نشست مسکو درباره افغانستان با حضور ۱۰ کشور جهان رسما آغاز شد

غایب بزرگ نشست مسکو، دولت آمریکا است

ظهر روز چهارشنبه، سومین نشست مسکو با سخنرانی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، و با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور جهان از جمله روسیه، چین، هند، جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و افغانستان آغاز شد. برای شرکت در این نشست از دولت آمریکا نیز دعوت شده بود اما یک روز پیش از برگزاری، آمریکا اعلام کرد که در این نشست شرکت نمی‌کند.

آقای لاوروف در سخنرانی آغازین این نشست گفت: «به نظر ما هنوز وضعیت افغانستان به ثبات نرسیده است و پایدار نیست و تروریست‌ها سعی دارند از این وضعیت استفاده کنند.» وزیر خارجه روسیه افزود: «گروه‌های تروریستی متعدد سعی می‌کنند از این شرایط استفاده کنند. اول از همه، داعش و القاعده که دوباره سعی می‌کنند سر برآورند و به همین منظور در مناطق مختلف این کشور حملات خونینی ترتیب داده‌اند.»

لاوروف اظهار داشت که به رسمیت نشناختن دولت طالبان در جهان باعث شده است که در افغانستان، چالش‌های متعددی در عرصه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به وجود بیاید و وضعیت آن را ناپایدار کند. لاوروف در جمع شرکت‌کنندگان این نشست گفت: «امیدوارم ایالات متحده آمادگی خود برای ایفای نقشی فعال در افغانستان را حفظ کند و نماینده ویژه جدید آن به مراحل بعدی این نشست ملحق شود و نتایج جلسه کنونی «فرمت مسکو» در زمینه اجرای توافق‌هایی که من امیدوارم امروز به آن دست یابیم را پیگیری کند.» او از حضور نداشتن آمریکا در این نشست ابراز تاسف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر امارت طالبان، در سخنرانی خود گفت: «اکنون که حکومت جدید اسلامی تحت زعامت امارت اسلامی افغانستان شکل گرفته است، به عنوان یک حکومت مسئول به تمامی کشورهای جهان و منطقه و به‌ویژه به همسایه‌های خود اطمینان می‌دهیم که وضع امنیتی افغانستان قابل اطمینان است و برای کشورهای دور و نزدیک در افغانستان هیچ تهدیدی وجود ندارد. افغان‌ها حالا در کشور خود، یک حکومت مسئول، متعهد به منافع ملی و حافظ آزادی‌های سیاسی دارند. همچنین حکومت فعلی به جامعه بین‌المللی اطمینان می‌دهد که به عنوان یک حکومت مسئول، تمام مسئولیت‌های ملی و بین‌المللی‌ خود را به‌خوبی درک می‌کند.»

حنفی گفت: «ما به آوردن اصلاحات در ساختار امارت اسلامی متعهدیم اما این اصلاحات زمان‌بر خواهد بود.» معاون نخست‌وزیر طالبان در سخنرانی‌ خود افزود که دولت قبلی در فساد غرق بوده و آن‌ها میراث‌دار دولتی شده‌‌اند که به همسایه‌های خود بدهکار است، ماموران دولتش حقوق سه ماه خود را نگرفته‌ و مقام‌های دولت قبلی آن از هر فرصتی برای زراندوزی و افزایش ثروت خود استفاده کرده‌اند.

قرار است علاوه بر لاوروف و حنفی، نمایندگان کشورهای دیگر مانند هند، چین، ایران و پاکستان نیز در این نشست سخنرانی کنند. هدف اصلی این نشست جلوگیری از بروز فاجعه انسانی در افغانستان در پی بحران ناشی تغییر نظام در این کشور و اطمینان یافتن همسایه‌های افغانستان درباره جلوگیری از نفوذ گروه‌های تروریستی از طریق خاک افغانستان به این کشورها و مبارزه طالبان با این گروه‌ها است.

دولت آمریکا که قرار بود در این نشست شرکت کند، اعلام کرده است که به دلایل تکنیکی در سومین نشست مسکو حضور نیافته است اما در نشست‌های بعدی حتما شرکت خواهد کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به رسانه‌ها گفته است که توماس وست، نماینده آمریکا در افغانستان، نمی‌تواند در این نشست حضور یابد. با این حال، پرایس تاکید کرده است که تلاش کشورهایی چون چین، روسیه و پاکستان در رابطه با افغانستان سازنده است و آمریکا مایل است در مباحث این نشست شرکت کند.

سومین نشست مسکو در حالی برگزار می‌شود که گروه طالبان از دو ماه قبل و با فرار اشرف غنی و سقوط دولت او، قدرت در افغانستان را به قبضه درآورده است. این گروه در روزهای آغاز حاکمیت خود بر افغانستان اعلام کرده بود که حکومتی فراگیر تشکیل خواهد داد؛ اما با اعلام امارت اسلامی طالبان، تمامی اعضای کابینه طالبان از میان افراد خود این گروه تعیین شدند.