یک و نیم میلیون دلار بابت اولین کتانی‌های نایکی مایکل جردن

جردن این کفش را در نخستین فصل بازی‌اش برای تیم شیکاگو بولز در سال ۱۹۸۴ پوشیده بود

مایکل جردن (راست)، ستاره بسکتبال ایالات متحده- TONY RANZE / AFP

یک جفت کفش کتانی سرخ و سفید متعلق به مایکل جردن، ستاره بسکتبال ایالات متحده، در حراجی به قیمت ۱ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار فروش رفت و حد نصاب گران‌ترین پای‌پوش استفاده شده در مسابقات را جابه‌جا کرد.

حراجی ساتبی در بیانیه‌ای توییتری اعلام کرد: «کتانی‌های نایکی ایرشیپ ۱۹۸۴ (Nike Air Ships) که مایکل جردن در فصل عادی مسابقات پوشیده بود، در حراج کالاهای تجملی ما در لاس‌وگاس به بهای ۱ میلیون و ۴۷۲ هزار دلار به فروش رفت و در جایگاه ارزشمندترین کتانی به‌فروش‌رفته در حراجی قرار گرفت.»

«تازه‌ترین خبر حراج: کتانی‌های نایکی ایرشیپ ۱۹۸۴ که مایکل جردن در فصل عادی مسابقات پوشیده بود، در حراج کالاهای تجملی ما در لاس‌وگاس به بهای ۱ میلیون و ۴۷۲ هزار دلار به فروش رفت و در جایگاه ارزشمندترین کتانی به‌فروش‌رفته در حراجی قرار گرفت.»

قیمت برآوردشده این کتانی در حراج ۱میلیون تا ۱میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بود و براهام واچر از حراجی ساتبی در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که این فروش بی‌سابقه «مُهر تاییدی است بر جایگاه رفیع جردن و کتانی‌های ایرشیپ نایکی در بازار کفش‌های کتانی.»

کفش کتانی ایرشیپ را پیتر مور طراحی کرد و پس از کتانی‌های قبلی جردن (موسوم به ایر جردن) معروف شد. هر دو مدل این کتانی‌ها چه در زمین‌های بسکتبال و چه بیرون از آن محبوب شدند و از لوازم ورزش بسکتبال به دنیای پوشاک خیابانی راه یافتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جفت کتانی معروف را که جردن پوشیده بود، مجموعه‌داری به نام نیک فیورلا شب یکشنبه ۲۴ اکتبر خریداری کرد.

جردن این کتانی را اولین بار در نخستین فصل بازی‌اش برای تیم شیکاگو بولز در سال ۱۹۸۴ پوشیده بود، یعنی همان سالی که همکاری با نایکی را برای راه‌اندازی خط تولید کفش و پوشاک به نام خودش آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در تمام سال ۱۹۸۵ نیز از این کفش استفاده کرد و سپس در سال ۱۹۸۶ مدل جدیدتر آن را به پا کرد.

این کتانی‌ ایرشیپ گران‌ترین قیمت فروش را در میان کفش‌هایی داشته است که تا کنون در مسابقات استفاده ‌شده، اما گران‌ترین کفش کتانی نبوده است.

فروش نمونه کفش «ایر ییزی وان نایکی» (Nike Air Yeezy 1) متعلق به کانیه وست، خواننده رپ،  در ماه آوریل در یک حراجی خصوصی با قیمت ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، موجب ایجاد حد نصاب تازه‌ای شد.

© The Independent

بیشتر از ورزش