دردسر عزاداری برای قاسم سلیمانی در هامبورگ

نماینده دموکرات مسیحی آلمان از مرکز اسلامی هامبورگ شکایت کرد

  مسجد امام علی متعلق به مرکز اسلامی هامبورگ است که تحت مراقبت سازمان امنیت داخلی آلمان قرار دارد- عکس از خبرگزاری دانشجو

منتقدان اسلام در آلمان از گسترش و فعالیت‌های مساجد در اروپا نگرانند و به طور مشخص به برگزاری مراسم سوگواری قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در مسجد هامبورگ به دادستان این کشور شکایت رسمی کرده‌اند. برخی از سیاستمداران این کشور نیز خواهان توقف قرارداد نهاد جوامع اسلامی با دولت ایالتی هامبورگ هستند.

پس از غیرقانونی اعلام شدن حزب‌الله لبنان در آوریل امسال از سوی دولت آلمان، حالا نماینده حزب دموکرات مسیحی‌ها خواهان بررسی تعطیلی مسجد هامبورگ به دلیل همبستگی با سازمان تروریستی حزب‌الله است.

سیاستمداران آلمانی مخالف مسجد هامبورگ چه می‌گویند

مسجد امام علی هامبورگ در ژانویه امسال برای قاسم سلیمانی که در حمله پهپادهای آمریکایی در عراق کشته شد مراسم سوگواری برگزار کرد و این اقدام خشم سیاستمداران آلمان را برانگیخت.

نمایندگان حزب دموکرات مسیحی (CDU) و دموکرات‌های آزاد (FDP) درصدد آن هستند که پس از انتخابات جدید در یک ائتلاف قرارداد بین دولت ایالتی هامبورگ و نهاد اتحادیه‌های اسلامی را لغو کنند.

در روز مراسم سوگواری برخی از نیروهای اپوزیسیون برای اعتراض به برپایی این بزرگداشت تظاهرات کردند.

این مسجد متعلق به مرکز اسلامی هامبورگ است که سال‌هاست تحت مراقبت سازمان امنیت داخلی آلمان (Verfassungsschutz) است. نامزد حزب دموکرات‌های آزاد آنا فون تویفل به روزنامه Welt am Sonntag (دنیا در روز یک‌شنبه) گفته است حداقل زمان آن فرارسیده که قراردادها را مورد بررسی قرار دهیم. برای مثال مراسم سوگواری برای یک تروریست در مسجد نشان‌دهنده آن است که قراردادها با شورا (شورای جوامع اسلامی هامبورگ به اختصار شورا) باید بالاخره پایان یابد.

مرکز اسلامی هامبورگ عضو شورای جوامع اسلامی است. شورا با شهر هامبورگ در سال ۲۰۱۲ قرارداد بسته است.

این قرارداد برای زندگی مسالمت‌آمیز و تقویت کانون‌های مسلمانان است و به انجمن‌های اسلامی امکان برگزاری کلاس‌های مذهبی را می‌دهد تا آنان علیه بنیادگرایی مبارزه کنند و روند همگرایی تقویت شود. حزب سبزها مخالف لغو قرارداد است و خواهان اصلاح در قرارداد شورا با دولت ایالتی هامبورگ است. سبزها معتقدند که لغو قراردادها نماد مخربی است و می‌تواند زنجیره گفت‌وگو را پاره کند و حتی به تضعیف نیروهای مترقی بیانجامد و تنش را افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پارلمان ایالت هامبورگ در حال حاضر دست سبزها و سوسیال دموکرات‌هاست. وزارت امنیت داخلی آلمان از مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان مهم‌ترین مرکز تبلیغاتی جمهوری اسلامی در اروپا نام می‌برد و امام محمد هادی مفتح را به عنوان نماینده خامنه‌ای در اروپا می‌شمارد.

تورستن ووس، مدیر اداره امنیت این استان به روزنامه ولت می‌گوید مرکز اسلامی هامبورگ خود را به دنیای بیرون تنها به عنوان یک مرکز مذهبی معرفی می‌کند و می‌افزاید: «مرکز اسلامی هامبورگ شبکه وسیعی از افراد در سراسر آلمان دارد و تاثیر وسیعی بر روی شیعیان و مساجد شیعه و حتی کنترل بر آن‌ها دارد.» به عقیده آنان این فعالیت‌ها از شرکت در مسجد آغاز تا حرکت ضدصهیونیستی مارش برای روز القعاده تا نابودی اسراییل می‌تواند گسترش یابد.

