آمریکا در نشست مسکو درباره افغانستان شرکت نمی‌کند

ایالات متحده امریکا اعلام کرد در نشست مسکو که با موضوع افغانستان شرکت نمی‌کند

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا - KEVIN LAMARQUE / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، در نشستی خبری، به خبرنگاران گفت که آمریکا در نشست پیش رو در مسکو درباره افغانستان شرکت نمی‌کند. وزارت خارجه ایالات متحده در حالی از غیبت آمریکا در این نشست خبر می‌دهد که پیش‌تر گفته شده بود در گفت‌وگوهای مسکو درباره افغانستان، نماینده‌ای از آمریکا نیز حضور می‌یابد و صحبت خواهد کرد.

آقای پرایس به طور واضح دلیل شرکت نکردن آمریکا در این نشست را توضیح نداد اما اظهار داشت:‌ «تروئیکا توسعه‌یافته یک نشست موثر و سازنده بود و مشتاقانه در انتظار تعامل با «فُرمت روسیه» هستیم، اما در حال حاضر در موقعیتی نیستیم که در نشست این هفته شرکت کنیم.»

«فُرمت روسیه»، در سال ۲۰۱۷، برای بحث درباره حل بحران افغانستان تشکیل شد و میزبانی آن چنان‌ که از نامش پیدا است، به عهده روسیه است. این «فُرمت» در گذشته با نام امارت اسلامی (طالبان) مخالفت می‌کرد، اما اکنون با هیئت طالبان گفت‌وگو می‌کند.

نشست فُرمت روسیه قرار است روز چهارشنبه، ۲۸ مهر، با موضوع وضعیت کنونی و آینده افغانستان در مسکو برگزار شود. در این نشست، نمایندگان چین، پاکستان و روسیه با هیئت طالبان دیدار و در مورد وضعیت افغانستان گفت‌وگو می‌کنند.

رسانه‌های روسی از قول ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان، خبر داده‌‌اند که طالبان تایید کرده است که یک هیئتی از آنان به رهبری عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزاری حکومت جدید طالبان، در اجلاس مسکو شرکت خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست مسکو که تحت عنوان گفت‌وگو درباره افغانستان برگزار می‌شود، نمایندگانی از دولت‌های چین، پاکستان و طالبان را نیز دعوت کرده است. روسیه پس از به قدرت رسیدن طالبان، درباره حضور داعش و سایر گروه‌های تروریستی جهانی در شمال افغانستان هشدار داده بود و اکنون هم با برگزاری این نشست و صحبت درباره بعضی از مسائل جاری افغانستان، نگرانی جدی خود را از حضور داعش و سایر گروه‌های تروریستی جهانی به ویژه در شمال افغانستان -که تهدیدی برای روسیه و هم‌پیمانانش به شمار می‌رود- به نمایندگان کشورهای دعوت شده به خصوص طالبان، ابراز خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، چند روز پیش نیز اعلام کرده بود که بسیاری از گروه‌های افراطی و تروریستی از جمله داعش، القاعده و جنبش اسلامی ازبکستان در شمال افغانستان فعال‌اند و می‌کوشند خود را به کشورهای آسیای میانه برسانند.

اولیگ سیرومولوتوف، معاون وزارت خارجه روسیه، نیز با اشاره به نگرانی روسیه از حضور و گسترش داعش در افغانستان، به خبرگزاری تاس گفته است: «نگرانی روسیه در مورد گروه داعش هر روز بیشتر می‌شود زیرا این گروه امنیت منطقه را تهدید می‌کند و باید جلو آن گرفته شود.»

احمدخان عثمانی، آگاه سیاسی افغان، در مورد نشست مسکو و نگرانی این کشور از حضور داعش در افغانستان به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «افغانستان اکنون مانند یک دیگ بی‌سرپوش است و طالبان، بدون اجازه پاکستان و چند کشور عربی، حتی حرف هم نمی‌تواند بزند، چه رسد به اینکه تصمیم‌گیر باشد. روسیه، چین، تاجیکستان و ازبکستان باید هم از وضعیت پیش آمده نگران باشند و برای نجات خود اقدام کنند. نشست مسکو با سرنوشت سیاسی جاری افغانستان هیچ ارتباطی ندارد و تنها نگرانی‌های روسیه و چین از حضور دوباره داعش و سایر گروه‌های تروریستی را به پاکستان و طالبان منتقل خواهند کرد و به آن‌ها راه‌حلی نشان خواهد داد تا دست به کار شوند. هیچ شکی نیست که اگر روسیه و چین خاموش بمانند و کاری نکنند، آتش جنگ از داخل افغانستان دامن آنان را نیز خواهد گرفت.»

نعیم محمدی که او نیز یک آگاه سیاسی است، می‌گوید: «متاسفانه افغانستان بار دیگر به یک میدان رقابت بزرگ تبدیل شده است. آمریکا و ناتو با رفتن از افغانستان این رقابت را گرم‌تر و میدان را وسیع‌تر کردند. روسیه و چین می‌دانند که افغانستان اکنون در حال تبدیل شدن به یک پایگاه امن برای داعش و سایر گروه‌های تروریستی جهانی است و اگر اقدامی نکنند و جلو آن‌ها را نگیرند، امروز یا فردا، جنگ با آن‌ها هم به عناوین مختلف آغاز خواهد شد. به همین دلیل روسیه فورا برای برگزاری نشست مسکو درباره افغانستان دست به کار شده است و سعی دارد در کنار چین، به پاکستان و طالبان درباره وضعیت موجود هشدار دهد زیرا می‌دانند که طالبان و حامیانشان با تمام رهبران گروه‌های تروریستی جهان رابطه دارند و سال‌ها است که از یکدیگر حمایت می‌کنند.»