ادامه اعتصاب غذا و خطر مرگ شهروند-خبرنگار چینی در زندان

ژانگ ژان به‌دلیل گزارش شیوع کرونا در ووهان به چهار سال حبس محکوم شده است

ژانگ ژان، شهروند-خبرنگار چینی، نخستین کسی بود که از وضعیت ووهان ویدیوهایی منتشر کرد- Handout / YOUTUBE / AFP

ژانگ ژان، شهروند-خبرنگار چینی که به‌دلیل پوشش خبرهای مربوط به واکنش و اقدام‌های اولیه چین درمقابل شیوع بیماری کووید-۱۹ در شهر ووهان، به چهار سال حبس محکوم شده، درپی اعتصاب غذا در زندان، با خطر مرگ روبه‌رو است. 

ژانگ ژان ۳۸ساله، زنی که پیش‌تر به‌عنوان وکیل فعالیت می‌کرد، در ماه فوریه ۲۰۲۰ به شهر ووهان در استان هوبئی چین سفر کرد تا درمورد وضعیت آشفته حاکم بر مرکز اولیه بیماری همه‌گیر کرونا گزارش تهیه کند. او با دوربین تلفن همراه خود در این شهر ویدئوهایی ضبط کرد که به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی منتشر شدند و ازجمله با نمایش وضعیت بیمارستان‌ها و تعداد زیاد اجساد روی هم انباشته‌شده جان‌باختگان کرونا، از نحوه رسیدگی مقام‌های مسئول به شیوع این بیماری به‌شدت انتقاد کرد. این درحالی بود که هم‌زمان دولت چین مدعی موفقیت چشمگیر خود در کنترل شیوع ویروس کرونا در ووهان بود.

این وکیل پیشین نخستین کسی بود که از ووهان گزارش داد و در ماه مه سال ۲۰۲۰ بازداشت شد. در دسامبر همان سال (دی‌ماه ۱۳۹۹)، دادگاهی در شهر شانگهای او را به جرم «برجسته کردن اختلاف‌ها و ایجاد دردسر» به چهار سال زندان محکوم کرد؛ جرمی که دادگاه به‌عنوان دلیل محکومیت این شهروند-روزنامه‌نگار اعلام کرده، اتهامی است که در چین معمولا برای برای سرکوب مخالفان به آن‌ها نسبت داده می‌شود.

برادر ژان به نام  ژانگ جو، هفته گذشته در حساب توییتر خود نوشت: «ژان که قدش ۱۷۷ سانتی‌متر است، در حال حاضر کمتر از ۴۰ کیلو وزن دارد. ممکن است که او نتواند زمستان سرد پیش رو را پشت سر بگذارد. امیدوارم دنیا به یاد بیاورد که او چگونه فردی بود.» 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، افراد نزدیک به ژانگ ژان، اعتبار حساب کاربری توییتر برادر ژانگ ژان را تایید کرده‌اند. 

وکلای این زندانی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که از وضعیت دقیق فعلی او بی‌خبرند. آن‌ها پیش‌تر از اعتصاب غذای او در زندان خبر داده بودند و گفته بودند که مقام‌های زندان به‌زور ازطریق لوله از بینی به او غذا می‌رسانند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) درپی اعتصاب غذای طولانی، ژانگ در وضعیت جسمانی بسیار بدی به‌سر می‌برد و بدون کمک نمی‌تواند راه برود یا حتی سر خود را بالا بیاورد.

پیش از این هم خانواده، وکلا و سازمان‌های حقوق بشری درمورد وضعیت سلامت خانم ژانگ در زندان ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شده بودند. توییت اخیر ژانگ جو نیز عامل درخواست‌های دوباره  برای آزادی او شده است. 

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای درمورد وضعیت ژانگ ژان در زندان، اعلام کرده که او با «خطر مرگ روبه‌رو» است و از دولت چین خواسته «فورا او را آزاد کند تا بتواند به اعتصاب غذای خود پایان دهد و درمان مناسبی را که به‌شدت به آن نیاز دارد دریافت کند». این سازمان حقوق بشری اعلام کرده است که درصورت مرگ ژانگ، «مسئولیت خون آن برگردن دولت چین» است.

ژانگ ژان یکی از چهار شهروند-خبرنگاری است که به جرم اطلاع‌رسانی درمورد شیوه عملکرد دولت چین در مقابله با کرونا در آغاز همه‌گیری بازداشت شدند.

بیشتر از