طالبان برای ایران تهدید است

مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه با اشاره به خطر راهبردی طالبان، گفت این اظهارنظر سازمانی او نیست و نظر شخصی‌اش است

موسوی مدعی شد ایران تنها کشوری بود که به انتخابات افغانستان کمک کرد‌ـ عکس از همشهری آنلاین

سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه، گفت: «اگر طالبان با این شکل در افغانستان حاکم‌ شود، حتما تهدید راهبردی برای ایران خواهد داشت.» موسوی همچنین تاکید کرد که این اظهارنظر سازمانی او نیست و از طرف خودش این صحبت‌ها را می‌کند.

سید رسول موسوی روز پنجشنبه ۶ آبان، در نشست «بررسی تحولات جمهوری آذربایجان و افغانستان بر امنیت ملی ایران»، ترجیح داد از جایگاه رسمی و سازمانی خود فاصله بگیرد و بر اساس تحلیل‌های شخصی‌اش درباره مسئله افغانستان اظهارنظر کند. او با بیان اینکه امروز مدیرکل است اما نمی‌داند که روز شنبه نیز در این مسند باقی می‌ماند یا خیر، گفت: «من امروز حرف‌های سازمانی نمی‌زنم و تمام صحبت‌ها برای خودم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که حاکم شدن طالبان با شکل فعلی در افغانستان برای ایران تهدیدهای راهبردی به همراه خواهد داشت. او افزود: «این ساده‌اندیشی است که فکر کنید اگر طالبان در افغانستان روی کار بیاید، تاثیری بر ایران نمی‌گذارد. آنچه در دهه ۷۰ میلادی شاهد بودیم این است که آنچه از دستمان برآمد انجام دادیم تا طالب قدرت نگیرد.»

موسوی در ادامه مدعی شد که در دوره‌ای که سفیر ایران در تاجیکستان بود، قاسم سلیمانی از طریق تاجیکستان به نیروهای احمد مسعود در افغانستان کمک‌رسانی می‌کرد.

موسوی پیش‌تر نیز در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته بود که دولت ترامپ به دنبال فروپاشی رژیم و جایگزین کردن دولت قبلی افغانستان با طالبان بود و با همین هدف در مسیر انتخابات در افغانستان مانع ایجاد کرد.

او همچنین گفت که ایران تنها کشوری بود که به انتخابات افغانستان کمک کرد و اگر تلاش‌های جمهوری اسلامی نبود، دولت قبلی افغانستان تا مرز فروپاشی رفته بود.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که حکومت ایران متهم به حمایت از طالبان است و جمهوری اسلامی از مدت‌ها پیش مذاکره با طالبان را آغاز کرده بود اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌ متحده، از منتقدان جدی خروج آمریکا از افغانستان به شمار می‌رود.