وزیر خارجه عربستان سعودی مذاکرات با ایران را «صمیمانه اما بدون پیشرفت» خواند

«بحران دیپلماتیک با لبنان در نقش گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در این کشور ریشه دارد که مورد حمایت جمهوری اسلامی و عامل بی‌ثباتی لبنان است»

مذاکرات تهران و ریاض بیشتر به جنگ داخلی یمن مربوط بوده است‌ـ John Macdougall/Reuters

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز شنبه گفت مذاکرات این کشور با حکومت ایران «صمیمانه» بوده‌ است اما هنوز به پیشرفت چندانی نرسیده‌اند.

وزیر خارجه عربستان در گفت‌و‌گویی تلفنی به خبرگزاری رویترز گفت: «تاکنون چهار دور مذاکره داشتیم. مذاکرات صمیمانه بودند اما همچنان در مراحل اولیه بررسی موضوعات است. همچنان امیدواریم که این مذاکرات به پیشرفت‌های ملموس برسند… اما تاکنون به پیشرفت کافی نرسیده‌ایم تا بتوانیم خوش‌بین باشیم.»

او در پاسخ به این سوال که آيا دور بعدی مذاکرات با جمهوری اسلامی انجام می‌شود یا خیر گفت هنوز برنامه‌ای در این زمینه تعیین نشده اما در ادامه افزود رویکرد ریاض به ادامه مذاکرات مثبت است.

این در حالی است که عربستان سعودی همراه برخی متحدانش در منطقه وارد بحرانی دیپلماتیک با لبنان شده‌اند که به حضور ایران در این کشور مرتبط است. شاهزاده فیصل بن فرحان در گفت‌و‌گو با رویترز تاکید کرد که این بحران در نقش گروه شبه‌نظامی حزب‌الله در لبنان ریشه دارد که مورد حمایت جمهوری اسلامی و عامل بی‌ثباتی لبنان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی و متحدان منطقه‌ای‌اش اخیرا اقدام به اخراج سفرای لبنان کرده‌اند. این در پی انتشار فیلمی از سخنان جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، است که در آن از عملکرد عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی متحدش در جنگ داخلی یمن به‌شدت انتقاد کرده بود. برخی کارشناسان قاچاق مواد مخدر از لبنان به عربستان سعودی را (که تحت پوشش واردات مشروع انجام می‌شود) از دیگر دلایل بحران کنونی می‌دانند.

شاهزاده فیصل بن فرحان به رویترز گفت: «به نظرم مسئله بسیار وسیع‌تر از اوضاع کنونی است. به نظرم مهم است که دولت یا قدرت‌مداران لبنان راهی برای پیشروی ترسیم کنند که لبنان را از سازه سیاسی کنونی که باعث تحکیم سلطه حزب‌الله می‌شود رها کند.»

وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که ساختار کنونی قدرت در لبنان باعث «تضعیف نهادهای دولتی لبنان و باعث شده است این کشور همچنان برخلاف منافع مردم لبنان حرکت کند».

در پی بحران دیپلماتیک کنونی، برخی کنشگران و سیاستمداران لبنانی خواهان برکناری قرداحی شده‌اند.

شاهزاده فیصل بن فرحان که برای شرکت در نشست گروه ۲۰ در رم به سر می‌برد گفت: «ما هیچ نظری درباره دولت لبنان نداریم. ما هیچ نظری در مورد اینکه دولت کنونی پابرجا می‌ماند یا کنار می‌رود نداریم. این بسته به مردم لبنان است.»

مذاکرات تهران و ریاض، که در بغداد انجام شده‌اند، بیشتر به جنگ داخلی یمن مربوط بوده است که هفت سال به طول انجامیده و باعث شده است این کشور دچار بزرگ‌ترین بحران انسانی جهان شود. ده‌ها هزار نفر از مردم یمن در این جنگ کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر در خطر مرگ از گرسنگی قرار دارند.

شاهزاده فیصل بن فرحان گفت: «به نظرم در موضوع یمن، ما و آمریکا موضع مشابهی داریم. هر دو خواهان آتش‌بسی جامعیم. هر دو از روندی سیاسی برای حل تخاصم پشتیبانی می‌کنیم.»

وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه افزود: «به نظرم روشن است که پادشاهی ما به آتش‌بس متعهد است و این بسته به حوثی‌ها است که تصمیم بگیرند آتش‌بس را بپذیرند. ما آتش‌بس را به هیچ‌گونه بحثی در مورد ظرفیت‌های تدافعی‌مان مربوط نمی‌کنیم.»

حوثی‌های یمن یک گروه شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی است که از سال ۲۰۱۴، صنعا، پایتخت یمن، را در اختیار گرفته‌اند. در پی سقوط صنعا به‌دست حوثی‌ها بود که عربستان سعودی و جمعی از متحدان منطقه‌ای‌اش اقدام به مداخله نظامی در یمن کردند.

در ادامه بحران لبنان، علاوه بر عربستان سعودی، بحرین و کویت نیز سفرای لبنان را اخراج کرده‌اند. امارات متحده عربی نیز روز شنبه اعلام کرد دیپلمات‌هایش را از لبنان فرا می‌خواند و سفر شهروندان اماراتی به لبنان را ممنوع می‌کند. یکی از وزرای این کشور گفت این اقدام ابوظبی در همبستگی با عربستان سعودی است. قطر نیز روز شنبه گفته‌های قرداحی را محکوم کرد و «غیرمسئولانه» خواند. دفتر رسانه‌ای وزارت خارجه قطر با انتشار بیانیه‌ای از دولت لبنان خواست برای ترمیم روابطش با «ملت‌های برادر» دست به اقدام فوری بزند.

شورای همکاری خلیج فارس نیز گفته‌های قرداحی را محکوم کرده است. آقای قرداحی و دولت لبنان می‌گویند این سخنان پیش از انتصابش به وزارت اطلاع‌رسانی بیان شده‌اند و موضع بیروت را منعکس نمی‌کنند.

اتحادیه عرب در مورد بحران دیپلماتیک لبنان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ابراز نگرانی کرده است. احمد ابوالغیط، دیپلمات مصری و دبیرکل اتحادیه عرب، از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواست «در مورد اقدام‌هایی که قرار است انجام شود تامل کنند تا آثار منفی بیشتری بر اقتصاد در حال فروپاشی لبنان نداشته باشد».

در مقابل، میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، اعلام کرده خواهان برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی است. آقای عون و حزبش متحد سیاسی حزب‌الله و ائتلاف نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی در لبنان محسوب می‌شوند.