سرنوشت بیت کوین به کجا خواهد رسید؟

بیت‌کوین در السالوادور از ماه سپتامبر در کنار دلار آمریکا به عنوان وجه رایج به‌ رسمیت شناخته شد

بیت کوین لقب «طلای دیجیتال» را گرفته است- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

ارزش بیت‌کوین از آغاز ماه اکتبر ۵۰ درصد افزایش یافته است. این افزون بر افزایش بهای ۵۰۰ درصدی از اکتبر سال گذشته و پنج هزار درصدی از چهار سال پیش تاکنون است.

در پی رکورد‌شکنی این هفته بیت‌کوین که به قله قیمتی ۶۶ هزار دلاری رسیدِ، تحلیلگران بازار رمزارز این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا شتاب این روند دوام خواهد داشت؟

یک الگوی متداول پیش‌بینی قیمت‌ها حاکی از آن است که بهای بیت‌کوین تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱ در مسیر شش رقمی شدن قرار خواهد گرفت اما نوسان‌های شدید این رمزارز -در مرحله‌ای-  آن را در معرض خطر تعدیلی عمده قرار می‌دهد.

اما کسانی که معتقدند ارزش ذاتی این رمزارز در کمیابی ناشی از محدود بودن تعداد آن به ۲۱ میلیون واحد است، چشم‌انداز سقوط احتمالی بهای بیت‌کوین -شبیه به آنچه پس از اوج آن در ماه آوریل مشاهده شد- را رد کرده‌اند.

هواداران این نظریه بیت کوین را «طلای دیجیتال» لقب داده‌اند و می‌گویند ممکن است در نهایت از بازار ۱۱ تریلیون دلاری طلا سبقت بگیرد و ارزش برابری هر بیت‌کوین از مرز ۵۰۰ هزار دلار بگذرد.

راه‌اندازی نخستین صندوق معاملات آتی (ایی‌تی‌اف) بیت‌کوین در هفته جاری در بازار معاملات سهام نیویورک، مقایسه میان این رمزارز و فلزات با ارزش را تقویت کرد. این اقدام نقطه عطفی عمده در صنایع رمزارز بود که با گشودن زمینه‌ بی‌سابقه برای سرمایه‌گذاران سنتی به روند اوج‌گیری بی‌سابقه بهای بیت‌کوین کمک کرد.

این افزایش بها پس از ایجاد نخستین صندوق «ایی‌تی‌اف» طلا در بازار معاملات سهام نیویورک در سال ۲۰۰۴ نیز مشاهده شد که سقف آن برابر سقف معاملات امروز بیت‌کوین بود.

 

«سقف بازار طلا

پیش از ایجاد صندوق ایی‌تی‌اف درسال ۲۰۰۴: یک تریلیون دلار

پس از ایجاد صندوق ایی‌تی‌اف در سال ۲۰۲۱: ۱۱ تریلیون دلار

اگر تقاضای ۱۰ تریلیون دلاری ناشی از «پوشش تورمی» (پوششی که از سرمایه‌گذار در مقابل کاهش قدرت خرید سرمایه ناشی از تورم محافظت می‌کند بوده نه استفاده صنعتی، سال جاری برای بیت کوین سال جالبی خواهد بود.

سقف بازار  بیت کوین

پیش از «ایی‌تی‌اف» درسال ۲۰۲۱: یک تریلیون دلار

ـکی یانگ جو (کی یانگ جو@) ۱۵ اکتبر ۲۰۲۱»

نیک اسپانوس، یکی از بنیان‌گذاران پلتفرم غیرمتمرکز و اپلیکیشن «زَپ» (Zap) به ایندیپندنت گفت: «مبلغ ۱۰۰ هزار دلار برای هر بیت‌کوین در کوتاه‌مدت بسیار واقع‌بینانه است، اما بهای (این رمزارز) می‌تواند بالقوه خیلی خیلی بالاتر برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بنابراین سرمایه‌گذارانی که اینک در حال خریدند، احتمالا ببینند که سرمایه‌‌شان ۱۰ برابر شده است. من جذابیت سایر ارزهای دیجیتال (برای نمونه اتریوم) را که می‌توانند سود بیشتری داشته باشند و ارزان به‌ نظر می‌رسند، درک می‌کنم، اما فکر می‌کنم بیت‌کوین باید بخشی از هر مجموعه رمزارزی باشد زیرا این آینده پول است و قابلیت‌های شناخته‌نشده قابل توجهی دارد.» 

