کشف ژنی که خطر نارسایی تنفسی کشنده ناشی از کرونا را دو برابر می‌کند

افرادی که حامل این نسخه از ژن هستند احتمالا به واکسن‌ها واکنشی طبیعی دارند

محققان امیدوارند داروها و دیگر درمان‌ها بتوانند مکانیسمی را هدف قرار دهند که جلوی واکنش طبیعی پوشش ریه را می‌گیرد - ERNESTO BENAVIDES / AFP

دانشمندان در دانشگاه آکسفورد ژنی را کشف کرده‌اند که می‌تواند خطر نارسایی تنفسی کشنده را در مبتلایان به کووید-۱۹ دو برابر کند.

این نشانه پرخطر ژنتیکی در۶۰ درصد افرادی که اهل آسیای جنوبی‌اند وجود دارد و می‌تواند دلیل مرگ‌ومیر بالا در جوامع آسیای جنوبی ساکن در بریتانیا و تاثیر کووید در هند را توضیح دهد.

این تحقیق نشان می‌دهد که در بدن ۱۵ درصد از کسانی که اجداد اروپایی دارند این ژن وجود دارد اما فقط در دو درصد افراد با اجداد آفریقایی- کارائیبی دیده شده است.

دانشمندان در تحقیق قبلی خود رشته‌ای از دی‌ان‌ای را پیدا کرده بودند که خطر مرگ افراد زیر ۶۵ سال مبتلا به ویروس کرونا را دو برابر می‌کرد.

اما آن‌ها دقیقا نمی‌دانستند که این نشانه ژنتیکی برای افزایش این خطر چه‌کار می‌کند و از تغییر ژنتیکی دقیقی که باعث آن بود سر درنمی‌آوردند.

مطالعه اخیری که در مجله نیچر ژنتیک (Nature Genetics) چاپ شد، یک‌تیم به رهبری پروفسور جیمز دیویس و پروفسور جیم هاوگس از موسسه تحقیقات پزشکی مولکولی و در ال ام‌آر‌سی دانشگاه آکسفورد (MRC Weather all Institute of Molecular Medicine) انجام داده بود.

پروفسور هاوگس، استاد تنظیم ژن گفت: «دلیل سختی کار کردن در مورد این موضوع این است که نشانه ژنتیکی پیشتر به دست آمده بر ماده تاریک ژنوم تاثیر می‌گذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «ما به این نتیجه رسیدیم که افزایش خطر به‌دلیل تفاوت در کدگذاری ژن برای یک پروتئین نیست بلکه دلیل‌ش تفاوت در دی‌ان‌ایی است که باعث می‌شود ژنی را بیدار کند.»

این تحقیق را الگوریتم هوش مصنوعی انجام داده بود تا مقادیر عظیمی از داده‌های ژنتیکی را از میان صدها نوع سلول از تمام قسمت‌های بدن تحلیل کند.

نتیجه نشان داد که این نشانه ژنتیکی احتمالا بر سلول‌های ریه تاثیر می‌گذارد. به دنبال آن محققان از فناوری «زوم کردن بر دی‌ان‌ای» استفاده کردند و ژن خاصی را نشانه گذاشتند که تحت تاثیر این روند خطر بزرگتری را برای پیشرفت نشانه‌های شدید در کووید- ۱۹ به وجود می‌آورد.

دکتر دمین داونز که سرپرستی کار‌آزمایشگاهی گروه تحقیقاتی دکتر هاوگس را به عهده داشت، گفت: «شگفت‌انگیز است که به چندین ژن دیگر شک داشتیم ولی داده‌ها نشان دادند که ژنی به نام ال‌زی‌تی‌اف‌ال یک (LZTFL1) که کمتر در موردش تحقیق شده بود مسبب این ماجرا است.»

محققان کشف کردند که نسخه خطرناک‌تر این ژن ممکن است جلوی سلول‌های پوشاننده راه تنفسی افراد و ریه‌ها را بگیرد تا آن‌طور که باید به این ویروس واکنش نشان ندهد.

بااین‌حال حضور این ژن تاثیری بر سیستم ایمنی بدن نمی‌گذارد، یعنی این که افرادی که حامل این نسخه از ژن هستند احتمالا به واکسن‌ها واکنشی طبیعی دارند.

محققان امیدوارند داروها و دیگر درمان‌ها بتوانند مکانیسمی را هدف قرار دهند که جلوی واکنش طبیعی پوشش ریه را می‌گیرد. این به معنی آن است که برای افرادی که احتمال بروز شدید علائم در آن‌ها زیاد است درمان‌های سفارشی خاصی باید در دسترس  قرار گیرد.

پروفسور دکتر دیویس گفت: «فاکتور ژنتیکی که ما یافته‌ایم نشان می‌دهد که چرا بعضی از مردم بعد از ابتلا به ویروس کرونا به‌ شدت مریض می‌شوند.»

«این نشان می‌دهد که چگونگی واکنش نشان دادن ریه به بیماری مهم است.»

او ادامه داد که افزایش خطر ابتلا به کووید شدیدتر باید «با زدن واکسن از بین برود».

اوهم‌چنین توضیح داد که «گرچه نمی‌توانیم ژنتیک‌مان را تغییر دهیم اما نتایج به ما نشان می‌دهند که افراد دارای ژن پرخطر می‌توانند از مزیت واکسیناسیون بهره ببرند.»

«ازآنجایی‌که نشانه ژنتیکی بر ریه‌ها بیشتر بر سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد در نتیجه واکسیناسیون می‌تواند خطر افزایش‌یافته را از بین ببرد.»

اخبار حکایت از آن دارد که تقریبا ۵۰ میلیون نفر در بریتانیا دست‌کم یک‌ دوز واکسن کووید- ۱۹ را دریافت کرده‌اند و واکسن تقویتی برای سنین بالای ۵۰ سال شروع شده است.

© The Independent