اتحادیه اروپا خواستار آزادی ژانگ ژان، شهروند خبرنگار چینی شد

خانم ژان به دلیل گزارش ویروس کرونا در ووهان بازداشت شده است

ژانگ ژان، شهروند-خبر‌نگار چینی-Handout / YOUTUBE / AFP

اتحادیه اروپا خواستار آزادی فوری ژانگ ژان، شهروند-خبر‌نگار چینی، شد. او به دلیل گزارش‌هایش درباره شیوع کووید-۱۹ در ووهان، روز دوشنبه به چهار سال زندان محکوم شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که محدودیت‌های اعمال شده بر آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات، ارعاب و شنود روزنامه‌نگاران و همچنین بازداشت، محاکمه و زندانی کردن مدافعان حقوق بشر، وکلا و روشنفکران در چین، «در حال افزایش و کماکان موجب نگرانی شدید است.»‌ یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت:‌ «طبق منابع معتبر، خانم ژانگ در دوره بازداشت در معرض شکنجه و بدرفتاری بوده و سلامتی‌ وی به طور جدی در خطر قرار گرفته است. دسترسی او به کمک‌های پزشکی اهمیت حیاتی دارد.»

روز دوشنبه، دادگاه خلق منطقه جدید پودونگ در شانگهای، ژانگ ژان، این وکیل سابق را به جرم «در پیش گرفتن مشاجرات و دامن زدن به مشکلات» به چهار سال زندان محکوم کرد. او در ماه مه بازداشت شد و ماه گذشته رسما به اتهام انتشار اطلاعات نادرست درباره کووید-۱۹، تحت تعقیب قرار گرفت. او کلیه اتهامات وارده را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژانگ در حساب‌های کاربری خود در رسانه‌های اجتماعی، گزارش‌هایی را درباره همه‌گیری بیماری در ووهان ارائه داده و چندین گزارش مربوط به کووید-۱۹ را منتشر کرده است؛ از جمله درباره اثر همه‌گیری بر کسب‌وکارهای محلی. او همچنین درباره آزار و اذیت خانواده‌های قربانیانی گزارش داده است که خواستار پاسخگویی دولت چین در قبال شیوع ویروس کرونا بودند.

پس از صدور حکم، وکیل او به خبرگزاری رویترز گفت که آنان خواستار تجدیدنظر خواهند شد چرا که «خانم ژانگ معتقد است که به دلیل استفاده از حق آزادی بیان، تحت تعقیب قرار گرفته است.‌»

این درخواست اتحادیه اروپا در حالی مطرح می‌شود که چین و اتحادیه اروپا به امضای یک توافق عمده تجاری و سرمایه‌گذاری نزدیک شده‌اند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ خود همچنین خواستار آزادی فوری «یو ونشنگ» و دیگر مدافعان حقوق بشر و فعالان بازداشتی از جمله «لی هوهان»، «هوآنگ کی»، «گه ژئوپینگ» ، «کین یانگ‌مین»، «گائو ژی‌شنگ»، «ایلهام تهتی»، «تاشی وانگجوک»، «وو گان»، «لیو فیویی» و همچین دیگر افرادی شده‌ است  که در گزارش اقدامات مربوط به منافع عمومی، فعالیت داشته‌اند.

دادگاه عالی مردمی جیانگسو در ۱۳ دسامبر، بدون آن که به وکیل مدافع آقای یو، فرصت دفاع از او را بدهد، حکم چهارساله حبس را برای این وکیل شناخته‌شده حقوق بشر، تایید کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان