نقش رابطه جنسی محافظت نشده در بروز بیماری‌های مقاربتی

رابطه جنسی محافظت‌نشده نوعی تجربه عشق‌ورزی شهوانی متعارف و بدون حفاظت است

عبارت «پیوند سیال» نشان می‌دهد که زوجی به دلیل خاصی، مانع محافظتی جنسی را نادیده می‌گیرد - pexels

«پیوند سیال» اصطلاحی نسبتا جدید برای رابطه جنسی محافظت‌ نشده است، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که همان خطرات قدیمی را به همراه دارد.

این عبارت به زمانی اشاره دارد که افراد آگاهانه و از روی قصد، هرازگاه به منظور ایجاد صمیمیت بیشتر، بدون کاندوم یا موانع محافظتی دیگر رابطه جنسی برقرار می‌کنند. اما پزشکان یادآوری می‌کنند که از روی قصد بودن این نوع رابطه، حفاظی در مقابل بیماری‌های مقاربتی فراهم نمی‌کند.

دکتر الیزابت بوسکی در وری‌ول‌هلت ( VeryWellHealth) می‌نویسد: «مهم است که بدانید پیوند سیال می‌تواند شرکای جنسی را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی قرار دهد. این امر به ویژه اگر آخرین آزمایش بیماری‌های مقاربتی آن‌ها جامع نبوده باشد، صادق است. همه پزشکان برای همه بیماری‌های مقاربتی آزمایش نمی‌کنند، اما همه مردم متوجه این موضوع نیستند. بنابراین آزمایش می‌تواند به افراد احساس امنیت کاذب بدهد.»

اصطلاح «پیوند سیال» در ماه‌های اخیر، به‌ویژه از زمانی که همه‌گیری کاهش یافته و ملاقات‌های دوستیابی حضوری اندک‌اندک بازگشته است، رواج یافته است. کارشناسان می‌گویند که برای برخی از شرکای جنسی، رابطه جنسی محافظت‌ نشده هرازگاهی، اما نه همیشه، نشان‌دهنده سطح بالاتری از اعتماد در رابطه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر بوسکی می‌گوید: «برخی از زوج‌های تک‌همسر معتقدند که پیوند سیال راهی برای افزایش صمیمیت است. با این حال، هیچ چیزی نیست که داشتن رابطه جنسی محافظت ‌نشده را در مقایسه با رابطه جنسی ایمن‌تر، ذاتا صمیمی‌تر کند. بسیاری از زوج‌ها دهه‌ها بدون تبادل «سیالات» (ترشحات جنسی)، صمیمیتی عالی بین خود دارند.»

اما برخی معتقدند که خود استفاده از عبارت «پیوند سیال» نشان می‌دهد که زوجی به دلیل خاصی، مانع محافظتی جنسی را نادیده می‌گیرد.

دکتر جنی اسکایلر به «مایندبادی‌گرین» () می‌گوید: «معمولا، رابطه جنسی محافظت‌نشده نوعی تجربه عشق‌ورزی شهوانی متعارف و بدون حفاظت است، بدون توضیح و هدفی خاص. اما وقتی مردم می‌گردند و برای «پیوند سیال» اسم پیدا می‌کنند، یعنی دارند زبان خاصی به کار می‌گیرند و همین موضوع به نوبه خود گونه‌ای آگاهی و هشدار به این مفهوم بخشیده است.»

اما زبان به تنهایی از بیماری‌های مقاربتی محافظت نمی‌کند. دکتر بوسکی می‌گوید هنگام تصمیم‌گیری درباره «پیوند سیال» با شریک یا شرکای خود، خوب است که همه افراد درگیر، آزمایش شوند.

او می‌گوید: «اگر می‌خواهید با شریک جنسی خود پیوند سیال داشته باشید، مهم است که درباره تاریخچه جنسی خود صریح و صادقانه صحبت کنید. همچنین، مهم است که درباره تعهدات خود به انحصار جنسی یا تمرین رابطه جنسی ایمن صحبت کنید. در خصوص آنچه می‌توانید و نمی‌توانید در رابطه خود انجام دهید، واقع‌بین باشید.»

از سوی دیگر، دکتر بوسکی می‌گوید، خودداری از پیوند سیال و انجام رابطه جنسی ایمن به جای آن، نباید نشانه‌ای از بی‌اعتمادی تلقی شود.

او می‌نویسد: «پیوند سیال هرگز نباید راهی برای اثبات عشق یا اعتماد شما باشد. اگر عشق یا اعتماد بین‌تان هنوز محل سوال باشد،  پس اصلا چرا درباره امکان داشتن رابطه جنسی محافظت‌نشده با کسی بحث کنید؟»

© The Independent

بیشتر از زندگی