نخستین توافق بزرگ در نشست «کاپ ۲۶»؛ پایان دادن به جنگل‌زدایی تا ۲۰۳۰

این توافق به امضای رهبران بیش از یک‌صد کشور جهان می‌رسد که در مجموع ۸۵درصد از جنگل‌های جهان را دربرمی‌گیرند

تصویر هوایی از یک منطقه جنگل‌زدایی‌شده در برزیل (ژوئیه ۲۰۲۰)- Tarso SARRAF / AFP

رهبران بیش از یک‌صد کشور جهان متعهد می‌شوند که تا پایان دهه جاری میلادی روند جنگل‌زدایی و فرسایش زمین را متوقف و معکوس کنند. این تعهد با اختصاص بیش از ۱۹میلیارد دلار بودجه دولتی و خصوصی برای سرمایه‌گذاری در زمینه حفاظت و احیای جنگل‌ها همراهی می‌شود. 

براساس بیانیه‌ای که دولت بریتانیا روز سه‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه، منتشر کرده است، تعهد رهبران جهان به این گام بزرگ برای حفاظت از جنگل‌ها، قرار است در رویدادی به میزبانی بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در نشست تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل که باعنوان «کاپ ۲۶» در شهر گلاسگوی بریتانیا در جریان است، به‌طور رسمی اعلام شود.

رهبران کشورهای دربرگیرنده جنگل‌های شمالی، ازجمله کانادا و روسیه و همچنین برزیل، کلمبیا، اندونزی و جمهوری دموکراتیک کنگو که شامل بخش‌های زیادی از جنگل‌های بارانی استوایی جهان می‌شوند، روز سه‌شنبه توافق نشست گلاسگو در مورد «استفاده از جنگل‌ها و زمین» را امضا خواهند کرد. براساس بیانیه دولت بریتانیا، کشورهایی که این توافق را امضا می‌کنند، در مجموع ۸۵درصد از جنگل‌های جهان را دربر می‌گیرند که مساحتی بالغ‌بر ۱۳ میلیون مایل مربع (بیش از ۳۳میلیون کیلومتر مربع) را شامل می‌شود.  

براساس این توافق برای حفاظت و احیای جنگل‌ها، ۱۲ کشور، ازحمله بریتانیا، متعهد می‌شوند که در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، حدود ۱۲میلیارد دلار به این امر اختصاص دهند؛ این بودجه به‌منظور حمایت از فعالیت‌ کشورهای درحال توسعه در این زمینه، ازجمله برای احیای زمین‌های فرسایش‌یافته، مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها و پشتیبانی از حقوق جوامع بومی صرف خواهد شد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درکنار تعهد دولت‌ها برای تامین این بودجه، مدیران بیش از ۳۰ موسسه مالی خصوصی (ازجمله آویوا، شرودرز و آکسا) نیز تعهد کرده‌اند که دست‌کم ۷.۲میلیون دلار را به این موضوع اختصاص دهند و علاوه‌بر آن، از هرگونه سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مرتبط با جنگل‌زدایی امتناع کنند.  

به گزارش موسسه غیرانتفاعی منابع جهانی، جنگل‌ها با جذب حدود ۳۰ درصد از گاز دی‌اکسیدکربن منتشرشده در جو زمین، گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهند و از بالا رفتن دمای زمین جلوگیری می‌کنند؛ اما  این حائل طبیعی درمقابل تغییرات آب‌وهوایی به‌سرعت درحال نابودی است. تنها در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۲۵۸هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های جهان (چیزی بیش از مساحت بریتانیا) از بین رفته‌ است.

توافق رهبران کشورها برای مقابله با جنگل‌زدایی در همایش «کاپ ۲۶»، تعهد مشابهی را که ۴۰ کشور در سال ۲۰۱۴ در نیویورک در رابطه با حفاظت از جنگل‌ها برعهده گرفته بودند، گسترش می‌دهد و با کمک به تهیه منابع لازم، جهان را بیش از هر زمانی در گذشته، در مسیر پیگیری این اقدام  ضروری قرار می‌دهد.

نشست آب‌وهوایی «کاپ۲۶» از نهم آبان‌ماه در شهر گلاسگوی اسکاتلند با حضور نمایندگانی از ۲۰۰ کشور جهان آغاز شد و تا بیست‌ویکم آبان ادامه دارد. بسیاری از کارشناسان محیط زیست این نشست را که با هدف توافق وتصمیم‌گیری‌های اساسی برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با گرمایش زمین برگزار می‌شود، آخرین فرصت جهانیان برای جلوگیری از فاجعه اقلیمی در کره زمین می‌دانند.

بیشتر از جهان