۱۱ تصور غلط رایج درباره ‌اچ‌پی‌وی یا زگیل تناسلی

اچ‌پی‌وی گروهی از ویروس‌ها است که در جریان رابطه جنسی سرایت می‌کنند و برخی از آن‌ها هیچ نشانه قابل‌رویتی ندارند

مطالعه‌ای جدید نشان داد که واکسن اچ‌پی‌وی ابتلا به سرطان دهانه رحم را تقریبا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد- Joe Raedle/Getty Images/AFP

هر سال حدود سه هزار مورد جدید سرطان دهانه رحم در بریتانیا گزارش می‌شود. علی‌رغم اینکه تقریبا ۹۹.۸ درصد این موارد قابل پیشگیری‌اند، هنوز درباره این نوع سرطان تصورات غلط زیادی وجود دارد.

ویروس پاپیلومای انسانی «اچ‌پی‌وی» (HPV) مسبب بیشتر موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم است.

«ان‌اچ‌اس‌» (NHS-سازمان بهداشت ملی بریتانیا)  توضیح می‌دهد که اچ‌پی‌وی گروهی از ویروس‌ها است که در جریان رابطه جنسی سرایت می‌کنند و برخی از آن‌ها هیچ نشانه قابل‌رویتی ندارند.

با توجه به نحوه انتشار اچ‌پی‌وی [در فارسی به نام زگیل تناسلی شناخته می‌شود]، برخی معتقدند که این بیماری مشابه سایر عفونت‌های مقاربتی است. با این حال، با توجه به این واقعیت که بیشتر زنان در مقطعی از زندگی خود احتمالا به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند و نمی‌توان به طور کامل از آن پیشگیری کرد، لزوما این‌طور نیست.

روز پنجشنبه، مطالعه‌ای جدید نشان داد که واکسن اچ‌پی‌وی ابتلا به سرطان دهانه رحم را تقریبا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

ربکا شوسمیت، رئیس خدمات پشتیبانی «جوز سرویکال کنسر تراست» (Jo’s Cervical Cancer Trust)، با ایندیپندنت مصاحبه کرده است تا ۱۱ مورد از بزرگ‌ترین تصورات غلط درباره زگیل تناسلی را که همچنان در گفت‌وگوها در مورد اچ‌پی‌وی رایج‌اند، از بین ببرد.

۱. فقط زنان به اچ‌پی‌وی مبتلا می‌شوند

گرچه سرطان دهانه رحم سرطانی شناخته می‌شود که از زنان قربانی می‌گیرد، چرا که افراد دارای دهانه رحم را درگیر می‌‌کند، هر فردی می‌تواند به اچ‌پی‌وی مبتلا شود.

خانم شوسمیت توضیح می‌دهد که بیشتر افرادی که از نظر جنسی فعال‌اند، «فارغ از جنسیت» احتمالا در طول زندگی خود به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند.

او می‌افزاید: «زگیل تناسلی تبعیض قائل نمی‌شود!»

۲. اچ‌پی‌وی نادر است

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آنجا که زگیل تناسلی عامل اصلی سرطان دهانه رحم شناخته می‌شود، این امر ممکن است این تصور را به بار آورد که فقط تعداد کمی از افراد به آن مبتلا می‌شوند.

خانم شوسمیت می‌گوید: «حقیقت این است که زگیل تناسلی واقعا رایج است و از هر پنج نفر از ما، چهار نفر در برهه‌ای به آن مبتلا می‌شود.»

۳. زگیل تناسلی بیماری مقاربتی است

گرچه زگیل تناسلی معمولا از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود، «جوز سرویکال کنسر تراست» تلاش می‌کند مردم را تشویق کند آن را عفونت مقاربتی نخوانند.

خانم شوسمیت توضیح می‌دهد: «بر خلاف بسیاری از بیماری‌های مقاربتی، نمی‌توان به طور کامل از آن پیشگیری و نمی‌توان آن را درمان کرد. همچنین به دلیل رایج بودنش، بیماری مقاربتی نامیدن آن واقعا کمک‌کننده نیست. مبتلا نشدن به زگیل تناسلی به‌مراتب نادرتر است.»

۴. داشتن زگیل تناسلی به این معنی است که شما قطعا به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهید شد

خانم شوسمیت می‌گوید: «داشتن زگیل تناسلی به هیچ وجه به این معنی نیست که شما به سرطان مبتلا خواهید شد.عفونت‌ اچ‌پی‌وی حقیقتا شایع و سرطان دهانه رحم نادر است.»

نماینده «جوز سرویکال کنسر تراست» می‌گوید که بدن انسان معمولا خودش عفونت اچ‌پی‌وی را می‌زداید؛ «بدون اینکه آن(عفونت) آسیبی به بدن وارد کند».

