خلبان باردار افغان به خدمات بهداشتی در تاجیکستان دسترسی ندارد

این خلبان همراه با ۱۴۰ تن از همکارانش از نزدیک به دو ماه قبل در تاجیکستان تحت نظارت‌اند و منتظرند که به آمریکا منتقل شوند

تصویر آرشیوی از یک خلبان زن افغان-SHAH MARAI / AFP

یک خلبان زن نیروی هوایی افغانستان که پس از تسلط طالبان بر کابل، به تاجیکستان فرار کرده، به رویترز گفته است که باردار است ولی حتی اجازهٔ سونوگرافی کردن ندارد. این خلبان زن نگران آن است که کودکش در اسارت و در کنار ۱۴۰ مردی زاده شود که همراه با او در یک جا نگهداری می‌شوند.

این خلبان نیروی هوایی افغانستان مخفیانه با تلفن با رویترز صحبت کرده است و از ترس این‌که خانواده‌اش در افغانستان آسیب بینند، از افشای نام خود خودداری کرده است. نگهبانان تاجیکستانی دسترسی خلبان‌های افغان را به تلفن و اینترنت محدود کرده‌اند.

به گزارش رویترز، مقام‌های تاجیکستان به درخواست‌های مکرر این خلبان باردار برای رفتن به بیمارستان پاسخ رد داده و گفته‌اند: «وقتی زمان ولادت‌تان [زایمانتان] فرا رسید، شما را به بیمارستان انتقال می‌دهیم و دوباره به همین مکان برمی‌گردانیم.»

این خلبان همراه با ۱۴۰ تن از همکارانش از نزدیک به دو ماه قبل در تاجیکستان تحت نظارت‌اند و منتظرند که به آمریکا منتقل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز نوشته است که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، هفته گذشته در جلسه کنگره در مورد سرنوشت خلبان‌های افغان که در تاجیکستان هستند اظهار نگرانی کرده و گفته است که «باید ببینیم در این مورد چه اقدامی می‌توانیم بکنیم». همچنین، آستین اسکات، نماینده کنگره آمریکا، از وضعیت خلبان‌های افغان در تاجیکستان، به‌خصوص خلبانی که باردار است، اظهار نگرانی کرده و از روند رسیدگی به پرونده خلبان‌ها توسط وزارت امور خارجه انتقاد کرده است.

سفارت آمریکا در شهر دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که مسئولان سفارت از خلبان‌های افغان دیدن کرده‌اند و خلبان‌ها از شرایط خود و رفتار انسانی مسئولان دولت تاجیکستان ابراز رضایت کرده‌اند.

در گزارش رویترز، به نقل از جان کربی، سخن‌گوی پنتاگون، آمده است که وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا به صورت مشترک، گزینه‌های مناسب را برای حمایت از خلبان‌های افغان که در تاجیکستان هستند در نظر خواهند گرفت. کربی به رویترز گفته است: «ما مدیون این افراد شجاع و خانواده‌های آن‌ها هستیم، و آنچه در توان داریم برای کمک کردن به آن‌ها و برای اسکان مجدد آن‌ها انجام می‌دهیم.»

یک مسئول وزارت بهداشت تاجیکستان از پاسخ دادن به پرسش‌های رویترز در مورد خلبان باردار افغان و اوضاع بقیه خلبان‌هایی که همگی در یک مکان مشخص نگهداری می‌شوند، خودداری کرده و فقط گفته است که در مرکزی که خلبان‌ها نگهداری می‌شوند، امکانات پزشکی وجود دارد.

صدها خلبان نیروی هوایی افغانستان پس از آن‌که  در بعدازظهر روز پانزدهم اوت، طالبان بدون درگیری وارد بخش‌هایی از شهر کابل شدند، با هواپیماها و چرخ‌بال‌های نظامی‌شان خود را به ازبکستان و تاجیکستان رساندند. این خلبان‌ها که توسط نیروهای آمریکایی و در کشورهای گوناگون، از جمله در آمریکا، آموزش دیده‌اند، در بیست سال اخیر نقش مؤثری در جنگ علیه طالبان داشتند.

بیشتر از جهان