در سال‌های اخیر، نظریه بیت‌کوین به عنوان «پول آینده» با ادعای منتقدان آن مبنی بر اینکه این رمزارز مقیاس‌پذیری ندارد و نمی‌تواند به عنوان وجه معمول استفاده شود، رد شده است. تا چندی پیش، معاملات در شبکه بیت‌کوین گران و زمان‌بر بود، اما ایجاد شبکه «لایتنینگ» (شبکه نرم‌افزاری که پرداخت و استفاده عادی از بیت‌کوین را تسهیل می‌کند) می‌تواند به صورت نظری این مشکلات را حل کند.

دومین لایه فناوری بیت‌کوین در السالوادور آزموده می‌شود که از ماه سپتامبر بیت کوین در کنار دلار آمریکا به عنوان وجه رایج به‌رسمیت شناخته شد. این نخستین بار در جهان است که کشوری یک رمزارز را به عنوان وجه رایج پذیرفته است. موفقیت استفاده از بیت‌کوین در السالوادور می‌تواند نقطه آغازی برای دنباله‌روی دیگر کشورهای جهان باشد.

هم اکنون سیاستمداران دیگر کشورهای آمریکای لاتین از جمله آرژانتین، پاناما و پاراگوئه در حال تدوین قوانینی به نفع استفاده از بیت‌کوین‌اند. طرفداران آن می‌گویند (بیت‌کوین) کارمزدهای سنگین در معاملات مالی را دور می‌زند، اتکا به دلار آمریکا به عنوان صندوق ذخائر را کاهش می‌دهد و مشارکت مالی آن‌هایی را که در اقتصادی رسمی فراموش شده‌اند، افزایش می‌دهد. 

اعلامیه دولت السالوادور در مورد بیت‌کوین در اوایل سال جاری یکی از عوامل جهش قابل توجه ارزش برابری این رمزارز بود. در صورت دنباله‌روی دیگر کشورها، می‌توان افزایش بیشتری را انتظار داشت. بیت‌کوین با سقف معاملات ۱.۲ تریلیون دلار هم اکنون نیز یکی از ۱۳ پول عمده جهان است که در تازه‌ترین جهش خود فرانک سوییس را پشت سر گذاشته است.

در این هفته‌، مجموع معاملات بازار رمزارز به بالاترین حد خود رسید و برای اولین بار در تاریخ خود به بالای ۲.۵ تریلیون دلار رسید.

به این ترتیب در رده‌ای بالاتر از اپل، ارزشمندترین شرکت جهان، قرار می‌گیرد. اکنون ارزش بیت‌کوین به‌تنهایی بیش از فیس‌بوک و تسلا است

جان کاروُنی، مدیرعامل شرکت رمزارز «سِیف مون» معتقد است که توجه به افزایش بی‌سابقه ارزش بیت‌کوین ترغیب مجدد سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای را سبب خواهد شد که می‌تواند کاتالیزوری (سرعت‌دهنده) برای افزایش صعودی قیمت باشد. 

او به ایندیپندنت گفت: «اوج اخیر ارزش برابری بیت‌کوین سابقه‌ای جدید برای صنعت رمزارز است زیرا این بهای چشمگیر سرانجام توان آن را دارد که رمزارز را به جریان اصلی وجوه رایج وارد کند.

«در حال حاضر هر کسی می‌تواند با فشار چند دکمه تلفن خود به رمزارز دسترسی داشته باشد. این دیگر چیزی نیست که تنها درباره‌اش حرف زده شود؛ هر کسی می‌توان به‌سهولت آن را خریداری کند و خرید هفتگی‌اش را با آن انجام دهد.» 

پوشش زنده ایندیپندنت در مورد بیت کوین و بازار رمزارز را دنبال کنید.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد