دعوای طالبان با خطوط هوایی پاکستان بر سر قیمت بلیت

تقاضا برای پرواز به بیرون از افغانستان افزایش چشمگیری یافته‌ است

هواپیمایی پاکستان تنها شرکتی است که به کابل پرواز منظم دارد -   Karim SAHIB / AFP

شرکت هواپیمایی پاکستان روز پنجشنبه پروازهای خود را به کابل متوقف کرد.

این شرکت دلیلی توقف پروازها را «دخالت زورگویانه مقامات طالبان» خواند.

خطوط هوایی پاکستان تنها شرکتی است که به طور منظم از کابل پرواز دارد. به گزارش الجزیره، دولت طالبان به این شرکت دستور داده‌ است که بهای بلیت‌ها را تا میزان پیش از سقوط دولت پیشین افغانستان پایین بیاورد.

عبدالله حفیظ خان، سخنگوی خطوط هوایی پاکستان، به خبرگزاری فرانسه گفت: «پروازهای ما به دلیل رویکرد غیرحرفه‌ای مقام‌های هواپیمایی کابل دائم دچار تاخیر می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اضافه کرد که تا زمانی که «وضعیت روشن شود» پروازها در حال تعلیق خواهند ماند.

پیش‌تر، طالبان به شرکت هواپیمایی پاکستان و شرکت افغان «کام ایر» هشدار داده بود که اگر بهای بلیت‌هایشان را کاهش ندهند، ممکن است پروازهایشان تعطیل شود.

بنا بر این گزارش، تا پیش از روی کار آمدن طالبان، بهای بلیت کابل به اسلام آباد ۱۲۰ تا ۱۵۰ دلار بود،‌ اما اکنون به ۲۵۰۰ دلار هم رسیده است.

وزارت ترابری طالبان در بیانیه‌ای گفت که بهای پروازها باید «به شرایط پیش از پیروزی امارت اسلامی بازگردد»، وگرنه پروازها متوقف خواهند شد.

شرکت هواپیمایی پاکستان که تنها پروازهای چارتر به فرودگاه کابل دارد، می‌گوید که به دلایل انسان‌دوستانه پروازهایش را برقرار نگه داشته و بیش از چهارصدهزار دلار حق بیمه پرداخت کرده است.

با شدت گرفتن بحران اقتصادی و انسانی پس از بازگشت طالبان، تقاضا برای پرواز به بیرون از افغانستان افزایش چشمگیری یافته‌ است.