رئیسی: باید برای جنگ سایبری آماده باشیم

رئیس‌جمهور ایران به حمله روز سه‌شنبه به سیستم جایگاه‌های سوخت واکنش نشان داد

ابراهیم رئیسی: «عده‌ای قصد دارند با ایجاد بی‌نظمی و اخلال در زندگی مردم، آنان را عصبانی کنند.» -وبسایت ریاست جمهوری

روز سه‌شنبه، چهارم آبان ماه، سیستم جایگاه‌های سوخت در ایران هدف حمله‌ سایبری قرار گرفت و از کار افتادن پمپ بنزین‌ها مردم را سرگردان کرد. مسئولان جمهوری اسلامی ایران در ابتدا این حمله سایبری را انکار اما در واکنش‌های بعدی، آن را تایید کردند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، روز چهارشنبه به این اتفاق واکنش نشان داد و گفت: «عده‌ای قصد دارند با ایجاد بی‌نظمی و اخلال در زندگی مردم، آنان را عصبانی کنند.»

رئیسی که در جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت، تلاش کرد نشان دهد مشکلی به وجود نیامده است. او اظهار داشت: «در این حمله سایبری، نه تنها مسئولان دچار سردرگمی نشدند، بلکه بلافاصله شرایط را مدیریت کردند و مردم نیز آگاهی خود را در مواجهه با این مشکل نشان دادند و با هوشیاری اجازه ندادند کسی بتواند سوءاستفاده و فرصت‌طلبی کند. باید در عرصه جنگ سایبری آمادگی جدی داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، دبیر شورای عالی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران هم در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت‌رسانی را یک کشور خارجی انجام داده است، گفت: «الان زود است که اعلام کنیم حمله از کدام کشور و به‌ چه صورت بوده است. متاسفانه اخیرا در سیستم راه‌آهن هم چنین اختلال گسترده‌ای را شاهد بودیم.»

سید ابوالحسن فیروزآبادی در پاسخ به این پرسش که چرا چنین اتفاقی رخ داده است، توضیح داد: «طراحی شبکه جایگاه‌های سوخت‌رسانی در کشور ما یک طراحی خاص مربوط به کشور خودمان است. پمپ‌بنزین‌های ما تمام‌الکترونیک‌اند و از نظام پرداخت و نظام واگذاری سوخت تا نظام‌های الکترونیکی دیگر مانند تلفن مداربسته در جایگاه‌ها تحت یک نظام واحد کار می‌کنند. به دلیل اینکه این سیستم‌ها به هم متصل‌اند، حمله‌ کردن به سیستمی که پیچیدگی نسبتا بالایی ندارد اما تعداد ترمینال‌هایش زیاد است، شاید کار سختی نباشد. یعنی حمله‌ای که انجام‌ شده، سطح بالایی نداشته است.»

در ادامه واکنش‌ها به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، بدون اشاره مستقیم به این اتفاق، نوشت: «اینترنت را رها کنید و به امنیت کشور برسید.» مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس، در توییتر نوشته است: «اطلاعات نگران‌کننده‌ای از وضعیت  امنیت اطلاعات کشور به گوش می‌رسد. شایع است که زیرساخت انتقال داده‌های چند سامانه حیاتی کشور روی ماهواره یکی از رقبای منطقه‌ای قرار دارد. سهل‌انگاری، غفلت یا نفوذ در حفاظت سایبری کشور باید ریشه‌یابی شود. برخی افراد جز محدودسازی دسترسی و استفاده مردم و کسب‌وکارها از اینترنت دغدغه‌ای ندارند و با طرح موضوع‌هایی مثل  پهنای باند خارجی، آدرس غلط مخابره می‌کنند.»