رمز و راز و عطر ریحان

ریحان ‌می‌تواند طعم ترکیبی شبیه لیمو یا دارچین داشته باشد

خواستگاه اصلی ریحان مناطق گرمسیری مانند آفریقا و آسیا است-CANVA

ریحان، سبزی همه کاره، چه عطر و چه مزه اش، چاشنی بسیاری از غذاهای ماست. از روی پیتزا گرفته تا تهیه‌ سس پستو، ریحان یکی از مواد غذایی فوق‌العاده محبوب در سراسر جهان است.

با ریشه‌هایی در مناطق گرمسیری جهان، این گیاه خوشمزه می‌تواند حتی پشت پنجره شما هم رشد کند.

ریحان اگرچه اغلب با آشپزی ایتالیایی مرتبط است، اما خواستگاه اصلی آن مناطق گرمسیری مانند آفریقا و آسیا است و تازه در قرن شانزدهم وارد مناطقی از اروپا از جمله انگلستان شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریحان به‌عنوان یک گیاه حساس از آب‌وهوای گرمسیری نمی‌تواند زمستان‌های سرد در خارج از خانه تحمل کند، اما خوشبختانه در هر زمان دیگری از سال می‌تواند پشت پنجره رشد کند.

طعم‌های جهانی

ریحانی که اکثر ما پرورش می‌دهیم ریحان شیرین است، Ocimum basilicum، با برگ‌های سبز روشن و نرم؛ اما انواع بیشتری از ریحان برای بررسی و کاوش وجود دارد.

در بین گونه‌های ریحان شیرین ما چندین رقم معطرتر مانند «دارچین»، «شیرین‌بیان» و «لیمویی» را داریم که همه آن‌ها طعمی ترکیبی از ریحان و چیز دیگری دارند.

ریحان بنفش هم پرطرفدار است. انواع ریحان با برگ‌هایی به رنگ بنفش، مانند «شیراز» یا آفریقایی نیز وجود دارد که جلوه زیبایی به هرگونه سالاد سبزی خواهد داد.

ریحان تایلندی یا هورافا یکی از زیرشاخه‌های ریحان شیرین است که گل‌های زیبای بنفش تیره و طعم رازیانه به برگ‌ها می‌دهد.

ریحان خود را پرورش دهید

برخلاف انتظار، پرورش ریحان در خانه فوق‌العاده آسان است. کافی است چند بذر آن را در کمپوست بکارید و آن‌ها را تا زمان جوانه زدن روی طاقچه پشت پنجره نگه‌دارید.

اگر درجایی که زندگی می‌کنید گیاهان را می‌توان در تابستان به بیرون منتقل کرد، این کار را بکنید. آفتاب تابستانی ممکن است برگ‌های ترد و تازه را کمی سفت کند اما در عوض طعم قوی‌تری به گیاه می‌بخشد. اگر ریحان در حال رشد را در داخل خانه نگه‌دارید هم طعم ملایم‌تری خواهد داشت و برگ‌های آن نرم‌تر خواهد بود.

به‌جای کاشت بذر ریحان، می‌توانید گلدان‌های آماده ریحان را در سوپرمارکت‌ها خریداری کنید.

همچنین یک ترفند جالب دیگر این است که یک ساقه ریحان را بریده و را در آب قرار دهید و پس از ریشه زدن آن را در کمپوست بکارید. به همین راحتی صاحب بوته ریحان خودتان خواهید شد.

بیشتر از زندگی