نشست اقلیمی گلاسکو: حضور و غیاب سران کشورها

ولادیمیر پوتین در نشست کاپ۲۶ شرکت نخواهد کرد و تکلیف حضور شی جین پینگ هم روشن نیست

انتظار زیادی وجود دارد که توافقنامه‌ای برای مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای و مهار سرعت گرمایش جهانی، امضا شود -  REUTERS/Flavio Lo Scalzo/File Photo

بیست و ششمین کنفرانس سازمان ملل متحد برای تغییرات اقلیمی (کاپ ۲۶) سرانجام در پایان اکتبر، پس ازیک سال تعویق به علت همه‌گیری کرونا، در گلاسکو اسکاتلند آغاز می‌شود.

این اجلاس به میزبانی بریتانیا و به ریاست آلوک شارما، وزیر سابق بازرگانی و با مشارکت ایتالیا، در مرکز همایش‌های اس‌ئی‌سی، در طول ۱۲ روز از یکشنبه ۳۱ اکتبر تا جمعه ۱۲ نوامبر، بزرگ‌ترین گردهمایی رهبران جهان در خاک بریتانیا  تاکنون خواهد بود. 

در حالی که اهمیت این اجلاس به شدت مورد توجه قرار گرفته است و انتظار زیادی وجود دارد که توافقنامه‌ای برای مهار انتشار گازهای گلخانه‌ای و مهار سرعت گرمایش جهانی مطابق با اهداف پاریس در سال ۲۰۱۵ که معرّف [شیوه زندگی] یک نسل خواهد بود امضا شود، تردیدهای زیادی در این باره وجود دارد که چه کسانی در این مراسم شرکت خواهند کرد.

بدون همکاری مشتاقانه رهبران تاثیرگذار برخی از بزرگ‌ترین کشورهای آلاینده کره زمین، هر توافقی در کاپ ۲۶ قطعاً توخالی به نظر خواهد رسید.

بدترین ضربه به جاه‌طلبی‌های بوریس جانسون برای این گردهمایی تاکنون اعلام حضور نیافتن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از سوی کرملین بوده است.

یک سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «متاسفانه پوتین به گلاسکو پرواز نخواهد کرد.»

وی در عین حال، تاکید کرد که تغییرات اقلیمی «یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی روسیه» است.

انتظار می‌رود که پوتین نماینده‌ای از سوی خود بفرستد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واکنش به ناامیدی [از حضور پوتین]، یکی از مقامات نخست وزیری بریتانیا از جانب بوریس جانسون گفت: «نخست وزیر مشتاق دیدار با تمام رهبرانی است که حضورشان را تایید کرده‌اند که تعدادشان به نظرم تا کنون بیش از ۱۲۰ نفر است. و بدیهی است که انتظار داریم همه کشورها در سطح بالایی نماینده داشته باشند، چرا که خواهان تعهدات معناداری برای مقابله با این مسئله هستیم.»

دیگر شخصیت‌های برجسته‌ای که ممکن است در این نشست شرکت نکنند، یکی ملکه بریتانیا است که اخیراً به او توصیه شده که به خاطر شرایط جسمی از سفر تشریفاتی به ایرلند شمالی صرف نظر کند، و دیگری پاپ فرانسیس که از کاتولیک‌ها خواسته است «از خانه مشترک ما مراقبت کنند»، اما قرار است هیئت نمایندگی واتیکان را به جای او کاردینال پیترو پارولین، وزیر امور خارجه واتیکان، رهبری کند.

شاید بزرگ‌ترین نگرانی همه این باشد که آیا شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به گلاسکو پرواز می‌کند یا خیر.

اگر او نیاید، شی ژنهوا، نماینده کهنه‌کار اقلیمی این کشور که تاکنون با آقای شارما و جان کری، نماینده ویژه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، مذاکراتی مقدماتی داشته است، این ابرقدرت را نمایندگی می‌کند. این اقدام عموما به مثابه نشانه‌ای مثبت از تعهد پکن به این ماموریت تفسیر می‌شود.

شی ژنهوا روز ۱۹ اکتبر در پاسخ به این سئوال که آیا رئیس‌جمهوری چین در این اجلاس شرکت می‌کند یا خیر، به خبرگزاری رویترز گفت: «ما هنوز باید منتظر کسب اطلاع از وزارت امور خارجه باشیم و تنها پس از کسب این اطلاع، به شما خبر خوااهیم داد.»

چنین شک و تردیدی در باره حضور آقای بایدن، یا امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه یا ژائیر بولسونارو، که همگی نماینده ملت خود خواهند بود، وجود ندارد. همچنین اورسولا فون در لاین و فرانس تیمرمنس به نمایندگی از اتحادیه اروپا و آنتونیو گوترش و پاتریشیا اسپینوزا به نمایندگی از سازمان ملل حضور خواهند داشت.

نارندرا مودی و اسکات موریسون، نخست وزیران هند و استرالیا، هردو اشاره کرده بودند که ممکن است شخصا در این اجلاس شرکت نکنند، اما اکنون به نظر می‌رسد که قصد حضور دارند.

دو تن از مشهورترین فعالان محیط زیستی جهان، سر دیوید آتنبرو و گرتا تونبرگ، نیز علی‌رغم انتقادات اخیرشان از این رویداد و ابراز بدبینی‌شان نسبت به بخت آن در دستیابی به تغییرات معنادار، به همراه هزاران فعال دیگر که مشتاق رساندن صدای خود هستند، حضور خواهد داشت.

© The Independent

بیشتر از جهان