اکثریت قاطع جمهوری‌خواهان، خواستار نامزدی مجدد ترامپ برای ریاست جمهوری

در یک نظر سنجی، از هر پنج جمهوری‌خواه، چهار نفر خواهان نامزدی ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه- Scott Olson/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ همچنان از حمایت زیادی در آمریکا برخوردار است، زیرا تقریباً از هر ۵ جمهوری‌خواه چهار نفر گفته‌اند که می‌خواهند شاهد ریاست جمهوری مجدد او باشند.

طبق نظرسنجی انجام شده توسط دانشگاه کوئینپیاک، حدود ۷۸ درصد جمهوری‌خواهان شرکت‌کننده در این نظرسنجی‌ معتقدند آقای ترامپ باید دوباره در سال ۲۰۲۴ برای ریاست‌جمهوری نامزد شود.

به نظر می‌رسد حمایت از وی در حال افزایش است، زیرا نظرسنجی جدید نشان از افزایش ۱۲ درصدی از ریاست جمهوری مجدد او نزد جمهوری‌خواهان نسبت به ماه گشته دارد که ۶۶ درصد از آن حمایت می‌کردند. در مقایسه با ۳۰ درصد در ماه مه، تنها ۱۶ درصد از جمهوری‌خواهان اکنون احساس می‌کنند که آقای ترامپ نباید دوباره نامزد شود.

با این حال، اکثریت بیشتری از دموکرات‌ها، ۹۴ درصد، و ۵۸ درصد مستقل‌ها گفتند که ترامپ نباید برای بار دوم نامزد ریاست جمهوری شود.

بیش از ۵۰ درصد آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که ترامپ از زمان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در حال تضعیف دموکراسی بوده است. در مقابل، ۳۹ درصد فکر می‌کنند که او در حال محافظت از دموکراسی است. اما اختلافات حزبی آشکاری [بر سر این موضوع] وجود داشت. ۸۵ درصد جمهوری‌خواهان تصور می‌کردند که او در حال محافظت از دموکراسی بوده است، در حالی که ۹۴ درصد از دموکرات‌ها و ۴۸ درصد مستقل‌ها گفته‌اند که وی در حال  تضعیف آن بوده است.

تیم مالوی، تحلیلگر نظرسنجی در دانشگاه کوئینپیاک، گفت: «در حالی که اکثریت آمریکایی‌ها درباره ترامپ می‌گویند که او را تجربه کرده‌اند و خواهان تکرارش نیستند، و نیمی از آنها احساس می‌کنند که او به بنیان دموکراسی آسیب رسانده است، حمایت از رئیس جمهور سابق در میان جمهوری‌خواهان افزایش یافته است.»

این نظرسنجی در حالی منتشر می‌شود که آقای ترامپ به طور فزاینده‌ای به دنبال آغاز مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است.

رئیس جمهور سابق به شکلی روزافزون برای برگزاری تجمعات و جلسات در حال سفر به ایالت‌های رقابتی در انتخابات مانند آیووا است. او روز نهم اکتبر تجمع بزرگی در آنجا برگزار کرد و به شوخی‌ گفت که شعار بالقوه کارزار انتخاباتی‌اش باید «برای بار دوم به آمریکا عظمت بخشیم» باشد. وی همچنین در رقابت‌های مهم مجلس سنا و مجلس نمایندگان از شمار زیادی کاندیدا اعلام حمایت کرد.

جمهوری‌خواهان پس از یورش ۶ ژانویه به ساختمان کنگره، به دنبال ادعاهای غیرموجه او مبنی بر «سرقت» انتخابات ۲۰۲۰، نقش او را در این حزب مورد مناقشه قرار داده‌اند.

سناتور بیل کسیدی، سناتور جمهوری‌خواه از لوئیزیانا، روز دوشنبه گفت که این امکان وجود دارد که آقای ترامپ برای حزب جمهوری خواه در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود و در انتخابات درون حزبی شکست بخورد. آقای ترامپ در واکنش به او حمله کرد.

اما این امر جمهوری‌خواهان را از حمایت از ترامپ منصرف نکرده است، زیرا ۵۶ درصد فکر می‌کنند که او مقصر یورش به ساختمان کنگره نیست، در حالی که ۸۱ درصد دموکرات‌ها گفته‌اند که او مسئولیت زیادی در قبال آن دارد.

نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک بین ۱۵ تا ۱۸ اکتبر از ۱۳۴۲ بزرگسال و ۱۱۶۸ رای‌دهنده ثبت‌نام‌‌کرده برای شرکت در رای‌گیری انجام شد.

© The Independent

بیشتر از جهان