ارتش لبنان از بازداشت ۹ نفر در ارتباط با درگیری‌های بیروت خبر داد

سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان خشونت‌های روز پنجشنبه را یادآور جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ در کشورش دانست

ارتش لبنان روز پنجشنبه در بیانیه‌ای در ارتباط با حوادث امروز بیروت اعلام کرد، در حالی که تعدادی از معترضان برای تحصن به منطقه عدلیه رفتند، در منطقه تایونه-بدارو، تبادل آتش رخ داد که به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان منجر شد.

بر اساس این بیانیه، نیروهای ارتش بلافاصله حضور خود را در منطقه تقویت کردند. این نیروها با انجام گشت‌های پیاده و موتوری، در جستجوی تیراندازان، به برخی اماکن حمله و در نتیجه آن ۹ نفر از هر دو طرف، از جمله یک شهروند سوری، را دستگیر کردند.

در این بیانیه همچنین گفته شده است که تحقیقات از بازداشت‌شدگان زیر نظر مراجع قضایی آغاز شده است.

فرماندهی ارتش تاکید کرده است برای کنترل اوضاع و جلوگیری از لغزش به سمت آنچه «فتنه» خوانده است، با طرف‌های مربوطه تماس گرفته و با تاکید بر این که هیچ‌ درگیری مسلحانه‌ای را تحمل نخواهد کرد، گفته است واحدهای ارتش برای جلوگیری از درگیری مجدد در منطقه مستقر هستند.

نخست وزیر لبنان نیز روز پنجشنبه با بیان این که دولت یک قوه اجرایی است و نمی‌تواند در امور قضایی دخالت کند، تاکید کرد تحقیقات در مورد انفجار بندر بیروت را پیگیری می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز به نقل روزنامه النهار چاپ لبنان گزارش داد، نجیب میقاتی گفت ما در قدرت خواهیم ماند و به‌آرامی تحقیقات در مورد انفجار سال گذشته را پیگیری می‌کنیم.

وی در ادامه تاکید کرده است که دولت او متعهد به برگزاری انتخابات بر اساس تاریخ‌های تعیین شده قانونی است، گرچه به گفته او خشونت‌های امروز «مأیوس‌کننده» است.

این اظهارات نخست وزیر لبنان ساعاتی پس از آن بیان می‌شود که بر اثر تیراندازی افراد ناشناس به تظاهرات هواداران گروه حزب‌الله و جنبش امل، تعدادی کشته و و زخمی شدند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این تیراندازی را به عهده نگرفته است.

این تظاهرات در اعتراض به حکم دادگاهی در لبنان برگزار شد که به طارق بیطار، قاضی مسئول رسیدگی به پرونده انفجار مهیب بندر بیروت، اجازه داده به کار خود ادامه دهد.

سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان در توئیتی، خشونت‌های امروز را یادآور جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ در کشورش دانست و آن را «در هر سطحی غیرقابل قبول» خواند.

در انفجار مهیب عصر ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ در بندر بیروت، ۲۲۰ نفر کشته، هفت هزار نفر مجروح، بیش از ۱۱۰ نفر مفقود و بیش از ۳۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شدند.

علت انفجار، نگهداری دو هزار و ۷۵۰ تن آمونیوم نیترات، بدون رعایت شرایط ایمنی لازم در گمرک بندر بیروت بود.