ها فشار بازیکنان و مربیان زن هندبال و کنشگران فمینیست در سراسر جهان رخ می‌دهد که معتقد بودند قوانین موجود در مورد پوشش ورزشی هندبال برای زنان جنسیت‌زده‌اند.

بر اساس قوانین جدید که از ۱ ژانویه ۲۰۲۲ اجرایی می‌شود، «بازیکنان زن ‌باید شلوارک‌های کوتاه تنگ و چسبان بپوشند.» طبق قوانین قبلی، بازیکنان زن مجبور بودند پایین‌تنه مایو بیکینی «چسبان و بریده شده در زاویه بالا به سمت بالای ران» بپوشند. در ضمن دو طرف این شورت‌های بیکینی می‌بایست حتما زیر چهار اینچ (کمی بیش از ۱۰ سانتیمتر) می‌بود. این در حالی است که بازیکنان مرد اجازه داشتند «رکابی و شلوارک» بپوشند.

زنان هندبالیست از این پس می‌توانند از لباس‌هایی همچون شلوار‌ک‌های دوچرخه‌سواری و رکابی استفاده کنند. پیش از این، آن‌ها حتما می‌بایست نیمتنه‌های کوتاه می‌پوشیدند که ناف را نشان بدهد. البته حتی در قوانین جدید هم از ورزشکاران زن خواسته شده است که لباس‌هایشان «تنگ و چسبان» باشد؛ در حالی که برای مردان چنین مقرراتی وجود ندارد.

فدراسیون بین‌المللی هندبال برای تغییر این قوانین دلیلی نیاورده و قوانین سابق خود را هم نقد نکرده است؛ با وجود این، مشخص است که این فدراسیون زیر فشار کارزاری بین‌المللی این کار را انجام داده است. این تغییر قوانین به قدری بی‌سروصدا رخ داد که موضوع پس از نزدیک یک ماه رسانه‌ای شده است. روزنامه‌های مطرح جهان همچون نیویورک تایمز و گاردینِ لندن روز دوشنبه این خبر را تیتر کردند.

قوانین هندبال زنان زمانی جنجالی شدند که در ژوییه ۲۰۲۱، تیم زنان هندبال نروژ به دلیل پوشیدن شلوارک به جای شورت بیکینی در مسابقات قهرمانی اروپا در بلغارستان، یک هزار و ۵۰۰ یورو جریمه شد. فدراسیون هندبال اروپا اعلام کرد این زنان می‌باید برای قسمت پایین‌تنه لباس ورزشی خود شورت بیکینی می‌پوشیدند و شلوارک‌هایی که پوشیده‌اند «نامناسب» بوده است.

بسیاری از چهره‌های جنبش فمینیستی در سراسر جهان از این تصمیم انتقاد کردند. یکی از معروف‌ترین منتقدها پینک، خواننده آمریکایی، بود که گفت به دلیل سرپیچی‌ از این قوانین به تیم نروژ افتخار می‌کند و حاضر است جریمه را بپردازد.

پینک ۲۴ ژويیه ۲۰۲۱ در توییتر نوشت: «فدراسیون هندبال اروپا باید به دلیل جنسیت‌گرایی جریمه شود.» این خواننده ۴۲ ساله بابت نظریات فمینیستی‌اش معروف است و در مراسم جوایز موسیقی «بریتز» در سال ۲۰۱۹ نیز لباس‌هایی به تن کرد که پیام‌های فمینیستی داشتند.

آبید راجا، وزیر پاکستانی‌تبار فرهنگ و ورزش نروژ، نیز اعتراض کرد و قوانین موجود هندبال را «به کلی مضحک» خواند؛ انجمن‌های ورزش زنان در سراسر اروپا هم استعفای روسای فدراسیون‌های جهانی و اروپایی هندبال را خواستار شدند. این واکنش‌ها باعث شد توجهات به مشکلات لباس زنان ورزشکار بیشتر جلب شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جریمه تیم نرو‌ژ درست در آستانه المپیک توکیو صورت گرفت و همین باعث شد درخصوص انتظارات درباره پوشش ورزشکاران زن در رشته هندبال و سایر ورزش‌ها از جمله تنیس، بدمینتون و ژیمناستیک بحث‌های وسیع‌تری دربگیرد؛ مثلا در هندبال ساحلی مردان اجازه دارند شلوارک‌هایی بپوشند که گاهی تا چهار اینچ (بیش از ۱۰ سانتیمتر) بالای زانویشان می‌رسد؛ به شرط اینکه «زیادی گل و گشاد نباشند» اما برای زنان مقررات سخت‌تر است

