واکنش به سخنان ضرغامی: کار ناتمام خلخالی را با انفجار مقبره کوروش، شما تمام کنید!

مسئولان جمهوری اسلامی به دلیل مسائل سیاسی و ایدئولوژیک با تخت‌جمشید و کوروش دشمنی می‌کنند

مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در امور محیط طبیعی با انتقاد از سخنان عزت‌الله ضرغامی که گفته بود «مردم پاسارگاد به دلیل مقبره کوروش نمی‌توانند کشاورزی کنند، چاه بزنند»، اظهار داشت: «آقای ضرغامی! برای حل مشکلی که آن را ادعا کرده‌اید، کار ناتمام آقای خلخالی را شما تمام کنید و قبر کوروش و تمام ظواهر وجود یک حکومت تمدنی ۲۵۰۰ ساله را با تعبیه دینامیت و بمب، منفجر کنید!»

به نوشته امتداد، اسماعیل کهرم با تبیین خطرات و عوارض کشاورزی در پاسارگاد گفت: «قبر کوروش کبیر، اولین و قدیمی‌ترین مقبره با این ابعاد در جهان است. وجود چنین سرمایه ارزشمند فرهنگی، زمانی ارزش خواهد یافت که متولیان آن، قدرش را بدانند. قدر زر، زرگر شناسد، قدر گوهر، گوهری. متأسفانه فردی به‌مانند ضرغامی به‌هیچ‌عنوان، قدر و ارزش فرهنگی اولین مقبره بر روی کره زمین را نمی‌داند.»

او در ادامه افزود: «اگر تولی‌گری در منطقه پاسارگاد بر عهده کسانی باشد که ارزش این میراث ارزشمند فرهنگی را دانسته و درک کنند، مردم پاسارگاد می‌توانند از راه درآمد توریسم که ظرفیت وجود این مقبره و بنای تاریخی و فرهنگی در آن منطقه به یادگار گذاشته از انجام فعالیت‌های کشاورزی بی‌نیاز شوند.»

این فعال محیط‌زیست ضمن بیان نتیجه اقدامات مشابه در اصفهان گفت: «تأثیری که خشک شدن رودخانه زاینده‌رود بر سی و سه پل و پل خواجو در اصفهان گذاشته در صورت حفر چاه و گسترش کشاورزی در منطقه پاسارگاد برای مقبره کوروش نیز قابل انتظار خواهد بود. تمام سنگ‌های این پل‌ها در اصفهان فروریخته و شکافی در بین آجرها و سنگ‌های آن ایجاد شده است.»

بی توجهی به ارزش آثار باستانی ایرانی از سوی کارگزاران نظام محدود به عزت الله ضرغامی نیست. در واقع نگاه ایدئولوژیک حاکمان ایران باعث شده تا آنها با نفرت با این آثار تاریخی برخورد کنند.

اخیراً، ابراهیم رئیسی نیز سخنانی همسو با رهبر جمهوری اسلامی بیان کرده است. او پنج‌شنبه ۲۲ مهرماه در سفر به استان فارس از مجموعه تاریخی تخت‌جمشید بازدید کرد و در باره آن گفت: «یک پیام بنای تخت‌جمشید خطاب به ستمگران این است که ببینند سرنوشت کسانی که به مردم ظلم می‌کنند، چیست.»

پس از به قدرت رسیدن جمهوری اسلامی، بسیاری از کارگزاران آن با کوروش مخالفت و به او و هر نشان دیگری از ایران پیش از اسلام حمله کردند. در ابتدا رهبر نخست جمهوری اسلامی تمجید کنندگان کوروش را حامی ضدانقلاب شمرد. سپس، صادق خلخالی، حاکم شرع و رئیس دادگاه‌های انقلاب، کوروش هخامنشی را زاده مادری یهودی خواند و حمله وی به بابل را نیز در پی دستور مادرش برای آزاد کردن قوم یهود دانست.