تسلط دین بر زندگی و سیاست و نیاز به نقد دین

اصطلاح «اسلام سیاسی» که در دو دهه اخیر در ادبیات سیاسی ما جاافتاده قابل نقد است. مگر اسلام اقتصادی و اسلام فرهنگی داریم که حالا اسلام سیاسی اصطلاحی برای اسلامی باشد که معتقد به گرفتن قدرت سیاسی است. در تاریخ اسلام در کلیت خود و به ویژه شاخه شیعیان آن هرگاه که امکان آن را داشت، قدرت سیاسی را به دست گرفت. دکتر فرشید فریدونی در کتاب «دین‌داری و فلسفه دولت‌مداری در ایران» می‌نویسد: «تا زمانی که منابع دینی مانند قرآن معیار اخلاقی فرهنگ و آموزشی هستند و برای تنظیم روابط سیاسی، حقوقی یک جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند، ترور و توحش از مبانی اصول این اجتماع خوهد بود.» (۱)

مسجد امام علی هامبورگ با این پیش‌زمینه اسلامی هر چند ظاهرا فعالیت‌های مذهبی می‌کند، ولی عملا به تربیت نیروها برای گسترش اهداف سیاسی جمهوری اسلامی در منطقه و اروپا می‌پردازد. این شبکه‌ها که در منطقه و اروپا رخنه کرده‌اند، می‌توانند در بزنگاه‌های تاریخی در خدمت اهداف سیاسی سازماندهی و ارتجاع مذهبی قرار گیرند. از این زاویه نقد دین هم به صورت نهاد و هم به صورت دیدگاهی فردی برای روشنگری جامعه و حرکت جامعه به جلو واجب است.

موضوع و متن دقیق شکایت چیست؟

علی عرفان توپراک، نماینده حزب دموکرات مسیحی‌ها و مدیر انجمن کردهای آلمان از مرکز اسلامی هامبورگ پس از برگزاری بزرگداشت سلیمانی شکایت کرد. مینا احدی از منتقدان اسلام در آلمان به این شکایت پیوست. شکایت او طی نامه‌ای از سوی دادستانی به تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۰ برای بررسی مورد قبول قرار گرفت. این شکایت از سوی این دو تن نه تنها به مرکز اسلامی هامبورگ به عنوان یک نهاد تروریستی، بلکه علیه همه اعضاء هیئت مدیره این نهاد ارائه شده است.

در شکایت اشاره شده در کنار آن چه سال‌ها گزارش‌های امنیت داخلی آلمان نشان می‌دهد، مرکز اسلامی هامبورگ و اعضای آن به عنوان بازوی رهبر انقلاب در تهران برای گسترش تفکر اسلامی و حمایت از آن در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کنند. در مجموع کل فعالیت‌های این نهاد به صورت مستقیم و غیرمستقیم و احتمالا از نظر مالی به عنوان حمایت از سازمان‌های تروریستی نگریسته می‌شود.

جدیدترین فعالیت این نهاد برگزاری سوگواری در مسجد امام علی به تاریخ پنجم ژانویه ۲۰۲۰ برای قاسم سلیمانی صورت پذیرفت. فردی که به دستور تهران حامی مادی و مالی سازمان تروریستی حزب‌الله بود. مسجد امام علی تبدیل به محل گردهمایی کسانی که حامی ترویست‌ها و نهادهای تروریستی هستند، شده است. در ادامه شکایت آمده حتی بدون شرکت همه اعضای مرکز اسلامی هامبورگ، این مسجد به عنوان محل گردهمایی‌های تروریست‌ها یا به عنوان محلی برای آمادگی افرادی با انگیزه‌های سیاسی و یا حملات تروریسی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مینا احدی می‌گوید: «ما در چارچوب قوانین آلمان این شکایت را مطرح کردیم.» او می‌افزاید، این مرکز افراد مذهبی را جمع می‌کند و برای جنگ به خاورمیانه مثل سوریه و عراق می‌فرستتد، فعالیت آن‌ها تنها به این ختم نمی‌شود و برای رصد نیروهای اپوزیسیون در خارج از ایران هم هست. او ادامه می‌دهد، پنج سال پیش آن‌ها در شهر کلن نامه خامنه‌ای را به جوانان اروپا به آلمانی ترجمه کرده و با آب و گل میان مردم تقسیم می‌کردند که با مخالفت نیروهای اپوزیسیون ایرانی در شهر کلن روبه‌رو شدند. حالا ما منتظر پاسخ دادستان به شکایت از مرکز اسلامی هامبورگ هستیم.

۱- فریدونی، فرشید دین‌داری و فلسفه دولت‌مداری در ایران، نشر پژوهش جنبش‌های اجتماعی ایران، برلین، ۲۱۶

بیشتر از