رازِ داشتن باغچه پُرگُل در شهرهای بزرگ

وجود حشرات برای داشتن یک باغ سالم حیاتی است

راهکارهای باغ سلطنتی بریتانیا برای نجات باغچه‌ شما چیست؟-canva

شهرهای بزرگ در ایران از کمبود فضای سبز رنج می‌برند. در نبود فضای عمومی کافی برخی شهروندان خوش‌ذوق و علاقه‌مند به باغبانی تلاش می‌کنند باغچه‌های کوچک منازل را سرسبز نگه‌دارند اما این افراد با یک مشکل بزرگ روبه‌رو هستند. عمل آوردن گل و گیاه هر سال در شهرهای بزرگ سخت‌تر می‌شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل ناباروری باغچه‌های محصور در میان دیوارهای سیمانی در شهرهای بزرگ نبود حشرات است. در غیبت حشرات شما با خریدن بهترین مواد مغذی، گران‌ترین بذرها و رسیدگی شبانه‌روزی باز هم به هدف خود نخواهید رسید. گل‌های شما یکی پس از دیگری از بین خواهند رفت و درختان باروری نخواهند داشت.

حشرات از پروانه‌ها گرفته تا سوسک‌های سرگین غلتان، دلیل اصلی باروری زمین هستند. از زنبورهایی که از این بوته به آن بوته می‌روند تا پروانه‌های رنگارنگ که از گلدان‌های شما دیدن می‌کنند، حشرات برای مراقبت و افزایش تنوع زیستی فضاهای بیرونی یک موهبت‌اند.

آن‌ها به شکوفایی باغ شما کمک می‌کنند. گرده‌افشانی حشراتی مانند زنبورها، مگس‌ها و پروانه‌ها به گیاهان اجازه‌‎ تولیدمثل می‌دهد.

آن‌ها همچنین موجودات دیگری را نیز به باغ جذب می‌کنند چراکه پرندگان و پستانداران به‌عنوان منبع غذایی به حشرات تکیه دارند.

باغ سلطنتی کیو در بریتانیا مجموعه راه‌حل‌هایی برای داشتن باغچه زنده و سرحال را به علاقه‌مندان پیشنهاد داده است:

 گیاهان دوستدار حشرات پرورش دهید

تنوع گیاهی را در باغچه و بالکن خود افزایش دهید. گلدان‌های پر شکوفه شمعدانی بسیار زیبا هستند اما لابه‌لای آن‌ها حتماً گله‌ای دیگری هم بکارید. با تنوع گل‌ها تنوع حشرات نیز افزایش می‌یابد چراکه حشرات مختلف انواع مختلف گیاهان را دوست دارند.

سعی کنید در باغ خود گیاهانی بکارید که هنگام شکوفایی بوی معطری می‌دهند. گرده‌افشان‌ها عاشق گل‌هایی هستند که بوی قدرتمندی دارند مخصوصاً که اکثر پروانه‌ها و برخی از حشرات گیاهان منبع غذایی خود را نه از طریق بینایی بلکه از راه بویایی می‌یابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خیلی تمیزکاری نکنید

برگ‌های بر زمین ریخته و چوب‌های جمع شده در نقاط سایه‌دار مخفیگاه‌های خوبی برای حشرات مختلف هستند. اگر حوضچه‌ای در باغ دارید، قرار دادن این کومه‌ی برگ و چوب در کنار آن راهی عالی برای حفاظت از دوزیستان و خزندگانی مانند قورباغه‌ها و وزغ‌ها است. هرچه باغ آشفته‌تر باشد بهتر است!

البته لازم نیست اجازه دهید کل باغ شما تبدیل به جنگل شود، اما می‌توانید این اصل را در یک‌تکه‌ کوچک از باغچه خود پیاده کنید چرا که حشرات در جایی کمی وحشی‌تر، بیشتر حضور پیدا می‌کنند. با تمیز کردن هر روز پای گل و گلدان‌ها حشرات را فراری می‌دهید.

یک توده‌ بازیافت ایجاد کنید

می‌توانید پسماندهای باغچه و آشپزخانه را ذخیره کرده تا کود مورد نیاز گیاهان خود را شخصاً تهیه کنید.

داشتن توده‌ کمپوست علاوه بر اینکه یک راه پایدار برای بازیافت زباله‌های خانه‌ شماست، با جذب تعداد زیادی حشرات به نفع باغچه شما نیز خواهد بود.

حلزون‌ها و کرم‌ها از مواد پوسیده داخل توده‌ کمپوست تغذیه می‌کنند، حشرات در این توده پناه می‌گیرند و پرندگان و دیگر حیوانات وحشی نیز برای یک میان وعده خوش‌طعم به آن سر خواهند زد.

یک برکه یا حوضچه در باغ خود بسازید

حوضچه‌ها زیستگاه‌هایی فوق‌العاده برای حشراتی مانند سنجاقک‌ها، سوسک‌های آب و دیگر حشرات هستند. بسیاری از حشرات در آب تخم‌گذاری می‌کنند، بنابراین این مکان برای آن‌ها بسیار امن است.

اگر فضا کم دارید می‌توانید یک گلدان بزرگ را به یک حوضچه‌ی کوچک تبدیل کنید.

بسیاری از حشرات نه‌تنها زندگی خود را در حوضچه‌ها آغاز می‌کنند، بلکه این برکه‌ها منبع آشامیدنی پرندگان هم هست.

پرچین‌ و نرده را جایگزین دیوار کنید

پرچین‌ها زیستگاه‌های قابل‌توجهی برای حیات‌وحش هستند، اما متأسفانه در بسیاری از دیگر نقاط جهان به دلیل تغییر در شیوه زندگی استفاده از پرچین در حال کاهش است و جای آن را دیوارهای سیمانی گرفته‌اند که عبور و مرور خزندگان و حشرات را محدود یا غیرممکن می‌کنند.

گل‌های وحشی و بومی بکارید

گل‌های وحشی به‌راحتی رشد کرده و نگهداری از آن‌ها آسان است. آن‌ها راهی عالی برای جذب حشرات به باغ شما هستند.

گل‌های وحشی علاوه بر به نمایش درآوردن رنگ‌های مختلف از بهار تا پاییز، حشراتی مانند پروانه‌ها، کفشدوزک‌ها و زنبورها را به خود جذب می‌کنند.

اگر شما هم یک‌تکه زمین خشک و بی‌حاصل در آپارتمان محل زندگی خود دارید می‌توانید با همکاری همسایه‌ها آن را به یک‌تکه بهشت کوچک تبدیل کنید. فراموش نکنید که باغبانی و نزدیک بودن به فضای سبز در کاهش اضطراب نقش پررنگی دارد.

بیشتر از زندگی