گفت‌وگوهای رابرت مالی در عربستان سعودی درباره برجام

نماینده آمریکا در امور ایران با شاهزاده فیصل بن‌فرحان و عادل الجبیر دیدار کرد

دیدار عادل الجبیر و رابرت مالی- عکس از صفحه توییتر وزارت خارجه عربستان سعودی

شاهزاده فیصل بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز چهارشنبه در ریاض با رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، دیدار و درباره مذاکرات احیای برجام در وین گفت‌وگو کرد.

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزاری رسمی سعودی، دو طرف همچنین درباره «اهمیت تقویت اقدام مشترک برای توقف حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی تروریست که امنیت و ثبات خاورمیانه و جهان را تهدید می‌کنند» گفت‌وگو کردند.

این دیدار پس از دیدار روز جمعه گذشته وزیر امور خارجه عربستان در واشنگتن با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش، انجام می‌گیرد. وی در زمان حضور در آمریکا با رابرت مالی نیز دیدار و درباره فعالیت‌های ایران گفت‌وگو کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امور خارجه عربستان پیش‌تر در پیامی در توییتر اعلام کرده بود که عادل الجبیر، وزیر مشاور حکومت پادشاهی سعودی در امور سیاست خارجی، نیز با رابرت مالی دیدار و درباره مسائل عمده منطقه‌ای و دوجانبه گفت‌وگو کرده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای گفت‌وگو و رایزنی با متحدان واشنگتن در خاورمیانه درباره تحولات منطقه‌ای، از جمله آخرین تحولات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، به امارات متحده عربی، قطر، و عربستان سعودی سفر کرده است.

این سفر از جمعه ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) آغاز شد و تا پنجشنبه ۲۱ اکتبر (۲۹ مهر) ادامه خواهد داشت.

به دنبال توقف مذاکرات احیای برجام در خرداد امسال و بازنگشتن دولت ابراهیم رئیسی به این مذاکرات، که شش دور آن در دولت حسن روحانی در وین انجام شده بود، فشارها برای وادار کردن تهران به آمدن به سر میز مذاکره افزایش یافته است.

تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی، و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران موجب نزدیکی کشورهای عرب منطقه و اسرائیل شده است. آن‌ها پیش‌تر خواستار مشارکت در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران شده‌اند.