خداحافظی ایرانی‌ها با پراید پس از ۲۷ سال

توقف تولید خودروئی که آمار بیشترین کشته را در تصادفات داشت

به گفته رئیس پلیس رانندگی کشور  طی ۱۱ سال گذشته  ۳۴ درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودرو پراید بوده‌اند. - عکس از خبرگزاری آنا

خودروئی که با ۲۷ سال تولید در ایران عامل مرگ هزاران شهروند این کشور بود ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ برای همیشه از خط تولید بیرون کشیده شد. سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۲ اعلام کرد پراید رکورددار مرگ و میر ایرانیان در این سال بوده است.

تولیدی بدشگون که به گفته مقام‌های رسمی در ایران عامل مرگ ۳۴ درصد از شهروندان ایرانی در تصادفات بوده است. این خودرو غیراستاندارد و ناایمن که به «ارابه مرگ» شهرت داشت در روز توقف خط تولید اش با قیمت ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می رسد.   

در سال ۱۳۹۶ نیز پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) وابسته به نیروی انتظامی، عنوان کرد، حدود ۵۲ درصد کشته‌های تصادفات رانندگی در ایران به دو خودروی پراید و پژو مربوط می‌شود. این دو خودرو با تولید بیش از دو دهه بیشترین قدمت تولید را در ایران دارند.  

در تمام کشورهای پیشرفته صنعتی در دنیا خودرو با بالاترین استاندارد روز تولید می شود. چنانچه بعد از تولید خودرو مشخص شود که خودرو تولید شده دچار مشکل بوده یا خطرآفرین هست یا با احتمال کمی امکان دارد برای مصرف کنندگان خودرو خطرآفرین باشد طی فراخوانی سراسری به سرعت نسبت به جمع آوری خودرو اقدام می کنند. خط تولید چنین خودروئی به سرعت متوقف می شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که در ایران آمارهای رسمی بیانگر غیراستاندارد بودن خودروهای تولید داخل مثل پراید و پژو هستند و طی حداقل یک دهه تولیدکنندگان پراید با آگاهی از تولید محصولی خطرناک و غیراستنادارد نه تنها نسبت به توقف خط تولید آن اقدام نکردند بلکه هرساله با پیش فروش کردن پراید با قیمت های بسیار بالا آن را تحویل مصرف کننده داده‌اند.

کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی سال گذشته در آماری تکان دهنده گفته بود:« در تحلیل تصادفات کشور طی ۱۱ سال گذشته متوجه شدیم که ۳۴ درصد از جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودرو پراید بوده‌اند». 

آقای هادیانفر سال گذشته گفته بود «متاسافانه پراید ایمنی کافی ندارد» و از ارسال گزارش و مستندات به وزیر صنعت معدن و تجارت وقت و برگزاری جلسات متعدد با مدیرعامل شرکت سایپا و توقف شماره گذاری پراید خبر داده بود. مناسباتی که بعد از سالها صورت اجرائی به خود گرفت و خودروئی با درصد بالای خطا و غیراستاندارد را از رده خارج کرد. 

توقف واردات خودرو از سال ۹۷ در عین اینکه موجب نابسامانی های بسیاری در بازار خودرو شد با کمبود قطعات یدکی خودروها نیز همراه بود نکته ای که کمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمائی و رانندگی نیروی انتظامی در گفت و گوهای خود به آن اشاره مستقیم داشت. 

آقای هادیانفر در گفت‌وگو با «ایسنا» در سال ۹۸ عنوان کرد :« تا قبل از سال ۹۶ قطعات خودرو و خودروهای ایمن وارد (ایران) می‌شد و همین موضوع باعث کاهش تلفات حوادث ترافیکی شده بود.» 

در سال ۱۳۹۰ گزارش هایی مبنی بر غیراستاندارد بود و ناایمن بودن پراید اوج گرفت. احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران نیز در سال ۹۲ خودروی پراید را به عنوان رکورد دار در کشته شدن سرنشینان خود در حوادث اعلام کرد. بر اساس آمار رسمی این سازمان حدود دوهزار و ۴۵۴ نفر در این سال جان خود را در تصادفات رانندگی با این خودرو از دست دادند و ۱۳.۶ درصد تصادفات منجر به فوت به خودروی پراید اختصاص پیدا کرد. 

در گزارشی که «دنیای اقتصاد» در مردادماه ۱۳۹۲ منتشر کرد، «طبق آمار ارائه شده از سوی راهور ناجا، «خانواده پژو» بیشترین سهم را در سوانح جاده‌ای تا پایان سال ۹۱ داشته است، تا این سال یک پای ثابت ۱۲۷ هزار و ۹۳۴ تصادف، اعضای این خانواده مانند پژو ۴۰۵ و پارس بوده‌اند. در رده دوم با «خانواده پراید» روبه‌رو می‌شویم که ۱۱۴ هزار و ۷۹۹ فقره تصادف را به نام خود ثبت کرده است. » 

موسی امیری، جانشین پلیس راهور ناجا، نیز در سال ۹۷ در گزارش آماری مربوط به تصادفات ابتدای سال گفت:« در حال حاضر متاسفانه بیشترین آمار کشته‌شدگان و مصدومین سوانح جاده‌ای مربوط به حوادث خودروی پراید است و این امر ناشی از ناایمن بودن این خودرو است.» 

به گفته پلیس راهور ناجا در ایران، سه هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز در این کشور وجود دارد که عامل مهمی در ایجاد تصادفات جاده ای در ایران است. غیر از اینکه استاندارد پائین خودروهای تولید داخل نیز هرساله جان هزاران ایرانی را در این کشور می گیرد.

آخرین پراید ۱۱۱ در اردیبهشت ماه ۹۹ تولید شد و خط تولید پراید ۱۳۲ نیز دی ماه سال ۹۸ در حالی که ۶۰ میلیون تومان خریدو فروش می شد متوقف شد. طی ۲۷ سال تولید این خودرو در ایران همواره متخصصان حوزه خودرو با هشدار نسبت به غیرایمن بودن پراید برای توقف تولید آن تلاش کرده و انتقادهای بسیاری نسبت به ادامه تولید آنن در کشور داشتند. 

از آنجا که خودرو در ایران همواره به عنوان کالایی سرمایه‌ای در زندگی مردم این کشور نقش داشته است و شهروندان ایرانی همواره در تلاش بوده اند تا ریال خود را به دلار، طلا، مسکن و خودروتبدیل کنند همواره نابسامانی در بازار خودرو مردم را به سمت خرید آن سوق داده است. در عین حال برخی از خودروسازان نیز با انبار کردن خودروهای تولیدی خود توازن در بازار را بهم ریخته اند. این در حالی است که تقاضای مردم در ایران برای خرید خودروی پراید و پژو به دلیل قیمت به نسبت ارزان آن هیمشه بالا بوده است.  

بیشتر از