همچنین او علی‌رغم اینکه علامه طباطبایی کوروش را مصداق ذوالقرنین در قرآن دانسته بود، این حرف را خطا دانست و در پاسخ طباطبایی گفت: «مگر یک نفر انسان به‌تمام‌معنی جانی و منحط از نظر اخلاق عمومی و خصوصی می‌تواند ذوالقرنین باشد؟ حیف است که ذوالقرنین مقدس و محبوب، کوروش منحوس جاه‌طلب و عیاش و آدمکش باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع تنها محدود به دوران آیت‌الله خمینی نمی‌شود. دردوران رهبری علی خامنه‌ای نیز بروز مواضع ضد کوروش و ایران باستان همچنان پررنگ بوده است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هنگام بازدید از تخت‌جمشید در ۲۱ آذر سال ۱۳۶۷ و در دورانی که رئیس‌جمهوری بود، گفت: «در بازدید از آثار تاریخی تخت‌جمشید دو نقطه روشن را در کنار یکدیگر دیدم: یک، هنر و استعداد بشر که بدون ابزار پیشرفته و فقط با همت آثاری ساخت که اعجاب‌انگیز است و دوم سلطه ظالمانه که از آن هنر، تخت قدرت ساخته و بر کبریای ظالمانه خود افزوده است.»

او همچنین در این باره گفته است: «فرنگی‌ها خیلی اصرار داشتند هخامنشی‌ها را بالا بیاورند و مطرح کنند و کوروش و داریوش را اول تاریخ بدانند، حتی مادها را هم از خاطر بردند. کار مستشرقان اروپایی در این زمینه صادقانه نبوده است.»

وی همچنین در فروردین سال ۱۳۷۸، با مقایسه گرایش برخی از مردم به بازدید از آرامگاه کوروش به‌جای مشهد گفت: «البته تخت‌جمشید یک اثر معماری است، انسان اثر معماری را تحسین می‌کند و چون متعلق به ما و مال ایرانی‌هاست به آن افتخار هم می‌کند، اما این غیر از آن است که ما دل‌ها و ذهن‌ها و جان‌های مردم را متوجه به نقطه‌ای بکنیم که در آن خبری از معنویت نیست، بلکه نشانه طاغوتی‌گری است.»

روزنامه شرق در روز دهم آذر سال ۹۷ به نقل از محمدرضا نقدی، رئیس بسیج و فرمانده فرهنگی و اجتماعی وقت سپاه پاسداران، می‌نویسد: «کوروش جایگاهی نداشته و عددی نبوده، بلکه شاهی بوده که با یهودی‌ها رابطه خوبی داشت. شاهی بوده که با یهودی‌ها ساخته پس ما هم باید با آنها بسازیم؟ کوروش ساخته‌وپرداخته پهلوی است. اسم کوروش را هیچ کجا پیدا نمی‌کنیم. او را برای پیوند مردم ایران با یهود علم کردند. خیانت کردند و چندین هزار سال تاریخ ایران را بریدند و دور ریختند. برایند حکومت هخامنشیان و ساسانیان این بود که مردم زیر پای پابرهنه‌ها له شدند.»

به نظر می‌رسد مسئولان جمهوری اسلامی از جمله به دلیل مسائل سیاسی و سخنرانی تاریخی محمدرضا شاه پهلوی در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله، این‌چنین کوروش را مورد هجوم قرار می‌دهند و به مردم اجازه حضور بر مزار کوروش و بزرگداشت او را نمی‌دهند.

آخرین پادشاه ایران در آن سخنرانی تاریخی گفته بود: «من و همه ایرانیان، همه فرزندان این شاهنشاهی کهن که دو هزار و پانصد سال پیش به دست تو بنیاد نهاده شد، در برابر آرامگاه تو سر ستایش فرود می‌آوریم و خاطره فراموش‌نشدنی تو را پاس می‌داریم. همه ما در این هنگام که ایران نو با افتخارات کهن پیمانی تازه می‌بندد، تو را به نام قهرمان جاودان تاریخ ایران، به نام بنیان‌گذار کهن‌سال‌ترین شاهنشاهی جهان، به نام آزادی‌بخش بزرگ تاریخ، به نام فرزند شایسته بشریت، درود می‌فرستیم.»