در یک سال گذشته بیش از سه میلیارد دلارسرمایه از ایران خارج شد

در ۱۶ سال گذشته بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است

روند خروج سرمایه از ایران به شدت ادامه دارد- 

STR / AFP

براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، در بهار امسال، رقم خالص خروج سرمایه از ایران به ۳ میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار رسیده است.

بانک مرکزی ایران می‌‌گوید در بهار سالجاری رقم خالص حساب سرمایه به منفی ۳ میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با بهار سال گذشته که این رقم معادل منفی ۲ میلیارد و ۹۰۳ میلیون دلار بود، رشدی ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق این گزارش، رقم خالص حساب سرمایه کوتاه مدت و بلندمدت در بهار سال‌جاری به ترتیب منفی ۲ میلیارد و ۹۵۲ میلیون دلار و منفی ۲۲۲ میلیون دلار اعلام شده است.

همچنین، تغییر در دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، بدون در نظر گرفتن تغییرات نرخ ارز، معادل ۶۹۹ میلیون دلار است.

هفته گذشته نیز روزنامه فرهیختگان با انتشار گزارشی اعلام کرد بررسی آمار‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی ۱۶ سال گذشته یعنی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۹ حدود ۱۷۰ میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار سرمایه از کشور خارج شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش، اوج خروج سرمایه از کشور به چند سال اخیر مربوط می‌شود و این پول عمدتا صرف سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه از جمله ترکیه، گرجستان و امارات متحده عربی شده است.

براساس گزارش‌های بانک مرکزی، علاوه بر شدت گرفتن خروج سرمایه از ایران، روندهای معکوس و سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران از جمله به دلیل تحریم‌ها بسیار کاهش یافته است.

گذشته از آن، هزینه استهلاک پروژه‌ها به روند کاهش سرمایه در کشور سرعت بیشتری بخشیده است.

طبق این گزارش‌ها، بیشترین میزان خروج سرمایه  از کشور مربوط به سال۱۳۹۶ است. در این سال حدود ۲۰میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج شده است.

به نوشته روزنامه فرهیختگان، بررسی روند خروج سرمایه از ایران نشان می‌دهد چه در سال‌هایی که اقتصاد از خوش‌بینی و ثبات برخوردار بوده (مانند سال ۱۳۹۵) و چه در سال‌هایی که اوج بدبینی‌های بین‌المللی و اقتصادی (سال ۱۳۹۷) حاکم بوده، خروج سرمایه نه تنها قطع نشده بلکه با قدرت افزایش نیز پیدا کرده است.  

به عنوان مثال، در سال ۱۳۹۹ که کشور با کمبود ارز روبه‌رو بوده، حدود ۶ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده است.

بیشتر از اقتصاد