تیم‌های اروپا و ساموآی آمریکا به فدراسیون جهانی هندبال فشار آوردند تا قوانینش را عوض کند. در ماه اوت بود که حسن مصطفی، رئیس مصری این سازمان، خبر داد که قوانین جدیدی وضع خواهد شد. آقای مصطفی، که رئیس سابق فدراسیون هندبال مصر است، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که فدراسیون جهانی که در باسل سوییس مستقر است، قانون ضرورت پوشیدن پایین‌تنه مایو دو تکه را به تبعیت از والیبال ساحلی زنان که در سطحی مشابه بازی می‌شود، مقرر کرده است.

سپتامبر گذشته، ورزای ورزش پنج کشور اروپایی (دانمارک، نروژ، سوئد، ایسلند و فنلاند) در نامه‌ای مشترک به فدراسیون جهانی هندبال، از این فدراسیون خواستند قوانین عقب‌مانده خود در مورد پوشش ورزشی زنان را به‌روز کند؛ «نه فقط برای ورزشکاران زن کنونی که برای پشتیبانی و تشویق تمام ورزشکارانی که می‌خواهند مستقل از جنسیت و پیشینه خود در این ورزش باقی بمانند.»

کاره گَیر لیو، رئیس فدراسیون هندبال نروژ، روز دوشنبه گفت که به تیم کشورش به دلیل پیشگامی در روندی که به تغییر قوانین منجر شد، افتخار می‌کند. او گفت زنان نروژی در لحظه درستی فریاد زدند: «دیگر بس است!»

از جمله افرادی که برای این تغییر قوانین تلاش کرد، تالیتا استون، کنشگر استرالیایی مقیم نروژ، بود که با حمایت سازمان فمینیستی «کالکتیو شاوت» طوماری تهیه و ۶۱ هزار امضا جمع کرد.

خانم استون در سال ۲۰۱۲ رهبر کارزار سازمان «کالکتیو شاوت» علیه «لیگ فوتبال آمریکایی لباس زیر» بود که در آن زنان مجبور بودند با لباس زیر بازی کنند. او در واکنش به تغییر قوانین هندبال گفت: «امیدوارم این آغازی برای پایان جنسیت‌زدگی و شی‌انگاری زنان و دختران در ورزش باشد و در آینده، تمام زنان و دختران بتوانند آزادانه در ورزش‌ها مشارکت کنند؛ بدون اینکه نگران آزار جنسی باشند و واهمه داشته باشند که بخش‌های خصوصی بدنشان بدون اینکه بخواهند، آشکار شود.»

در بسیاری ورزش‌ها از والیبال ساحلی گرفته تا تنیس و دوومیدانی هم زنان مجبورند لباس‌هایی بپوشند که بدنشان را بیشتر نشان می‌دهد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد با تلاش برای جلب مشتری‌های تلویزیونی بی‌ارتباط نیست.

فدراسیون جهانی بدمینتون در سال ۲۰۱۱ حکم داد که زنان برای بازی در سطح عالی یا باید دامن بپوشند یا پیراهن. این فدراسیون صریحا اعلام کرده بود که هدفش از این کار جلب توجه بیشتر به بدمینتون زنان است که مدتی افول کرده بود.

در ژوییه ۲۰۲۱، الیویا برین، قهرمان دوومیدانی پاراالمپیک، گفت باورش نمی‌شده که هنگام شرکت در مسابقات قهرمانی انگلستان، چند هفته مانده به المپیک توکیو، یکی از مقام‌ها به او گفته است که شورت ورزشی که به پا دارد، «زیادی کوتاه و نامناسب است».

بیشتر از ورزش