دعوت طالبان از کریم آقاخان، رهبر اسماعیلی‌ها برای سفر به افغانستان

‌مولوی عبدالسلام حنفی می‌گوید گروه طالبان از فعالیت‌های شبکه انکشافی آقا خان استقبال می‌کند

شاهزاده کریم آقاخان، امام شیعیان اسماعیلی - SAJJAD HUSSAIN / AFP

مولوی عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر طالبان، از شاهزاده کریم آقاخان، امام شیعیان اسماعیلی برای سفر به افعانستان دعوت کرد.

بلال کریمی از سخنگویان طالبان، با انتشار این خبر گفت: «علی اکبر پسنانی، مسئول شبکه انکشافی آقا خان در افغانستان، قبل از ظهر امروز شنبه، پانزدهم آبان، با مولوی عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر طالبان، در کابل دیدار کرد.»

علی اکبر پسنانی که از او به عنوان نماینده خاص آقا خان در افغانستان نیز یاد شده، در این ملاقات گفته است که شبکه انکشافی آقا خان در افغانستان، تاکنون ۱۴۰ اثر باستانی را بازسازی کرده و یکی از محورهای فعالیت این نهاد در افغانستان، کمک به آموزش دختران است.

به گفته بلال کریمی، مولوی عبدالسلام حنفی به نماینده ویژه آقا خان در افغانستان گفته است که گروه طالبان از فعالیت‌های شبکه انکشافی آقا خان استقبال می‎‌کند و زمینه را برای دوام این فعالیت‌ها مهیا می‌سازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون نخست وزیر طالبان، در مورد آموزش دختران در افغانستان گفته است وزارت‌های معارف و تحصیلات روی یک مکانیزم کار می‌کنند تا زمینه را برای بازگشایی مدارس بروی دختران فراهم سازند. براساس خبرنامه سخنگوی طالبان، مولوی عبدالسسلام حنفی، در این ملاقات از شاهزاده کریم آقا خان دعوت کرده تا به افغانستان سفر کند.

شبکه انکشافی آقا خان، در بیست سال گذشته، از نهادهای فعال در عرصه بازسازی و حفاظت از آثار باستانی، توسعه آموزش و ارایه خدمات به کشاورزان افغانستان بوده است.

بانک وام‌های کوچک شبکه انکشافی آقا خان از جمله بانک‌هایی بود که تا قبل از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، در سراسر افغانستان فعالیت داشت و بیشتر مراجعان آن، کشاوزان و صاحبان کسب و کارهای کوچک بودند.

با مسلط شدن طالبان بر شهرها، شماری از فرماندهان محلی این گروه، بانک‌های وام دهی را به دلیل « حرام بودن سود در اسلام» مسدود کردند.

اکنون به نظر می‌رسد نماینده ویژه شهزاده کریم آقا خان، در تلاش است تا فعالیت‌های شبکه انکشافی آقا خان در افغانستان از سر گرفته شود. هرچند، هنوز سرنوشت مدارس دخترانه که بخشی از کار شبکه انکشافی آقا خان را تشکیل می‌دهد، همچنان ناروشن است.