کودکان در محیط‌ سرسبز بهتر رشد می‌کنند

زندگی در فضای سبز مانند جنگل، بوستان، و باغ می‌تواند اثر مثبتی بر رشد اولیه کودک داشته باشد

پدران و مادرانی که در شهرها و شهرک‌های شلوغ زندگی می‌کنند باید سعی کنند بچه‌هایشان را مرتب به فضاهای سبز محلی ببرند  - Pexels

طبق یافته‌های تحقیقی جدید، کودکانی که در «محیط‌های طبیعی غنی» بیرون از خانه بازی می‌کنند و بزرگ می‌شوند، در کل رشد بهتری دارند.

طبق یافته‌های پژوهش‌‌های پیشین، زندگی در فضای سبز مانند جنگل، بوستان، و باغ می‌تواند اثر مثبتی بر رشد اولیه کودک داشته باشد.

علت این امر کاهش مشکلات رفتاری، افزایش قدرت تمرکز، و افزایش حافظه کاربردی و بهبود عملکرد مثبت تحصیلی است.

پژوهشگران برای دریافتن اثر قرار گرفتن کودک در معرض طبیعت بر رشد اولیه‌اش، ۲۷هزار و ۳۷۲ کودک را در ونکوور کانادا از زمان تولد تا پنج سالگی زیر نظر گرفتند.

بر اساس این یافته‌ها، که در نشریه سلامت جهانی لنسِت (The Lancet Planetary Health) منتشر شد، همه کودکان، فارغ از این که چقدر در معرض فضای سبز قرار گرفتند، از لحاظ مهارت‌های زبانی، ظرفیت شناختی، و مهارت‌‌های اجتماعی رشد خوبی داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینگرید جارویس، از نویسندگان این پژوهش، گفت: «اما جالب اینجاست که کودکانی که در محل زندگی خود گل و گیاه بیشتر و محیط‌های طبیعی غنی‌تری داشتند، نسبت به کودکانی که کمتر به فضای سبز دسترسی داشتند، در مجموع رشد بهتری داشتند.»

معمولاً زندگی در نواحی شلوغ و پرسروصدای شهر بر سلامت کودک اثر منفی می‌گذارد، زیرا ممکن است باعث افزایش فشار روانی و اختلال در خواب شود.

به گفته محققان، پدران و مادرانی که در شهرها و شهرک‌های شلوغ زندگی می‌کنند باید سعی کنند بچه‌هایشان را مرتب به فضاهای سبز محلی ببرند تا اثر منفی بالا بودن آلودگی هوا برطرف شود.

این محققان افزودند که خیابان‌های پردرخت، بوستان‌ها، و باغ‌های محله‌ها در کاهش دادن اثر زیان‌بار آلودگی هوا و سروصدا «اهمیت اساسی» دارند.

دکتر ماتیلدا فان دن بوش، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعهٔ پژوهشی، می‌گوید که هنوز تحقیق بیشتری لازم است، اما یافته‌های این تحقیق می‌تواند پیامدهای مهمی برای برنامه‌ریزی شهری داشته باشد.

بوش می‌گوید: «افزایش فضای سبز در محله‌های مسکونی و اطراف مدرسه‌ها  از طریق برنامه‌ریزی شهری، نقش مفیدی در مراحل اولیه رشد کودکان و فواید بالقوه‌ای برای حفظ سلامت در کل عمر دارد. وقت گذراندن در طبیعت برای همه مفید است، ولی اگر می‌خواهیم کودکان ما زندگی را خوب آغاز کنند، فراهم کردن محیطی غنی برای آن‌ها از طریق ارتباط داشتن با طبیعت مهم است. دسترسی داشتن به فضای سبز از سال‌های آغازین کودکی به شکل‌گیری قابلیت‌های مطلوب اجتماعی، عاطفی، و روانی در کودکان کمک می‌کند.»

© The Independent