جنجال کمک ۱۰۰هزار پوندی دولت بریتانیا به دفتر خامنه‌ای در لندن

دفترنمایندگی رهبر جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا است و یک مسجد و مرکز فرهنگی را نیز اداره می‌کند

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران- khamenei.ir

به گزارش روزنامه تایمز، چاپ لندن، نماینده شخصی دفتر خامنه‌ای در بریتانیا، بیش از ۱۰۰ هزار پوند به عنوان کمک‌هزینه جلوگیری از بیکاری افراد در جریان همه‌گیری کرونا، دریافت کرده است.

بنا بر این گزارش، مدارک دفتر ثبت اطلاعات مالی شرکت‌ها در بریتانیا نشان می‌دهد که مرکز اسلامی لندن از دولت ۱۰۹ هزار و ۴۷۶ پوند گرفته است.

مرکز اسلامی لندن در حکم دفتر نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا است و یک مسجد و مرکز فرهنگی را نیز اداره می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلیلی که برای پرداخت این مبلغ از پول مالیات‌دهندگان بریتانیایی عنوان شده، این است که این مرکز شرکتی است که تحت قوانین بریتانیا به ثبت رسیده و بسیاری از فعالیت‌هایش از جمله برگزاری نماز جماعت، در دوران قرنطینه تعطیل شده است.

روشن نیست چند نفر از کارکنان این مرکز از اعانه دولت بریتانیا بهره‌مند شده‌اند، ولی پرداخت این مبلغ به‌خودی‌خود مناقشه‌برانگیز است؛ زیرا روابط تهران و لندن تیره است و تارنمای مرکز اسلامی لندن از بریتانیا با عنوان «شیطان کوچک» یاد می‌کند.

در طول دوران قرنطینه، این مرکز به دلیل برگزاری یادبودی برای قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، هدف انتقاد کمیسیون نظارت بر موسسات خیریه بریتانیا قرار گرفت. یک سخنران هوادار جمهوری اسلامی ایران در این مراسم یادبود گفته بود: «تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا قاسم سلیمانی‌های زیادی وجود داشته باشند. آرزوی ما این است که مثل او باشیم.» کمیسیون نظارت بر موسسات خیریه بریتانیا هم اعلام کرد که سخنران مراسم ممکن است از نظر قانون ضدتروریسم تخلف مرتکب شده باشد. روز بعد، هیئت امنا [مرکز اسلامی لندن] مراسم دیگری برای سلیمانی برپا کرد و در تارنمای این خیریه بیانیه‌هایی منتشر شد که حاوی پیام تسلیت و ستایش بیشتر او بود.