نمایشگاه کتاب فرانکفورت؛ حضور بی‌رمق ایران، غرفه خالی افغانستان

امارت متحده عربی را می‌توان مثال چشمگیر حضور کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دانست

نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت آلمان که در سال ۲۰۱۹ و پیش از همه‌گیری کرونا با حضور نزدیک هفت هزار و ۵۰۰ ناشر از ۱۰۴ کشور جهان و بازدید حدود ۳۰۰ هزار نفر برگزار شده بود، در اکتبر سال ۲۰۲۱ در شرایطی که به نظر می‌آید آلمان اوج همه‌گیری این بیماری را پشت سر گذاشته، برپا شده است.

ایندیپندنت فارسی

در این رویداد فرهنگی که بخشی از آن به دلیل شرایط موجود با یک سال تاخیر و به‌صورت مجازی طرح‌ریزی‌ شده، از شور و حضور دوره‌های قبل‌تر خبری نیست و پذیرش محدود بازدیدکنندگان و حضور کم‌رونق ناشران خارجی و آلمانی باعث شده است تا در نهایت نیمی از محل نمایشگاه به برگزاری بزرگ‌ترین گردهمایی دست‌اندرکاران بازار نشر و علاقه‌مندان به کتاب در آلمان اختصاص یابد.

ایندیپندنت فارسی

سالن شماره ۴ نمایشگاه سال ۲۰۲۱ غرفه‌ جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و همچنین کشورهای حوزه اسکاندیناوی، ناشران آفریقایی و غرفه کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و ایتالیا و فرانسه را میزبانی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این رویداد، غرفه جمهوری آذربایجان با تصویری بزرگ از نظامی گنجوی، شاعر پارسی‌گو، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. افغانستان نیز در حالی‌ که کتابی در آن عرضه نشده، تنها با نصب پرچم در نمایشگاه فرانکفورت شرکت کرده است.

غرفه امسال جمهوری اسلامی ایران بیشتر کتاب‌هایی با مضامین مسائل ایدئولوژیک، زندگی‌نامه سرداران سپاه و کشته‌شدگان جنگ در ایران عرضه کرده است. نکته قابل‌توجه در نمایشگاه این دوره، غیبت ناشران ایرانی مستقل است.

در سالن شماره ۴، فرانسه با غرفه‌ای بسیار بزرگ،  آثاری در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری معرفی کرده است؛ در این میان، آثاری از نویسندگان ایرانی که به زبان فرانسه منتشر شده‌اند، توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند.

در سال ۲۰۲۱، ایتالیا و اسپانیا نیز با در اختیار گرفتن فضاهایی وسیع در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، حضوری چشمگیر دارند. امارت متحده عربی را می‌توان مثال چشمگیر حضور کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دانست که با غرفه‌هایی بزرگ و مدرن در این رویداد فرهنگی مشارکت کرد.

ایندیپندنت فارسی

مشارکت سوریه و مصر در این رویداد بزرگ فرهنگی را می‌توان کم‌رمق و به‌صورت نیمه‌تعطیل، باعرضه تعداد کمی کتاب‌های مذهبی توصیف کرد. نکته مهم اینکه در غرفه مصر، از عرضه آثار شاعران و نویسندگان بزرگ این کشور خبری نیست. غایب مهم کشورهای عربی حاضر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم عراق است.

در سالن شماره ۳ نمایشگاه، ناشران آلمانی جدیدترین آثار خود را عرضه کرده‌اند. استقبال بازدیدکنندگان با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و الزام به همراه داشتن گواهی واکسیناسیون برای حضور در این رویداد از نکات قابل‌توجه است. در این گردهمایی فرهنگی جوانان از آثار ادبی تازه و حضور نویسندگان بسیار استقبال کردند.

غرفه‌های انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ (هواپیمای اوکراینی) با حضور حامد اسماعیلیون، یک ناشر عرضه‌کننده آثار ترجمه شده نویسندگان و شاعران ایرانی به زبان آلمانی، با حضور یکی از مترجمان این آثار و فریبا وفی، نویسنده ایرانی، عرضه کتاب‌های کودک و نوجوان به زبان فارسی و تبلیغ اثر نویسنده‌ای ایرانی-آلمانی و انتشار کتابی در مورد طالبان از موارد ویژه نمایشگاه در سالن شماره ۳ نمایشگاه کتاب فرانکفورت به شمار می‌روند.

ایندیپندنت فارسی

از نکات جالب دیگر در این نمایشگاه، برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی، سخنرانی، داستان خوانی و شعرخوانی است. حضور تعداد زیادی از جوانان که خود را به شکل شخصیت‌های مختلف داستانی در آورده‌اند، توجه بازدیدکنندگان این رویداد فرهنگی را بسیار به خود جلب می‌کند.

سالن شماره ۶ نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۲۱ میزبان کانادا، مهمان اصلی این رویداد، است. ناشرانی از هند، کره‌ جنوبی، ژاپن، چین، اسرائیل، آمریکا، انگلستان، فیلیپین و تایوان نیز در این سالن حاضرند. حضور کم‌رنگ ناشران انگلستانی و آمریکایی از نکات قابل‌توجه هفتادوسومین نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت آلمان است.

ایندیپندنت فارسی

در یک سال و نیم گذشته، به دلیل شرایط همه‌گیری کرونا، عرضه و تجارت کتاب در آلمان با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو بوده است. کارشناسان و متولیان حوزه کتاب در این کشور اعتقاد دارند که برگزاری رویداد بزرگ فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب‌ فرانکفورت می‌تواند پایانی بر این دوره رکود باشد.

بیشتر از کتاب