پراید از رده خارج شده ۱۴۰ میلیون تومانی

با وجود خروج پراید از خط تولید، قیمت آن از ۴۰ به ۱۴۰ میلیون تومان رسید

در سال ۱۳۹۹، شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که پراید را از خط تولید خارج کرده است‌ـ عکس از رکنا

دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد از اینکه سیاست‌های فعلی خودرو به کاهش قیمت و حذف رانت از این صنعت منجر نمی‌شود، گفت: «آخرین قیمتی که کارخانه برای پراید اعلام کرد ۴۰ میلیون تومان بود اما حالا همان پراید که دیگر تولید نمی‌شود در بازار به ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است.» احمد نعمت‌بخش، در واکنش به وعده وزیر صمت که گفته بود تولید خودرو بیشتر می‌شود، گفت مطالعات نشان داده است که بیشتر از یک میلیون دستگاه خودرو در سال نمی‌توانیم بفروشیم.

تا سال ۱۳۹۵، برای تولید خودرو در ایران، استانداردهای ۵۵ گانه در نظر گرفته می‌شد اما در زمستان همین سال طبق اعلام سازمان ملی استاندارد، استانداردهای تولید خودرو در ایران مطابق با معیارهای جهانی به موارد ۸۵ گانه ارتقا یافت. سازمان ملی استاندارد پس از اعلام این تصمیم به خودروسازان فرصت داد که ظرف مدت دو سال استانداردهای خود را ارتقا دهند و خودروهای فاقد استانداردهای ۸۵ گانه را از رده خارج کنند.

بر اساس این تصمیم، قرار شد که دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از رده خارج شوند. در سال ۱۳۹۹، شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که پراید را از خط تولید خارج کرده است. با اینکه بیش از یک سال از این اقدام گذشته است، قیمت پراید به‌عنوان خودروی از رده خارج نه ‌تنها کاهش نیافت که از۴۰ میلیون تومان به ۱۴۰ میلیون تومان رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد نعمت‌‎بخش، دبیر انجمن خودروسازان، با بیان اینکه در تمام دنیا به مردم کمک می‌شود که خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند، گفت مالکان خودرو‌های فرسوده اقشار ضعیف و کم‌درآمدند، باید به آن‌ها کمک شود. به گفته او، دولت آمریکا ۴۰۰۰ دلار به کسی که خودرو را از رده خارج کند می‌‌دهد.

نعمت‌بخش در ادامه، از وجود تعداد بسیار زیاد خودروهای فرسوده در بازار خبر داد. پیش‌تر اسماعیل کهرم، فعال محیط‌زیست، نیز گفته بود که سهم خودروهای غیراستاندارد و فرسوده از آلودگی هوا در کلان‌شهرها حدود ۶۵ درصد است.

انحصار تولید خودرو در ایران و افزایش بی‌رویه قیمت از یک‌سو و رعایت نکردن استانداردهای زیست‌محیطی از سوی دیگر بارها باعث اعتراض فعالان بازار خودرو، کنشگران محیط‌زیست و شهروندان شده است. با این حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان برای کاهش قیمت خودرو راهکاری جز افزایش تولید ندارد.

سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از زمان آغاز مسئولیت خود بارها اعلام کرده است که طرح‌هایی در دست اجرا دارد که در نتیجه آن‌ها، تا پایان سال تولید خودرو افزایش می‌یابد.

گفته‌‌های او در میان فعالان بازار خودرو واکنش‌های متعددی به دنبال داشت و برخی تحقق این وعده را ناممکن دانستند. در ادامه این واکنش‌ها احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «افزایش تولید خودرو منوط به تقاضا است که با وجود چند نرخی بودن نمی‌توان تولید را افزایش داد.» به گفته احمد نعمت‌بخش امکان فروش بیش از یک ‌میلیون خودرو در سال وجود ندارد، چرا که مردم قدرت خرید ندارند.

دبیر انجمن خودروسازان، با تاکید بر اینکه اگر خودرو تک‌نرخی شود، رانت و فساد از صنعت خودرو خارج می‌شود، گفت: «با وجود خودرو‌های فرسوده و رانتی که توزیع می‌شود، توان تولید بیش از یک میلیون دستگاه نوجود ندارد، یعنی نیاز است خودرو فرسوده را از رده خارج کنیم و رانت را از بین ببریم.»

نعمت‌بخش استفاده از «شرایط بین‌المللی» و همکاری با شرکت‌های بزرگ خودروسازی را برای صنعت خودروسازی کشور ضروری دانست و افزود: «همکاری با شرکت‌های بزرگ خودروسازی باعث تولید یک خودرو مشترک می‌شود که به صادرات ختم خواهد شد.»

او با اشاره به مشکلات نقل و انتقال بانکی با دیگر کشورها در حوزه صادرات، تاکید کرد که برای رسیدن به تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو باید این موانع برداشته شود و با انتقاد از وضعیت فعلی، گفت: «اکنون به میزان محدود صادرات خودرو به عراق و آذربایجان داریم، ضمن اینکه محدودیت هم در این کار وجود دارد. فرض کنید پول حاصل از صادرات خودرویی که به عراق ارسال می‌شود، با چمدان به ایران می‌آید.»