کاهش تولید متان و توقف جنگل‌زدایی، مهم‌ترین دستاوردهای نشست تغییرات اقلیمی گلاسگو

ده‌ها کشور به پیشنهاد آمریکا و اروپا برای تعهد به کاهش تولید گاز متان و توقف جنگل زدایی پیوستند

سه‌شنبه در آخرین روز نشست تغییرات اقلیمی کاپ ۲۶ در گلاسگو، ده‌ها کشور به پیشنهاد آمریکا و اروپا برای کاهش تولید گاز متان پیوستند.

تعهد به کاهش ۳۰‌درصدی انتشار گاز متان تا ۱۰ سال دیگر، چشمگیرترین دستاورد این نشست بود. گاز متان آلاینده‌ترین عنصر در میان گازهای گلخانه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز سه‌شنبه همچنین بیش از ۱۰۰ کشور متعهد شدند که جنگل‌زدایی را تا سال ۲۰۳۰ میلادی پایان دهند.

رهبران کشورهای دارای جنگل‌های انبوه، ازجمله کانادا، روسیه، برزیل، کلمبیا، اندونزی و جمهوری دموکراتیک کنگو که شامل بخش‌های زیادی از جنگل‌های بارانی استوایی جهان می‌شوند، روز سه‌شنبه توافق‌نامه نشست گلاسگو در مورد «استفاده از جنگل‌ها و زمین» را امضا خواهند کرد. بر اساس بیانیه دولت بریتانیا، کشورهایی که این توافق‌نامه را امضا می‌کنند، درمجموع ۸۵ درصد از جنگل‌های جهان را دارند که مساحتی بالغ‌ بر ۱۳ میلیون مایل مربع (بیش از ۳۳ میلیون کیلومترمربع) است.  

بر اساس این توافق، برای حفاظت و احیای جنگل‌ها، ۱۲ کشورازجمله بریتانیا متعهد می‌شوند که در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، حدود ۱۲ میلیارد دلار به این امر اختصاص دهند. این بودجه به‌منظور حمایت از فعالیت‌ کشورهای درحال توسعه در این زمینه و برای احیای زمین‌های فرسایش یافته، مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها و پشتیبانی از حقوق جوامع بومی صرف خواهد شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا گفت: «یکی از مهم‌ترین کارهایی که از حالا تا سال ۲۰۳۰ می‌توانیم بکنیم این است که نگذاریم [تا آن زمان دمای کره زمین] از یک و نیم درجه سانتی‌گراد بالاتر برود. برای این کار، کاهش انتشار متان اهمیت زیادی دارد.

بایدن تعهدی را که تاکنون بیش از ۸۰ کشور امضا کرده‌اند «تعهدی تحول‌آفرین» خواند که شامل کشورهایی می‌شود که حدود نیمی از متان منتشرشده در جهان را تولید می‌کنند.

اورسولا فون در‌لین، رئیس کمیسیون اروپایی گفت که کاهش متان می‌تواند «تغییرات اقلیمی را فورا کاهش دهد.»

اما تعهد به جنگل‌زدایی، با تردید گروه‌های زیست‌محیطی روبه‌رو شد که گفتند بسیار شبیه تعهدی است که بیش از ۲۰۰ کشور و سازمان در سال ۲۰۱۴ داده بودند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، این تعهد را «بی‌سابقه» خواند. او با استقبال خوش‌بینانه از نتیجه نشست گلاسگو  گفت که «هنوز راه درازی در پیش است.»

او هنگام آغاز نشست در تشبیهی از بازی فوتبال گفته بود که نوع بشر دارد بازی را پنج ‌بر یک می‌بازد. اما جانسون روز سه‌شنبه گفت: «امروز می‌شود گفت...که ما یک یا حتی دو گل را جبران کرده‌ایم و می‌توانیم بازی را به وقت اضافه بکشانیم.»

توافق رهبران کشورها برای مقابله با جنگل‌زدایی در همایش «کاپ ۲۶» تعهد مشابهی را که ۴۰ کشور در سال ۲۰۱۴ در نیویورک در رابطه با حفاظت از جنگل‌ها برعهده گرفته بودند، گسترش می‌دهد و با کمک به تهیه منابع لازم، جهان را بیش از هر زمانی در گذشته، در مسیر پیگیری این اقدام ضروری قرار می‌دهد.

نشست اقلیم کاپ ۲۶ از نهم آبان‌ماه در شهر گلاسگوی اسکاتلند با حضور نمایندگانی از ۲۰۰ کشور جهان آغاز شد و تا بیست‌ویکم آبان ادامه دارد. بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست این نشست را که باهدف توافق و تصمیم‌گیری‌های اساسی برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با گرمایش زمین برگزار می‌شود، آخرین فرصت جهانیان برای جلوگیری از فاجعه اقلیمی در کره زمین می‌دانند.

بیشتر از جهان