«در برخی موارد، این عفونت می‌تواند باعث تغییر سلول‌ها شود. به همین دلیل است که آزمایش‌های سرطان دهانه رحم بسیار مهم‌اند، چرا که به این معنی است که با آن می‌توان هرگونه تغییری را تشخیص داد.»

۵. زگیل تناسلی قابل درمان است

خانم شوسمیت تاکید می‌کند که اگرچه نمی‌توان زگیل تناسلی را به طور کامل درمان کرد، سیستم ایمنی بدن بیشتر موارد عفونت -۹ مورد از هر ۱۰ مورد- را پاک می‌کند.

او می‌افزاید که می‌توان برای سلول‌هایی که به دلیل زگیل تناسلی دچار تغییر شده‌اند، درمانی ارائه کرد.

۶. واکسیناسیون اچ‌پی‌وی ایمن نیست

خانم شوسمیت می‌گوید: «واکسن زگیل تناسلی بسیار ایمن و فوق‌العاده موثر است.»

«این واکسن از هر ۱۰ مورد سرطان دهانه رحم، از هفت مورد آن پیشگیری می‌کند. از این رو، در کنار غربالگری دهانه رحم، مصونیت فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد.»

۷. اگر شریک زندگی شخصی به زگیل تناسلی مبتلا باشد، این بدان معنی است که او خیانت کرده است

گرچه زگیل تناسلی می‌تواند از طریق فعالیت جنسی منتقل شود، می‌تواند بدون شناسایی شدن، حدود دو دهه در بدن باقی بماند. این بدان معنا است که تشخیص دقیق زمانی که فرد به آن مبتلا شده، بسیار دشوار است.

خانم شوسمیت می‌گوید: «داشتن زگیل تناسلی به هیچ وجه نشانه این نیست که کسی خیانت کرده است.»

۸. افرادی که از کاندوم استفاده می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی قرار ندارند

گرچه استفاده از مانع فیزیکی پیشگیری از بارداری مانند کاندوم می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی در افراد را کاهش دهد، این اقدام پیشگیرانه ۱۰۰ درصدی نیست.

خانم شوسمیت توضیح می‌دهد: «از آنجا که زگیل تناسلی روی پوست زندگی می‌کند، کاندوم در برابر آن محافظت کامل ایجاد نمی‌کند.»

«سایر تماس‌های جنسی مانند لمس کردن یا رابطه جنسی دهانی نیز می‌تواند انتقال زگیل تناسلی را سبب شود.»

۹. اگر رابطه جنسی نداشته باشید، به زگیل تناسلی مبتلا نمی‌شوید

از آنجا که زگیل تناسلی روی پوست زندگی می‌کند، سرایت آن فقط به دخول جنسی محدود نیست.

خانم شوسمیت می‌گوید که این عفونت می‌تواند از طریق سایر اشکال فعالیت جنسی هم از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

«اگر تا به حال تماس جنسی از هر نوع آن داشته‌اید، از جمله رابطه جنسی دهانی، هرگونه لمس اندام تناسلی یا استفاده از اسباب بازی‌های جنسی ممکن است با زگیل تناسلی در تماس بوده باشید.»

۱۰. غربالگری زگیل تناسلی برای مردان وجود دارد

خانم شوسمیت می‌گوید که گرچه که در حال حاضر هیچ‌گونه غربالگری زگیل تناسلی برای مردان وجود ندارد، هم‌اکنون واکسن زگیل تناسلی در مدارس به پسران توصیه می‌شود.

در ژوئیه ۲۰۱۹، اعلام شد که در تلاش برای کاهش نرخ سرطان، برای اولین بار در بریتانیا این واکسن به پسران عرضه می‌شود.

۱۱. افراد مبتلا به زگیل تناسلی همیشه علائمی از خود نشان می‌دهند

خانم شوسمیت توضیح می‌دهد: « برای زگیل تناسلی هیچ نشانه‌ای وجود ندارد و اکثر افراد مبتلا به آن هرگز نمی‌دانند که به آن مبتلایند.»

«برخی از انواع ویروس اچ‌پی‌وی می‌تواند زگیل تناسلی ایجاد کند، اما این‌ها همان انواعی از اچ‌پی‌وی نیستند که با سرطان دهانه رحم مرتبط‌اند. بنابراین اگر زگیل تناسلی داشته‌اید، این خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در شما افزایش نمی‌دهد.»

می‌توانید [در بریتانیا] با خط کمک رایگان «جوز سرویکال کنسر تراست» به شماره ۰۸۰۸۸۰۲۸۰۰۰ تماس بگیرید. برای بررسی ساعات شروع کار این خط اینجا را کلیک کنید.

© The Independent